Томас Наваро, управител на хотелиерската верига "Сол Мелиа" в България: Подобряването на инфраструктурата е задължително, за да се развива секторът

Томас Наваро пое управлението на хотелите от веригата "Сол Мелиа" (Sol Melia) у нас в началото на тази година. Тя е най-голямата в Испания, трета в Европа и тринайста в света. На българското черноморско крайбрежие веригата управлява 5 хотела - "Мелиа Гранд Ермитаж" в кк Златни пясъци, "Сол Луна Бей Ризорт" в Обзор, "Сол Несебър Бей", "Сол Несебър Маре" и "Сол Несебър Палас" в Несебър. Общият им капацитет е над 2000 стаи, което се равнява на повече от 35% от капацитета на международните хотелски вериги по българското Черноморие. С Томас Наваро разговаряме за възможните решение на проблемите, които стоят пред българския туризъм. |
- През следващите две години ще разширим дейността си в България - Краткият сезон не е проблем, а характеристика на туризма в България - В дългосрочен план курортите ще бъдат засегнати от прилагането на услугите от типа "ол инклузив" - Трябва да превърнем проблема с кадрите във възможност, защото хората с малко опит се обучават по-лесно |
Какви са изискванията, на които един хотел трябва да отговаря, за да стане част от веригата на Melia?
- Основното ни изискване е той да "пасва" на някой от брандовете на компанията или поне да може да бъде пригоден към него. Важно е и да съществува търсене на такъв продукт или нашите анализи да показват, че такова търсене ще се появи в близко бъдеще.
Важно условие даден хотел да бъде приобщен към веригата "Мелиа" е и съществуващата или задаващата се конкуренция в съответния сегмент. Обръщаме сериозно внимание на мениджмънта на хотела и като цяло процесът не е никак лесен.
Какво отличава продукта на "Мелиа" от този на останалите международни вериги, които управляват хотели в България?
- Ако трябва да съм честен, не съм бил достатъчно дълго време в България, за да изкажа мнение по този въпрос, но в България, както и във всяка друга част на света, нашите продукти се опитват да гарантират най-доброто съотношение цена – качество.
Благодарение на своя опит "Сол Мелиа" има сериозни постижения в адаптацията на стандартите на брандовете си със спецификите на всяка страна. Мисля, че това е сериозно предимство в конкуренцията.
Системата "ол инклузив" е изключително разпространена в България. Как е адаптирана тя, за да отговори на изискванията на висококачествения продукт, който хотелите от веригата предлагат у нас?
- Системата "ол инклузив" стана много популярна навсякъде по света. Както клиентите, така и нивата на "ол инклузив" продуктите са също различни в зависимост от качеството на предоставяните услуги и очевидно – от цените. Опасностите, които системата крие, са по-тревожни за курортите и за съпътстващия бизнес в тях, отколкото за отделните хотели.
Ние обаче не можем да забравим, че когато някой избира хотел, обмисля и местоположението, обкръжението, развлекателните възможности и т.н. Така че в дългосрочен план всички ще бъдем засегнати от прилагането на услугите от типа "ол инклузив".
Краткият сезон е един от основните проблеми на българският морски туризъм. Как смятате да го преодолеете?
- Това е повече от проблем! Бих казал, че става дума за характеристика на туризма в България. С изключение на Канарските острови и Египет всяка една дестинация по Средиземноморието страда много през зимата. Говоря за места като Майорка или Коста дел Сол с много добра инфраструктура, доста полети, международни споразумения и дейности за хората от третата възраст, с много по-мек климат.
Ако вземем за пример Тунис, Крит или южната част на Турция, там времето помага значително и въпреки това се налага да затварят хотели, а повечето от отворените работят, за да намалят загубите си.
Смятам, че вместо да мислим какво да направим през зимата, трябва да мислим как да направим по-доходен сезона, който имаме, особено през периода преди и след пиковия период, където все още сме слаби. Подобряването на инфраструктурата е задължително условие за постигането на тази цел.
Липсата на достатъчно и добре подготвени кадри е друг проблем пред българските хотелиери? Как го решавате в България?
- Това е проблем, който трябва да превърнем във възможност, защото хората с малко опит се обучават по-лесно от тези, които, нека го кажем така, имат затвърдени лоши навици. От друга страна, трябва да спомена, че броят на служителите, които се връщат да работят в нашите хотели сезон след сезон, е много висок.
Най-важното обаче са ежедневните инструктажи на нашите генерални мениджъри към шефовете на отделите, за да се постигне по-добро качество на обслужване.
Откъде са най-големият ви брой гости?
- По брой клиенти първото място е за туристите от Румъния. Второто място заемат българите. Във всички хотели на "Мелиа" в България броят на местните клиенти се увеличава с по 15% годишно.
Каква е инвестицията ви в България и как смятате да развивате присъствието си тук в бъдеще?
- Нашето желание за растеж в страната е ясно и следователно сме отворени към всяка възможност за това. Тази част от бизнеса е поверена на отдела ни за разширяване в Испания. Сигурен съм, че през следващите две години компанията ни ще разшири дейността си в България.
Как рекламирате хотелите от веригата в България на чуждите пазари?
- Отделите ни за маркетинг и продажби от България участват в доста рекламни кампании в основните ни пазари, грижат се за нашия имидж във всяка публикация, било то страници в брошура, флаери и т.н. В момента главните усилия са насочени към изграждането на уебсайт за нашите хотели в България.
Българските ни хотели са представени във всички брандови кампании и корпоративни събития в Испания, както и на уебсайта на голямата компания. Много бихме се радвали на някакви инициативи от страна на държавата в това отношение и с най-голямо удоволствие бихме участвали в тях.