Нулев интерес към концесиите на летища и гари

Нулев интерес към концесиите на летища и гари

Нулев интерес към концесиите на летища и гари
5 млн. лв. струва поддържането на линията Септември - Добринище
Нулев инвеститорски интерес към концесиите на летищата в Пловдив, Русе и Горна Оряховица отчита засега транспортното министерство. За трите аерогари бяха открити концесионни процедури през пролетта, като до изтичането през този месец на крайните срокове за подаване на оферти не беше постъпило нито едно предложение. За това сроковете бяха удължени с по четири месеца.
С обявяването на концесия за летище Русе министерството се надяваше да намери компания, която да го модернизира, и отвори отново за полети. Аерогарата дори беше посетена от представители на румънската компания Blue Aero. Летище Горна Оряховица и в момента работи, но се нуждае от инвестиции в нова писта, терминал и техника. От летище Пловдив на концесия е обявена карго зона. В момента товарите, които минават през летището, са малко.
Според зам.-министъра на транспорта Камен Кичев засега няма интерес и към концесиите на жп гари. Въпреки това директорът на Националната компания "Железопътна инфраструктура" Милчо Ламбрев каза вчера, че в момента се подготвят процедурите за гарите във Варна, Пловдив и Бургас. Подготовката на обявяваната от години като приоритетна концесия на Централна гара в София продължава да се бави заради проблеми с изясняването на собствеността.
Въпреки липсата на интерес към гарите Кичев съобщи, че германски инвеститор иска да развива линията от Септември до Добринище. На днешното си заседание правителството разгледа доклад на министерството за започване на подготовка на концесията на 125-километровата теснолинейка.
Зам.-министърът не уточни коя е компанията с интерес, но добави, че тя иска да развива туристически пътувания по маршрута, който минава през Велинград, Разлог и Банско. Кандидат-инвеститорът предлагал услугата в Австрия и Германия.
Сега трасето се поддържа от 300 служители на НКЖИ, а на година разходите за това са 5 млн. лв. По линията се движат само пътнически влакове и приходите от инфраструктурни такси са само около 200 хил. лв. годишно. Според Кичев се проучват възможностите и за товарни превози по маршрута. Директорът на НКЖИ смята, че концесионният модел трудно ще бъде приложен към други части от жп мрежата, тъй като частни фирми могат да поддържат трасетата, но не и сигнализацията и управлението на движението.
Засега министерството на транспорта приключи успешно една от обявените концесии - на част от пристанище Бургас. Тя беше спечелена от единствения кандидат - Параходство "Български морски флот". От министерството подготвят обявяването на концесии за пристанищата Русе, Лом и Варна.
Министерството на транспорта започна подготовка за концесиониране и на летище София, но първо трябва да получи разрешение от Европейската комисия и кредиторите, които финансираха изграждането на втория терминал на ареогарата.