Ударът срещу авиокомпаниите

Ударът срещу авиокомпаниите

Въпреки безпрецедентните мерки за сигурност отливът на пътници е застрашителен

Хора, сгушени в якетата си, лежат по пейките на международните летища по цял свят. Онези, които не са имали късмет да се доберат до подобен лукс, лежат на земята с ръце, увити около багажа си. Няма одеала - всеки се топли с подръчни средства - дрехи, алкохол, цигарен дим. Най-съобразителните са успели да се върнат навреме в хотелите си или да получат места във ведомствените сгради на авиолиниите. Други са били настанени в местните студентски общежития. Някои наемат коли, за да си спестят чакането за вътрешен полет. Много от фирмите за автомобили под наем регистрираха рекордно търсене през последните дни. Агенциите Dollar Rent A Car и Thrifty обявиха, че само от деня на атентата до петък са предоставили на клиентите си общо 105 000 коли. Някои от конкурентите им, като Ford Motor Hertz Corp., вече изнемогват и отказват да предоставят превозни средства за еднопосочни пътувания. Цените на наемите не са променени и за по-настоятелните клиенти те са по $49 на ден.

На летищата в цял свят вече дни наред цари невъобразим хаос. Пропуските в сигурността отвъд океана стреснаха летищните власти в Европа. Притеснението сред пътниците и екипажите е огромно. Десетките полицаи, които охраняват аерогарите, не внасят особено успокоение у изнервените пътници. Новите мерки за сигурност, въведени по летищата и в ключовите точки на световните столици, само придават зловещ отенък на случващото се. Интензивността им е незапомнена, макар някои наблюдатели да я сравняват с тази от периода на войната в Залива през 1991 г.

Железни мерки за сигурност

На спешна среща в петък министрите на транспорта на държавите от евросъюза се разбраха да разработят закон за въздушния транспорт, който да бъде валиден за всички. Докато това стане, всяка страна реагира по своему и взема собствените си мерки. Като начало авиокомпаниите започнаха да проверяват всеки пътник и всички багажи - на скенер и ръчно. Освен това американската служба за гражданско въздухоплаване обяви, че при всяка смяна на самолета пътниците ще бъдат чекирани отново, а целият им багаж - наново проверяван. И от двете страни на океана се обмисля възможността самолетите да пътуват с въоръжена охрана, а пилотската кабина да се изолира.

Международната агенция за гражданско въздухоплаване IATA обяви след терористичните атаки, че няма никакви по-специални предписания по отношение на сигурността. И до този момент пътниците не са имали право да качват на борда никакъв вид оръжие - било то хладно или огнестрелно. Към оръжията се причисляват всички видове ловджийски и автоматични ножове. Пресичането на опит за нелегалното му качване на борда зависи от контрола на сигурността. Самолетите се проверяват за взривни устройства преди качването на пътниците, забранен е достъпът до рампите на терминалите, а всеки желаещ да влезе в сградата на летището минава през метален детектор.

"Човек не може да носи дори самобръсначката си, а пиукането при откриването на ключове, може да приведе целия персонал в пълна бойна готовност за секунди," разказва потърпевш родом от Канзас, щата Мисури. Той чака вече 18 часа на летище "Гетуик", Великобритания за полет към родината. Бил е помолен да пристигне два часа по-рано на летището. В доброто старо време четиридесет и пет минути бяха достатъчни.

Сигурността не е лукс

Не по-малко е притеснението на собствениците на авиокомпании. Онова, което само преди няколко седмици беше смятано за лукс в сферата на сигурността, сега се превръща в необходимост. Разходите да оборудване на летищата със съвременни датчици и детектори ще дойдат в повече на авиопревозвачите, като се има предвид, че цените на самолетните билети тръгнаха надолу. Оцеляването на авиационния пазар обаче зависи от въвеждането на новите технологии.

Планира се инсталирането на специални апарати за проверка на идентичността на пътниците. Те ще преминават през ирисов детектор, съпоставка със снимката в паспорта им и рентген за скрити метални предмети. Последният може да навлиза в детайлите на самата човешка кожа. Проблемът е, че дискретността на женското и мъжко телосложение ще остави много непокрити участъци. Проверката на отпечатъци, която до сега се използваше само за служителите на седем световни летища, сега ще се прилага и за пътниците.

"Дотук с личната неприкосновеност," заключава Карл Хоу - анализатор за компанията "Форестър Рисърч". "Пътуването ще се превръща в сага, полетите ще закъсняват системно с по няколко часа, докато системата бъде усвоена," допълва той.

Сред другите нововъведения е и устройството за "подушване" на експлозиви. Онези пътници, които са се възползвали от услугите на интернет-компаниите за запазване на самолетни билети, ще трябва да предоставят на входа на терминала заверен документ, че билетът е закупен от тях.

"Всичко това може да спре луди, агресивни или неподготвени хора, но не и един опитен терорист," контрира новъведенията Кларк Онстад - бивш директор на Федералната авиационна агенция на САЩ. "По-запознатите могат да вкарат ирисовите си данни в компютъра на летището и да преминат без проблеми. Металните детектори не прихващат оръжия с керамична обвивка. Нищо не може да ги спре, ако решат да действат," предупреждава той.

Ще оцелеят големите

Остава открит въпросът колко компании могат да издържат на отлива на пътници след трагедията. "Малките компании може и да не издържат на напрежението, а големите ще понасят дълго време сериозни загуби," обяснява пред Ройтерс Майкъл Бойд - авиационен експерт.

Само до преди месец малките, но пробивни самолетни превозвачи, бяха най-обещаващото откритие на пазара. Сега са на път да се саморазпуснат. Британската надежда - миникомпанията "Ийзиджет" отмени 41 от планираните си трансатлантически полети. Така две-трети от самолетният й парк остана на земята. Компанията на Ричард Брансън - "Върджин Атлантик" разполага с 16 самолета, повече от половината традиционно летят до Америка. Загубите от "заземяването" може да се окажат фатални. Като цяло "оптимистите" виждат около $500 млн. на ден загуби за авиопревозвачите, като към спада на пътниците се добави и неяснотата с цената на петрола. По първоначалните оценки на експертите загубите в световен мащаб са $10 млрд. само за последната седмица.

Европейските гиганти "Бритиш Еъруейс", "Суисеър", "Луфтханза", "Ер Франс", "Аерофлот" и "Малев" обявиха, че прекратяват полетите си до САЩ, Канада, Израел, Палестина, Куба и Карибите за неопределено време. Всяка от компаниите остави на земята приблизително по 20 000 свои клиенти в очакване на следващо решение.