Тежките времена за телекомите продължават
С 5.6% се е свил пазарът през 2010 г., предстои преориентиране към нови източници на приходи Над 74% от пазара на телекомуникации у нас се дължи на гласови услуги Никой не се наема да прогнозира кога ще спре свиването на приходите на телекомите |
Гласовите услуги продължават да доминират на пазара на телекомуникации в България, а през 2011 г. той ще бъде движен от консолидацията и предлагането на пакетни предложения от страна на телекомите. Такова са прогнозите в годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщения (КРС) за 2010 г.
Данните в него показват очакваното свиване в приходите на операторите в България, а пазарът като цяло се е свил с 5.6% до 3.140 млрд. лв., или с около 100 млн. лв. повече от обема си през 2006 г. В това обаче влизат и оборотите на интернет доставчиците, както и на компаниите, разпространяващи телевизионен и радиосигнал, които също са в юрисдикцията на КРС.
Кризата, довела до свиването разходите както на потребителите, така и на бизнеса, и принудителните ограничения на цените за взаимно свързване (таксите, които операторите плащат помежду си за осъществяване на услуги в мрежите им) са сред основните фактори, които повлияха на пазара през миналата година и продължават да оказват негативно влияние върху сектора и през 2011 г., чието първо тримесечие доведе до ново свиване на приходите на водещите телекоми у нас.
Те обаче се надяват, че с навлизането на мобилния интернет, който се превръща във все по-важен източник за приходите им, както и с предлагането на пакетни услуги ще успеят да наваксат загубеното.
Гласов пазар
Водещ източник на приходи за телекомуникационните оператори остават гласовите услуги, които генерират над 74% от приходите на компаниите в сектора, или повече от 2.3 млрд. лв. за цялата минала година. Очаквано те търпят свиване заради по-ниските цени и по-високата конкуренция в сегмента.
Данните на КРС показват, че най-потърпевши са фиксираните услуги, чийто пазар е намалял с 25.8% само за миналата година и общият му обем е 381.5 млн. лв. Въпреки това от "Глобул" отчитат 150 хил. абонати на своите фиксирани услуги, а от "М-Тел" - 160% ръст на абонатите на стационарна телефония в сравнение с 2009 г.
Делът на "Виваком" е паднал до малко над 80.6%, а на пазара оперират общо 20 компании, които предлагат тази услуга. При мобилните услуги свиването е по-малко - 7.7%, а общият оборот от използването на услугата е 1.94 млрд. лв., твърдят от телекомуникационния регулатор.
На практика единствено "Виваком" успява да се представи по-добре от пазара, реализирайки ръст от около 30% на приходите на мобилното си подразделение, твърдят от оператора. Компанията е успяла да увеличи пазарния си дял с 2 процентни пункта и вече има над 1.6 млн. абонати, или 15.8% от пазара.
Лидер остава "М-Тел", но миналата година приключи с първо падане на пазарния дял на компанията под 50% в историята й. През 2010 г. "М-Тел" контролира 48.1% от абонатите у нас, или приблизително 4.9 млн. души. Вторият по големина оператор - "Глобул" - е с 36.1% от абонатите на мобилни услуги у нас, което е около 3.6 млн. потребители.
Негативните финансови резултати на операторите в сегмента гласова комуникация се дължат и на принудителното намаляване на цените за взаимно свързване от страна на КРС, което е довело до спад от над 22% на приходите им в това перо, отчита регулаторът.
Интернетификация и пакетизация
През миналата година обаче КРС за първи отдели нова категория в доклада си развитието на телекомуникационния пазар - пакетните услуги. Според регулатора те генерират около 100 млн. лв. оборот, или приблизително 3.1% от пазара в страната. А и трите мобилни оператора коментират, че ще залагат именно на комбинираните предложения между различните си услуги. Според тях това пести разходи на потребителите им, като същевременно гарантира повече приходи за самите компании.
"Делът на този вид услуги ще се увеличава. Бъдещето е в предлагането на пакети, включващи все повече услуги от едно място", коментират за "Дневник" от "М-Тел". От "Глобул" също твърдят, че планират да залагат на пакетите от услугите си, които да маркетират на потребителите си.
Мобилният интернет също ще се радва на значителен интерес, твърдят от трите големи телекома у нас.
Към края на първото тримесечие на тази година около 20% от приходите на "Глобул" и "Виваком" се дължат именно на тази услуга, но като цяло пазарът на интернет доставчиците у нас се свива въпреки отчетените от КРС 120% ръст в употребата на широколентов интернет. Приходите от доставянето на тази услуга у нас за миналата година са се свили със 7.47% до почти 317 млн. лв., показват данните на регулатора. Мобилните оператори обаче коментират, че при мобилния достъп до интернет интересът расте с бързи темпове.
Данните на "М-Тел" показват, че за миналата година потребителите на услугата са се увеличили двойно до 126 хил. души, а делът на приходите от услугата в общите за компанията се е увеличил с 60%. От оператора обясняват, че най-вероятно отчетеният спад в приходите на интернет доставчиците се дължи на добавянето на част от тези обороти в графата "пакетни услуги".
По-малко приходи, по-малко инвестиции
Негативното развитие на финансовите резултати на мобилните оператори най-вероятно ще доведе до свиване на инвестициите им, прогнозират още от КРС в доклада си. Според регулатора за тази година телекомите ще заделят около 638 млн. лв. в осъвременяване на мрежите си, което е с над 20% по-малко от 800 млн. лв. за миналата година.
"Изключвайки инвестицията в дружеството "М-Нетуърк" през 2010 г. от 40 млн. лв., реално планираме ръст в инвестициите за 2011 г. от 11%", обясняват от "М-Тел". Според "Глобул" обаче коментират, че "планираните инвестициите са зависими от очакваните приходи. Нормално е в условията на свиване на потреблението, силен регулаторен и конкурентен натиск операторите да ограничат частично своите инвестиции".
Консолидация, мобилен интернет и пакетни услуги Консолидацията ще бъде една от основните движещи сили на телекомуникационния пазар през 2011 г., прогнозират от Комисията за регулиране на съобщенията. Тенденцията за сливане на играчите на пазара се засили през миналата година, особено след изкупуването на "Спектър Нет" и "Мегалан" от "М-Тел" и обединяването им в компанията "М-Нетуърк". "Сателитният оператор "Булсатком" се намесва активно в LAN пазара, като изкупи множество интернет доставчици в страната", обясняват от КРС. От регулатора очакват, че през тази година сливанията и изкупуванията ще продължат. Паралелно с това от комисията твърдят, че една от водещите тенденции до края на годината ще бъде и засиленото търсене и предлагане на пакетни услуги, а конкуренцията между операторите ще се ожесточи още повече. През 2011 г. се очаква и ръст на пазара на широколентов интернет, който към края на миналата година обхваща само 15.4% от населението на България. Никой обаче не се наема да прогнозира кога точно ще спре свиването на приходите на операторите. |