Смартфоните изместват конзолите

За момента двата пазара се развиват ръка за ръка, но промените предстоят |
Смартфоните и таблетите ще стават все по-значим фактор в гейминг индустрията и нищо чудно някой ден да изместят както преносимите, така и стационарните конзоли. На такова мнение е Джон Кармак, съосновател на една от най-големите компании за производство на видеоигри в света id Software.
А тезата му е подкрепена от LG, които залагат много именно на опцията за триизмерен гейминг в най-новия си смартфон - Optimus 3D. Засега обаче двата вида платформи - конзоли и смартфони и таблети - не се конкурират, а по-скоро растат паралелно.
"Въпросът дали мобилните устройства могат и ще изместят конзолите като средство за игра е нещо, което дискутираме в компанията от доста време", разказва Кармак пред онлайн изданието IndustryGamers. Той е един от хората, които стоят зад заглавия като Doom, Quake и т.н. "Чувам все по-често, особено от по-възрастни програмисти, че вместо да залагат на своя Xbox 360 или PlayStation 3, те предпочитат да играят на iPad-а си дори и вкъщи", твърди Кармак.
"Всичко се развива с невероятна скорост, на практика при началото на разработката на Rage iPhone не съществуваше, а в края на работата по играта той вече беше фактор. Това е плашещо на моменти", твърди той.
На подобно мнение, само че за преносимите конзоли, са от LG. От компанията коментират, че "ерата на отделното устройство за мобилен гейминг свърши". Според президента на гейминг студиото Gameloft Майкъл Гилмот "най-пресните ни данни за развитието на пазара показват, че устройствата с iOS и Android завземат все по-голяма част от бързо растящия пазар на мобилни игри".
Според него новото поколение телефони, което вече поддържа и 3D технологии, е "вдигнало летвата твърде високо". Освен LG Sony също лансира свой гейминг телефон - Sony Ericsson Xperia Play - чийто дизайн наподобява джойстик за конзолата на компанията PlayStation. Въпреки че не може да визуализира триизмерни изображения, устройството предоставя друго предимство - не е необходимо да се докосва дисплеят за управление на играта.
Според компанията това е един от най-големите проблеми на геймърите, които не могат да следят какво се случва по време на игра, тъй като закриват екрана с пръстите си.
Хардуерната еволюция на смартфоните и таблетите също е фактор за развитието им в посока гейминг - било то мобилен или "стационарен". "Няма съмнение, че съвсем скоро някои мобилни телефони ще са по-мощни от сегашното поколение конзоли в хардуерно отношение", твърди Кармак.
Според него все още не може да се каже, че дори iPad 2 е по-мощен от Xbox 360 например. "И все пак еволюцията на хардуера на таблета го приближи до конзолата толкова бързо, че най-вероятно до 2 години ще има мобилни устройства, които ще са по-мощни от тези, на които играем в момента", добавя съоснователят на id Software.
Дотогава обаче конзолите ще си останат предпочитано средство за игра. Или поне няма да отмрат напълно, смята той. "Изживяването, което предоставят на потребителите двата типа устройства, е по-скоро отличаващ фактор, отколкото елиминиращ една от двете форми", коментира Кармак. По думите му "надали някой ще зареже конзолата си само заради Angry Birds.
Данните на компанията му показват, че в момента се продават повече големи заглавия от всякога. Въпреки това един от основните фокуси на дейността на id Software са и ще бъдат мобилните устройства, което недвусмислено показва накъде отива индустрията.
Особено с навлизането и на технологиите в "облака", които позволяват на потребителите да играят заглавия с високи хардуерни изисквания на по-слаби в това отношение устройства - нещо OnLive, предлагана на таблета на HTC Flyer и смартфона на компанията Sensation.