Да оцелееш в "Тур дьо Краш"

Почивният ден обикновено е за почивка. Но не и за оцелелите участници в тазгодишното издание на "Тур дьо Франс". Един лекува навяхната ръка, друг - охлузен крак. Но всички, изглежда, имат нужда от лед. Почивният ден в най-престижното колоездачно състезание не можеше да дойде в по-подходящ момент.
Всеобщото мнение на коментаторите и експертите е, че "такова нещо в първата седмица никога не е било". В рамките на традиционно протоколните първи етапи турът даде толкова важни жертви след толкова много падания, каквито не е имало поне в последното десетилетие. Инцидентите бяха от всякакъв род и започнаха още от първия етап. Досега заради сериозни травми от състезанието отпаднаха няколко от кандидатите за крайната победа.
Лидерът на английския отбор "Скай" Брадли Уигинс се прости с участието си в състезанието в седмия етап заради счупена ключица. Той се определяше "във формата на живота си", но стана жертва в един от редицата необясними инциденти. Асът на "Астана" Александър Винокуров отпадна със счупена бедрена кост в деветия етап заради падане в гората, след което трябваше да бъде изнесен от съотборниците си.
Вечерта беше опериран успешно, но все още не е ясно дали 37-годишният казахстанец ще се върне в спорта. Юрген ван ден Брук от състава на "Омега Фарма-Лото" изкара нощта в интензивно отделение, за да се възстанови от травмите при падане също в деветия етап.
Върхът на всичко беше инцидентът с кола на френската телевизия, която забърса двама от петимата бегълци. Испанецът Хуан-Антонио Флеча падна на земята, докато холандецът Джони Хугерланд се заби в ограда заради нелепия инцидент.
"Той лежеше върху бодливата тел, изцяло отгоре, на бодлите, гащетата му бяха напълно свалени, той беше чисто гол, заяви спортният директор на "Вакансолей" Михале Корнелис, отборът на Хугерланд. Просто го видях да прелита. Имаше много порезни рани на краката, движеше се с 60 км/ч, просто е невероятно". Флеча, който се измъкна с охлузен лакът, завърши на 17 минути от победителя в етапа.
Новият лидер Томас Воклер, който стана свидетел на опита да колата да задмине група от петима бегълци, заяви: "Това можех да бъда аз. Паданията са разбираеми, те са част от състезанието. Не съм тук да предизвиквам дебат, но на колелото рисковете са достатъчни, за да се въвличаме и в такива инциденти."
Френската телевизия се извини за инцидента чрез страницата си във "Фейсбук", като написа: "Много сме притеснени заради този инцидент, в който участваше колата на France Television." Организаторите отстраниха шофьора на колата от състезанието. Това не беше първият подобен инцидент. В петия етап мотор с фотограф удари Ники Сьоренсен и той падна. "Организаторите трябва да вземат мерки да пазят колоездачите", коментира победителят в деветия етап Луис-Леон Санчес.
Защитаващият титлата си Алберто Контадор също падна четири пъти, включително в първия и деветия етап, а в почивния ден лекуваше болка в коляното. В неделя падна след закачане на неговото кормило за велосипеда на Владимир Карпец. Отборът на "Саксо банк" оневини руския състезател, като обяви, че е станал просто един инцидент.
"След падането започна да ме боли отново, но се надявам, че с лед и почивка нещата ще се оправят. До момента се получи много сложен тур, но съм оптимист. В момента единствената ми мисъл е как коляното ми да е 100 процента наред", коментира той.
В резултат на множеството падания тазгодишният тур се оформя като най-тежкия откъм контузии. Така освен като най-трудното в света състезанието започва да придобива славата и на най-опасното. Някои наблюдатели смятат, че просто колоезденето е станало прекалено бързо.
За други като Фабиан Канчелара трасето досега е било неподходящо. "Надявам се, оттук нататък ще имаме колоездачно състезание, защото досега имах усещането, че са гледали да ни прекарат през най-опасните пътища", каза швейцарецът.
Други участници са склонни да оправдаят инцидентите, с изключение на най-нелепите от тях, с много причини – мокрите пътища, голямата жега, дехидратацията, умората. "Винаги е неприятно да виждаш как състезатели отпадат от състезанието по този начин", заяви Андеи Шлек, който миналата година завърши втори.
Дългогодишният национален треньор Камен Станчев, сега анализатор за българската версия на Евроспорт, смята, че причината е в наличието на много млади състезатели. "В колоезденето влязоха много млади състезатели, които карат понякога безразсъдно. Парите се увеличиха, интересът на медиите също и в опита да попаднат сред призьорите някои традиционни ценности на колоезденето се погазват", коментира той за "Дневник".
Попитан от "Ройтерс" дали трябва да се помисли повече за сигурността на състезателите, президентът на Международния колоездачен съюз Пат Маккуейд заяви, че още не е дошло времето да се реагира. "Въпреки това трябва да си зададем въпроса за броя на паданията, повечето от тях на прави участъци. Това винаги се случва в първата седмица на тура, но ще се съберем да разгледаме случаите", коментира той.