Възходът и падението на Nokia

Първият телефон на Nokia с Windows Phone 7 ще покаже дали компанията ще може да върне от загубения си блясък |
Имаше време, в което Nokia беше компанията, с която целият свят на мобилните комуникации се съобразяваше. Време, в което пресконференциите на вече бившия й изпълнителен директор Оли-Пека Каласвуо пръскаха по шевовете и най-големите зали, а устройствата на започналата като производител на хартия компания даваха начало на нови пазарни тенденции.
Тези времена не бяха никак далеч - само преди 3-4 години, тоест преди появата на Apple на този пазар. Поява, която обърна потребителската представа за мобилните телефони и даде началото на нова ера - на смартфоните.
До момента обаче Nokia не успява да се адаптира към тази нова реалност, което от своя страна води до непрекъснато свиване на пазарния й дял в най-бързо развиващия се и печеливш сегмент - на смартфоните. От друга страна, изплувалата от изток конкуренция в лицето на Huawei, ZTE и други подобни компании стана причина финландците да загубят част от позициите си и на пазара на т.нар. обикновени телефони.
И така към края на първото тримесечие на 2011 г. пазарният дял на Nokia се е свил до 25.1%, показват данните на анализаторите на Gartner. А предварителните прогнози на друга анализаторска компания - Strategy Analytics, са, че преднината пред основния конкурент за лидерската позиция Samsung се е стопила опасно през второто тримесечие на годината и вече е около 6 процентни пункта.
Което трябва да е поредният сигнал за управляваната от Стивън Елоп компания, че реформите, които текат в нея, трябва да се забързат. В противен случай най-лошото за Nokia далеч няма да е свършило.
Как се стигна дотук
Един от основните проблеми на финландския гигант дори и в очите на мениджмънта му е фаталното забавяне при взимането на решения заради огромната бюрокрация и липсата на адекватна отговорност. А това доведе до най-големия проблем на компанията - липсата на иновативност, заради която Nokia не успя да се адаптира към новата обстановка. Именно това е, което я отличаваше доскоро.
За сметка на това от 2007 г. компанията е оставила основните си конкуренти в лицето на Apple, Google, Samsung и HTC да правят това вместо нея. Което логично доведе до паметния февруарски имейл на Стивън Елоп, който оприличи ситуацията в компанията на човек, стоящ на горяща платформа. И той или скача в дълбоките студени води на морето, или стои на платформата, докато не изгори.
Всъщност една от първите промени, които Елоп се зарече да направи след встъпването си в длъжност през септември 2010 г., бе именно да опрости модела на работа. Идеята му е да превърне Nokia в по-бърза и по-адекватна компания. Защото, въпреки че губи позиции за сметка на конкуренцията си, тя остава най-големият производител на мобилни телефони в света по пазарен дял.
А Елоп ще се опита да капитализира този актив, който предшественикът му не успя. В момента "китайските ни конкуренти изкарват на пазара телефони за по-малко време, отколкото на нас ни трябва, за да довършим презентация на PowerPoint", отбелязва изпълнителният директор на компанията в имейла си до служителите от февруари.
Друг ключов ход в преобръщането на Nokia ще бъде изборът на нова мобилна платформа в лицето на Windows Phone 7 на Microsoft пред собствените Meego и Symbian. Тежкото решение, обявено още в началото на годината, бе взето, след като стана ясно, че разработената съвместно с Intel Meego не е достатъчно зряла, а Symbian няма потенциала да запълни зеещата дупка заради липсата на иновации в собствената операционна система на Nokia.
Показателно е и развитието на търсенето на платформата - докато преди години тя бе предпочитана от производители като Sony Ericsson, то впоследствие тя малко или много стана причина за сриването на пазарните дялове на тези компании. Особено при смартфоните. Изборът им да работят с Android на Google, който подобно на Apple в момента е на гребена на вълната, доведе до съживяване при тях.
Първият и най-важен
Затова и според анализаторите най-важният телефон в историята на Nokia през последните няколко години се очаква да бъде първото устройство с Windows Phone 7. Сътрудничеството с Microsoft представлява може би последният шанс на компанията да се върне на предишните си върхове. Платформата на софтуерния гигант определено е нещото, от което Nokia има нужда.
Американската компания не жали време и пари за разработката на продукт, който има потенциала да конкурира и Android, и iOS. А защо не и дори да изпревари двете платформи, съдейки по това, което се вижда от най-новата модификация на операционната система Mango.
А Nokia има доказано добър хардуер и име, на което Microsoft може да стъпи и да популяризира мобилната си операционна система. Всичко обаче зависи от това първо устройство, което трябва да излезе на пазара до края на годината.
Междувременно се появиха първите кадри от обръщение на Стивън Елоп, от което стана ясно, че телефонът Sea Ray удивително много прилича на N9 - най-новото творение на компанията в областта на смартфоните, което залага на подобрената операционна система Symbian Anna. Въпреки преминаването към новата платформа компанията ще продаде над 150 млн. Symbian устройства до края на 2012 г., прогнозират от Gartner.
Но именно Windows Phone 7 ще трябва да обърне кривата на пазарния дял на компанията и да я докара до следващия 1 млрд. потребители на мобилни телефони, както иска Елоп. А самият канадец, който е първият чужденец, управляващ Nokia, ще трябва да положи много усилия, за да спре потъването на финландския гигант. И да го върне до висините отпреди настоящата криза, в която е изпаднала компанията.
Samsung оглави смартфон пазара Samsung е най-вероятният лидер на пазара на смартфони за второто тримесечие на годината, твърдят анализаторите от Strategy Analytics, цитирани от "Блумбърг". Според техните данни южнокорейската компания е продала между 18 и 21 млн. "умни" телефона за трите месеца между април и юни. Досегашният лидер Nokia е успял да дистрибутира далеч по-малко устройства - около 16.7 млн., а Apple е продала 20.3 млн. iPhone, твърдят още анализаторите. В данните не са включени продажбите на таблети. Като причина за високото търсене на продуктите на Samsung се сочи операционната система на Google Android. Статистиката на Strategy Analytics е поредното доказателство, че платформата на лидера в онлайн търсенето набира преднина пред основните си конкуренти в лицето на iOS на Apple и Symbian на Nokia. Освен при смартфоните Samsung успява да се приближи и до Nokia при общите продажби на мобилни телефони. Според Strategy Analytics пазарният дял на корейската компания за третото тримесечие е около 20%, което е опасно близо до 26% от продажбите на телефони за Nokia. Това е и най-малката разлика между двете компании в историята на конкуренцията им. |