Гръцкият пазар на труда : либерализирай трудно

Ако искате да станете танцьор в Гърция, вече може свободно да започнете с танцова стъпка професионална кариера. От друга страна, ако ви е на сърце да отворите аптека, няма да е толкова лесно.
Като част от преструктурирането на гръцката икономика правителството отваря все повече професии за нови участници в тях с цел да увери инвеститорите, че прави необходимото за преодоляване на дълговата криза. Въпреки това възможностите за навлизане на пазара на труда остават неравни.
Атина обеща на международните кредитори да премахне сложната плетеница от правила, която "затваря" около 135 професии. По този начин всеки, който иска да кара гръцко такси, да отвори пекарна или да бъде туристически гид при Акропола, би трябвало от 2 юли да може да го прави без ограничения.
На практика обаче изтъкваната по медиите либерализация засега остава ограничена, тъй като правителството се огъва пред исканията на силни професионални съюзи и оставя регулации в много сектори.
"Балетните и танцовите школи бяха либерализирани, но по-сложните професии, като например инженери, фармацевти и адвокати не са въобще отворени", заяви пред "Ройтерс" Янис Стурнарас, шеф на изследователския център IOBE. "Политическата система устоява на натиска."
Според изчисленията на IOBE цялостно отваряне на всички професии, ще увеличи БВП със 17% в дългосрочен план.
"Проблемът е, че либерализацията се одобрява от парламента, но след това правилникът за прилагането на този закон включва толкова сложни правила и регулации, че на практика професията не е отворена", продължава Стурнарас.
Ограниченията, които от десетилетия предпазват професии от вътрешна и външна конкуренция, трябва да бъдат премахнати, за да се подобри гръцката конкурентоспособност. Допълнително това е и необходимо и за удовлетворяването на строгите изисквания на ЕС и МВФ за получаването на 110-милиардния спасителен заем от миналата година с цел да се избегне банкрут на страната.
След трудното начало със съюза на шофьорите на цистерни, чиито протести доведоха до недостиг на гориво миналата година, правителството е разводнило мерките.
МЕРКИТЕ СА МЪГЛЯВИ И РАЗВОДНЕНИ
В някои сектори безработицата вече достига високи нива в резултат от най-дълбоката рецесия в Гърция през последните 40 години. В корабоплаването например безработицата вече е 17%.
Изправено пред почти всекидневни и понякога примесени с насилие протести от общество, разярено от наложените от кредиторите строги съкращения, както и пред намаляващо одобрение, правителството изпитва трудности да балансира обществената стабилност с тежките икономически реформи.
Протестите обаче носят щети. Шофьорите на таксита започнаха 48-часова стачка в понеделник в знак на протест срещу улесняването на процедурата за издаване на лиценз, защото някои от тях са платили до 200 000 евро за своите разрешителни и не искат нови играчи в сектора.

Шофьорите блокираха достъпа до летището в Атина и основния порт в Пирея, което предизвика закъснения на полетите и засегна 10 круизни кораба и около 16 000 туристи в пика на летния сезон.
Ограниченията се разпростират върху множество сектори. До древния атински Акропол гръцки туристически гид често седи мълчаливо до японски екскурзовод, който разказва на своите сънародници на техния собствен език за бившото величие на Гърция.
Закон от 1977 г. разрешава само на лицензирани екскурзоводи да работят в Гърция. Следователно чуждестранните посетители трябва да имат екскурзовод на собствения си език и допълнително гръцки екскурзовод, за да спазят закона. Нарушителите се наказват с едногодишен затвор и глоба от 2000 евро. Тези условия остават в сила въпреки законите за либерализация.
Дори където законът е трябвало да освободи целия сектор, като например при аптеките, правителството сключи компромисна сделка, вместо напълно да освободи професията от строгите правила за районирането, фиксираните цена на лекарствата и регулирането на работното време.

След дълги преговори и стачки министерството на здравеопазването се съгласи да отвори само 300 нови аптеки в допълнение към сега съществуващите 12 000 срещу намаление на цените на лекарствата.
Фармацевтите обаче не са доволни. Те твърдят, че не могат да се справят дори с конкуренцията на само още няколкостотин аптеки, докато държавата, чиито здравни фондове и болници представляват 80% от техния бизнес, не изплати своите дългове.
"Държавата не ни е плащала от януари", заяви пред "Ройтерс" Константин Лурантос, председател на съюза на фармацевтите в района на Атика. "Един фонд не е плащал още от 2008 г. Дълговете на държавата може би са достигнали до около половин милиард евро."
Правителството твърди, че е твърде рано за критика на неговите реформи и че е решено да либерализира професиите.
"Крайният срок за либерализация беше 2 юли. Не е ли малко рано за оценка на резултата? Всички ограничения бяха премахнати чрез закон и сега остават само някои, които се отнасят за съдиите-изпълнители и някои медицински професии", каза служител на финансовото министерството, пожелал анонимност.
БЕЗ СВОБОДНО ПЛАВАНЕ
Служители в индустрията обаче предупреждават, че нерешителният подход на правителството вече носи загуби на Гърция. Те са особено големи за печелившия бизнес на круизните кораби, който е основен елемент от туристическата индустрия, която допринася за почти 20 % от гръцкия БВП.
Под архаичната система наречена "каботаж", круизни кораби, които не плават под флаг на страна от ЕС, могат да акостират на гръцки портове и острови само ако имат изцяло гръцки екипаж. Всъщност даже и кораби под европейски флаг се съобразяват със системата, за да избегнат протести, независимо от високите разходи.
Когато правителството се опита да премахне тази практика миналото лято, съюзите на мореплавателите блокираха няколко порта и не допуснаха кораби да акостират там. Последвалите законодателни промени обаче правят почти също толкова трудно за кораби да плават свободно в Егейско море.
"Новият закон изисква договори с условия, които не се прилагат никъде другаде по света. Накратко, законът не се прилага на практика", каза Михалис Номикос, шеф на "Дономис", пристанищен агент за компании с круизни кораби.

Номикос твърди, че държавата в момента погребва круизните компании в бюрокрация, изисквайки хартата на компанията, тригодишни договори, които описват точно кои острови ще посетят, и други документи, за да заработи компания в Гърция.
Ограниченията отказват компании, които се насочват към други средиземноморски дестинации, като по този начин лишават Гърция от около един милиард евро доходи на година, допълни Номикос.
Анализаторите и служителите в индустрията твърдят, че Гърция няма да може да защитава професиите си още много дълго, тъй като е поставена под редовни инспекции от страна на т.нар. тройка преди превеждането на всяка част от заема от ЕС, ЕЦБ и МВФ.
Инспекторите отбелязват в последния си доклад, че въпреки вземането на някои мерки реформата не е завършена и е необходим по-нататъшен напредък по въпроса.
"Тройката разбра какво се случва и сега е много по-строга. Правителството получи срок до 2012 наистина да либерализира професиите", каза Стурнарас.