Авиолиниите в Европа ще намаляват парниковите емисии с биогорива
Европейските авиокомпании, производители на биогорива и Европейската комисия подписаха споразумение за производството на два милиона тона екогориво за авиация до 2020 г., с което браншовиците се надяват да намалят екологичния си отпечатък, пише онлайн изданието ЕurActiv.
Пактът се подписа въпреки разразилия се дебат за това колко зелени са тези горива в действителност. Участници в подписания проект са авиопроизводителите Airbus, авиокомпаниите Air France-KLM, British Airways и Lufthansa, както и производителите на биогорива Neste Oil.
Заради дебата покрай първото поколение биогорива участниците в споразумението планират да се фокусират върху по-устойчиви култури. От компанията Lufthansa например планират да използват дивото растение ятрофа при избора си на култура, която да изпробват в биогоривен микс за полети между Франкфурт и Хамбург в продължение на шест месеца, след като получат сертификацията.
Споразумението с Nestle предвижда за производството на сместа да се използва палмово масло, но представители на компанията обмислят заместването му с други източници. Американската компания Honeywell използва растението камелина за бизнес полети от Северна Америка към Европа.
"Растението се редува на ротационен период с пшеницата и замества плевели по време на сезона за угар, така че не измества производството на храни", твърдят от компанията."Ние не искаме да се конкурираме с култури, които се отглеждат за храна, за нас това е основният фокус".
Желанието на авиокомпаниите да използват биогоривата като начин за намаляване на замърсяването от самолетно гориво често са атакувани заради използването на хранителни култури, като например палмово масло, което може да бъде използвано за храна.
По-рано през юни доклад на 10 международни институции, включително Световната банка и Световната търговска организация, предупреди правителствата да бъдат по-внимателни в политиките в подкрепа на биогоривата, тъй като те влияят на глобалните цени на храните.
Активисти от природозащитната организация "Приятели на Земята" твърдят още, че растението камелина въпреки всичко се конкурира с производството на хранителни култури, а за изработването на самолетно гориво от ятрофа се освобождават огромни площи обработваема земя в Африка и Индия предвид количествата гориво, необходими за авиационната индустрия.
"Световната банка и ОИСР препоръчват оттеглянето на подкрепата за биогоривата, но представителите на авиационната индустрия продължават да настояват на позицията си", коментира Роби Блейк от "Приятели на Земята" в Европа. "Би било безотговорно да се отглеждат огромни количества култури за биогориво за самолетни полети, вместо да се нахранят гладните", допълва още той.
Междувременно British Airways разработват гориво от отпадъци, с което се надяват да зареждат самолетите си от 2015 година.