Методи Андреев: ДПС няма да подкрепи унищожаването на досиетата
Не Гърция и Испания, а Чехия трябва да е пример за България, твърди Методи Андреев, председател на комисията за разкриване документите на бившата ДС
Във вторник на първото събиране на ПГ на НДСВ преди новия политически сезон председателят й Пламен Панайотов е предложил законопроект за отмяна на Закона за достъп до документите на бившата Държавна сигурност. "Отмяната за Закона за досиетата е основен приоритет на парламентарната група на НДСВ", е обявил той пред депутатите от мнозинството. Въпреки това проектът му засега не е внесен за разглеждане. Панайотов не е изложил солидни аргументи защо е необходимо законът да бъде отменен, но проблемът предвещава да се превърне в сериозен политически скандал. От комисията по досиетата вчера взеха решение да не коментират публикациите в пресата, докато не се изясни за какъв точно законопроект става въпрос на среща с авторите му.
"Аз съм от хората, които желаят доброто на това управление, но не го съветвам да тръгва с реваншистки мерки. Нищо лошо не е направено спрямо новото управление, за да се чувства засегнато от закона", заяви председателят на комисията по досиетата Методи Андреев. Той твърди, че става подозрително, когато мнозинство, съставено от млади хора, неизкушени от политиката, започне да говори по този начин. "Тогава се задава въпросът кой всъщност говори чрез тези хора. Ако те се отъждествяват с едно ново време и нов морал, те трябва да радикално да го решат проблема, но в полза на обществото, националната сигурност и ориентацията ни към НАТО и ЕС", смята Андреев. Според него и Румъния дори е преди България, там от година и половина действа комисия по досиетата и никой не говори за унищожаване на досиета. "Гражданският контрол върху службите не се прави с унищожаване на досиета, а с тяхното прочитане. Ако НДСВ тръгне към унищожаване, скандалът ще ни препъне към НАТО", смята Андреев.
Г-н Андреев, преди началото на есенната сесия на парламента НДСВ за пореден път даде заявка, че Законът за досиетата ще бъде приоритет, че ще бъде променен радикално. Упорито се говори, че досиетата ще бъдат унищожени, за да се реши един път завинаги въпросът.
- Държа да поясня, че става въпрос за изказване на Пламен Панайотов, а не на НДСВ. Казвам това, защото смятам, че в развитието на г-н Панайотов не е настъпила някаква промяна, почти същите думи бяха казани от него още в изборната нощ. Говори се за радикално решение, но до ден днешен не е ясно какво ще бъде то. Аз лично съм съгласен да има радикално решение и страницата с досиетата да бъде затворена, но смятам, че нов морал и ново време се изграждат, като се опознаят всички негативи на старото време, за да не се повтарят предишни грешки. Казвам тези неща не за да се конфронтирам с г-н Панайотов, а за да му припомня, че преди той да направи своите изявления, други високопоставени хора в НДСВ изказаха противоположни на неговото мнение позиции. Например председателят на парламента проф. Огнян Герджиков заяви в пресата, че "прилагането на закона трябва да продължи" и че идеята е много добра, тъй като смята, че доносниците нямат място в политическия живот на България. След него Анелия Мингова, председател на правната комисия в НС, каза, че законът трябва да се изпълнява, допълвайки, че въпросът за мораториум, който предложиха о.з. генералите от разузнаването Тодор Бояджиев и Бриго Аспарухов, й се вижда неприемлив. Владимир Дончев, председател на парламентарната комисия по вътрешен ред и национална сигурност, на въпрос каква трябва ли да спре работата на комисията той каза категорично не. Очевидно тези представители на НДСВ са на друго мнение от това на г-н Панайотов. А Мохамед Реджеб, който представлява ДПС в комисията, заяви, че може би след време ще се направят някакви корекции и че ДПС е подкрепило и подкрепя този закон.
Как предполагате, че ще реагира ДПС, ако се тръгне към варианта ревизия на закона или унищожаване на досиетата?
- Не знам от НДСВ да са говорили със своя коалиционен партньор по въпроса за досиетата. Струва ми се, че се подценява политическата сила, на която се крепи мнозинството на НДСВ в парламента. ДПС е партията, която е изключително засегната от структурите на ДС! Една от слабостите на закона е, че в него няма изричен текст за жертвите на "възродителния процес" и за хората, които са разпореждали заповедите, а не за тези, които са ги изпълнявали. Къде са тези хора в момента, каква е тяхната съдба, участват ли в управлението? ДПС дължи отговора на своя електорат и техният представител в комисията Мохамед Реджеб е един от сериозните защитници на тезата, че в закона трябва да има нов член за "възродителния процес". Аз знам, че никой в ДПС не е чувал за състава на работната група, която бе обявена от г-н Панайотов, че работи за промяна на закона. Дори моята информация е, че групите са две и работят независимо една от друга. Не е възможно, когато управляваш в коалиция, да не поканиш хора от партията, която те подкрепя, още повече когато нейния електорат е най-засегнат от този процес. Според мен НДСВ няма ясна представа какво трябва да прави. Но не е необходимо да се крие зад такива неясни изказвания, че големи професионалисти работили по промените. Няма големи професионалисти в тази работа, има честни хора, които са учили история, архивистика, и граждански лица за контрол.
Може би при едно евентуално решение за ревизия на закона или унищожаване на досиетата някои от управляващите са си направили сметката, че могат да разчитат на гласовете не на ДПС, а на БСП, откъдето с охота ще подкрепят такова решение?
- Тежко и горко на новото време и новия морал, ако в НДСВ смятат да разчитат на БСП! Ще ви кажа обаче, че в неофициални разговори, които съм водил с народни представители от БСП, те разбират важността на този процес. БСП е най-засегната партия от дейността на бившата ДС. Твърдението, че в социалистическата партия няма хора, свързани със службите, се оказа илюзия. В тази партия младите разбират, че това тежко наследство за тях е полезно да бъде разкрито и кукловодите на "Позитано" 20 да престават да дърпат конците. Ще припомня, че когато бях избран за член на комисията, за мен гласуваха 187 колеги, а това означава, че поне пет депутати от БСП са ме подкрепили. Ако НДСВ иска действително да направи нещо полезно за страната в тази посока, нека да не тръгва по най-лесния път да ревизира на закони. Допълнения да, ние ще сътрудничим, но не и ревизия на този закон с надеждата, че БСП ще ги подкрепи. Аз съм убеден, че ДПС няма да подкрепи покриването на досиетата и ликвидирането на възможността да се научи истината. ДПС такъв закон няма да подкрепи, в това съм абсолютно убеден, тъй като в това отношение движението е показало, че е много последователно. Ако управляващите разчитат на БСП, това няма да е коректно не само към коалиционния им партньор, но и към хората, които ги избраха.
Няма ли да се премахне гражданският контрол върху миналото на службите при една евентуална ревизия на закона или ако досиетата бъдат унищожени?
- Ако НДСВ действително иска да направи нещо полезно, нека да не разваля Закона за досиетата, а да гласува Закон за специалните служби. Методите за граждански контрол над тези служби са изключително важно условие за влизането ни в НАТО. Ако ние нямаме такъв закон, приет до поканата, ние няма да получим такава. Законът за досиетата е основата на Закона за специалните служби. Той е стъпката, която гарантира гражданския контрол над миналото на тези служби. А не може да има граждански контрол над съвременните служби, ако ние не сме видели какви са били те в миналото.
Като пример за решаване на въпроса с досиетата упорито се лансира тяхното унищожаване, както е било направено в Гърция и Испания. Този опит приложим ли е за България?
- Нито една от тези две страни по никакъв начин не може да служи за пример. Първо, Гърция унищожи досиетата, но режимът на черните полковници беше морално осъден, а имаше и осъдени сред военните. Унищожаването стана веднага след свалянето на режима. Не се допусна изтичане на информации към частни групировки, рекетиране на политици, както се случи в България. На кого у нас ще е полезно унищожаването на досиетата? От една страна, се казва, че отдавна този въпрос не интересува никого, и в същото време се иска унищожаването на досиетата. Хем никой не го интересува, хем да унищожим една история! Испания също не е пример за подражание. Нека не забравяме, че тя е в Европа, там никога не е имало комунистическа диктатура, имало е друг режим, но е запазена частната собственост. Освен това Испания никога не е била част от една империя в една система за сигурност и разузнаване с център Москва. Това, което са правили службите там, са го правили за самата държава, а не за чужда система. За тези две страни не може да говорим за наличието на "пета колона", на бивша имперска сила, която да работи против държавните интереси. Брилянтен пример за това как и какво трябва да правим може да ни бъде Чехия. Вестник "Дневник" най-пълно и ясно отрази решението на горната камара на чешкия парламент, който даде достъп до архивите на всеки гражданин, навършил 18 години. Това искаме да направим и тук. Забележете - материалите, които ще получават гражданите в Чехия от архива, ще се решават от сенатска комисия - такава комисия, каквато бе избрана и от българския парламент. Затова нашата комисия трябва да влезе в архива и съгласувано със службите да си свърши работата. Не бива да забравяме, че има решение на Народното събрание от 1994 г., с което целият този архив на ДС е обявен за несекретен. Това решение не бе ликвидирано от мнозинството на Жан Виденов, много ми е интересно как ще го заобиколи новото мнозинство! Накрая, ако новото мнозинство посегне към унищожаване на досиетата, това означава, че то ще оневини ген. Атанас Семерджиев и цялата група в МВР през 1990 г. , които са прочистили архивите. Освен това в самите инструкции за оперативен отчет на службите изрично е посочено, че се запазват в архива оперативни разработки, които представляват историческа и оперативна стойност. В архивите се пазят факти, които ще осветлят събития, все още исторически неизяснени. Пристъпването към унищожаване на досиетата днес може да бъде само с цел да се запази данни факти, които стряскат нечии гузни съвести. От унищожаване на досиетата обществото няма да получи нищо. Илюзия е, че ако бъде скрита истината, защото унищожаването е точно това, ще се стигне до помирение в обществото. Помирението не става с указ, закон. Първо е нужна е морална присъда на времето, да се прочете тази история и ако обществото е великодушно, а то е такова, да опрости извращенията, вършени тогава. Обратното означава да се заздрави тайната власт на тази мрежа.
Може би атаката срещу закона е, че комисията е използвана предизборно? Имаше такива обвинения.
- Че НДСВ е потърпевшо, това непрекъснато се внушава в някои медии. Даже наскоро Красимир Райдовски каза, че законът е направен, за да бъдат ударени политически БСП и НДСВ. Но спомнете си, когато гласувахме закона, нямаше и идея за НДСВ!
Няма ли опасност един обрат в досегашната политика по въпроса с досиетата и архива на ДС, какъвто се очертава, да се окаже препятствие пред кандидатурата ни за Северноатлантическия пакт?
- Много е важно как управляващите ще гарантират независимостта на нашите служби от външни сили или напротив, някъде на изток ще се получи успокоение? НАТО не може да не държи сметка дали в България има мрежи на чужди разузнавания и накъде изтича информация. Припомням и факта, че България е поела ангажимент с подписването на резолюция №1096 от 1996 г., гласувана от Парламентарната асамблея на Съвета на Европа. В т.9 на резолюцията се казва, че ПАСЕ приветства страните, които разсекретяват архивите на своите бивши тайни служби. Погледнете какво се получи в Унгария и Чехия, след като станаха натовски държави. Правителствата там имат проблем с изнасянето на секретна информация на изток от бивши служители на тайните служби. Там са приети специални мерки за тайните, до които НАТО ги допуска. В Чехия бяха публикувани данни, че повече от 100 души са се промъкнали в сегашното управление на държавата, които са имали агентурно минало, и затова се налага тази радикална стъпка - разсекретяване на целия архив. Не знам кой ще е този, който ще иска да приеме България в своето собствено семейство, да гарантира сигурността й, без самата държава да гарантира сигурността на информацията! Когато тази година дойде в София, унгарският премиер Виктор Орбан каза две изречения: "Ако искате да бъдете поканени в НАТО, трябва да обмислите мерки за осигуряване на информацията!" Каза го от свой собствен опит. Убеден съм, че резултатът от ревизия на закона, от унищожаването на досиетата или всякакво друго действие, което ще бъде насочено към прикриване на истината, ще се окаже пречка за влизането ни в НАТО.