Само двама кандидати останаха за "Булгартабак"

Само двама кандидати останаха за "Булгартабак"

- Холдингът остава пазарен лидер в България
Цигарената компания "Бритиш американ такабако" и "БТ инвест" останаха единствените претенденти за 79.83% от държавната "Булгартабак холдинг", съобщиха от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК). От надпреварата се е отказала консултантската компания "Си Би фемили офис сървис".
Дружеството е решило да не купува информационен меморандум за продажбата на тютюневия холдинг, с което автоматично отпада от процедурата. Зад Си Би официално стоеше австрийската Капитал банк, част от финансова група "Граве".
Крайният срок за плащане на депозит и подаване на обвързващи оферти в конкурса е 15 часа на 29 август 2011 г., припомнят от агенцията за приватизация. Именно тогава ще стане ясно коя фирма или фирми имат сериозен интерес към холдинга. "БТ инвест" се явява като представител на руската "ВТБ капитал", част от ВТБ, една от най-големите банки в Русия.
Макар самата "БТ инвест" да е регистрирана едва през април тази година, от АПСК обясниха, че това не е проблем да отговаря на условията, защото ще се гледат показателите на ВТБ, която седи зад нея. Все още не е ясно дали двете компании участват заради собствения си интерес или от името на други дружества.
"Бритиш американ табако" е една от най-големите цигарени компании в света. Още след подаването на документите се появиха коментари, че концернът няма сериозно намерение да участва, а просто се интересува от конкуренцията.
Преди шест години БАТ беше избран за купувач на "Булгартабак", но след натиск от ДПС процедурата беше прекратена, а тогавашният икономически министър Лидия Шулева се раздели с поста си. За това време пазарният дял на холдинга се сви до около 37% пред силната конкуренция на чужди марки. 
"Булгартабак" се намира в нов етап на "спешна" приватизация от края на 2009 г. Тогава Народното събрание реши да извади компанията от разрешителния списък, което означава, че с продажбата й се зае ресорната агенция. Преди това холдингът се продаваше по одобрена от Народното събрание стратегия.
Като една от причините за слабия интерес на купувачи в сегашния конкурс се посочват критериите за определяне на цената - 60% тежест има задължението за изкупуване на тютюни, 35% е за предложената цена и само 5% - за бъдещи инвестиции в следващите две години.
Компанията остава лидер на пазара в страната с дял от 37 на сто. Притежава две работещи цигарени фабрики - в Благоевград и София, и едно работещо тютюнопреработвателно дружество - край село Ясен, Плевенско. Най-продаваната марка на компанията е "Виктори", която заема 16.7% от пазара и е изпреварена единствено от гръцката "Карелия".