Политиците: Задкулисни уговорки и "прах в очите"

Политиците: Задкулисни уговорки и "прах в очите"

Политиците: Задкулисни уговорки и "прах в очите"
- Малцина от ГЕРБ допуснаха солова игра на Дянков и Танов
Премиерът Бойко Борисов и собствениците на "Лукойл Нефтохим" играят театър за пред Америка и българските избиратели. ГЕРБ хем си качва предизборно акциите, хем печели допълнителни финанси под масата. Симеон Дянков разбра, че не може да си върже бюджета, и се надява чрез акцизи от "Лукойл" да запълни дупките.
Това бяха трите основни версии, които политици от парламентарните партии лансираха неофициално днес, след като научиха за отнетия лиценз на "Лукойл Нефтохим".
Представители на левицата официално изказаха подкрепяната от депутати от повечето партии теза, че премиерът и Валентин Златев - шеф на "Лукойл България", са подготвили спектакъл, който да покаже как Борисов не се церемони с Русия.
Целта била "хвърляне на прах" в очите на американските партньори, които били притеснени от договорките с Русия покрай проекта за АЕЦ "Белене". А на избирателите в България трябвало да се покаже, че няма недосегаеми.
АЕЦ "Белене" фигурираше и в други обяснения -  отнетият лиценз бил в отговор на внесения от руската "Атомстройекспорт" иск от 58 млн. евро срещу българската електрическа компания заради забавяне на плащания по проекта. Тук политици напомняха, че Валентин Златев се оказа консултант на руската страна при преговорите за проекта "Белене".
Като аргумент на версията "театър" депутати отбелязваха, че на практика загубите на рафинерията няма да са сериозни, а и там имали готовност да монтират измервателните уреди съвсем скоро. Междувременно цените на горивата най-вероятно ще са се вдигнали и когато отново се върнат на пазара, "Лукойл" ще продават с повече печалба, смятат политици.
Борисов просто си осигури бензина за изборите, а много ще се пътува в кампанията, подметна депутат от опозицията. Според него управляващите напомнят, че голямата компания трябва да подпомогне партията им.
Депутатите от ГЕРБ пък се оказаха изненадани от новината за резкия ход срещу бургаската рафинерия. Дори водещи политици казаха, че са научили от медиите за случилото се и не са го очаквали. Някои предположиха, че това е солова акция на финансовия министър Симеон Дянков и директора на митниците Ваньо Танов, които не са предупредили премиера.
Единствено от "Синята коалиция" видяха в действията на правителството начало на война за ограничаване и разбиване на господстващото положение на "Лукойл". Депутатите от останалите парламентарни сили коментираха, че Борисов не би си позволил да влезе в истинска война с толкова силна фигура, и припомняха приятелските му отношения със Златев.
Следобед привържениците на тезата за задкулисни уговорки се увеличиха. Сутринта малко след като беше съобщено за акцията на митниците, премиерът даваше телевизионно интервю, но нито беше попитан по темата, нито я спомена, а следобед при посещение в родопското село Осиково вече заговори за отсрочка за "Лукойл".
Той обяви, че утре финансовият министър Симеон Дянков ще има среща с ръководството на "Лукойл", където ще бъде дадена "последна възможност" за изпълнение на изискванията на закона в рамките на два месеца.
Премиерът никога не е крил, че е в приятелски отношения с Валентин Златев. Преди време в интервю за "Труд" дори разказа за навиците на шефа на "Лукойл България" при игра на белот: "Вальо лъже на карти и с него не играя. Той много лъже. Той, ако има три еднакви карти от един цвят, и вика: "Терца". Има седем, вале и асо и вика "Терца"!
От разкрити наскоро от Уикилийкс и сайта "Биволъ" грами на американски посланици в България се разбра, че тези връзки не са останали скрити за представителите на САЩ. Борисов е описан в две грами - едната с гриф "Секретно" на посланик Джон Байърли от май 2006 г., а другата е от 2008 г. от посланик Нанси Макълдауни.
В тях се изтъква, че Борисов поддържа тесни финансови и политически връзки с директора на "Лукойл България" Валентин Златев - "изключително влиятелен политически брокер и кукловод", а "лоялността му (и неговата уязвимост) към Златев играят голяма роля при взимане на политически решения".
Мнения

Красен Станчев, председател на управителния съвет на Института за пазарна икономика и управител на консултантската компания "КС2":
В общи линии това се очакваше. Всички спазиха срока освен "Лукойл", който има най-голям дял в износа на горива, защото има рафинерия и 98% от вноса на суровината нефт. При положение че няма връзка с данъчните, не може да не възникне съмнение за фиктивен износ и неплащане на ДДС. Обемите не са малки, съмненията за злоупотреби - също. При толкова голям годишен оборот подозрението е съществено, затова трябваше да се отнеме лицензът. Обстоятелството, че това се случва чак сега, означава, че Дянков и Танов са си "опекли" добре процедурата, за да не бъдат атакувани в съда. Случилото се е ясен сигнал за действието на управлението, на закона. Това е толкова важно, колкото беше решението за ликвидацията на "Кремиковци".  И така трябва да продължава. Не може да има симпатични на правителството фирми. Идеята за свързване на складовете и бензиностанциите с данъчните служби е доста стара - отпреди 12 години, но все не се случваше. Хубаво е, че най-накрая стана. 

Цветослав Цачев, шеф на "Анализи" в "Елана трейдинг"
Ясно е, че пазарната икономика ще направи възможна покупката на горива от другаде. Гърция и Румъния също имат рафинерии и доставката оттам сигурно няма да е много по-скъпа, отколкото от Бургас до София. Въпросът е дали съседните рафинерии имат капацитет да отговорят на повишеното търсене. През последните 10 години никой не строи рафинерии и може да възникне не само недостиг на горива в България, но и в по-сериозен мащаб. Всяко събитие и спиране на инсталация се коментира по международните медии. Никой не си позволява да държи прекалено много излишни мощности и да не ги натоварва. Затова е възможно, ако въпросът не се разреши до една седмица, може да окаже натиск върху крайните цени на горивата и те да се повишат с 2 или 3%.

Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация пред БНР
В краткосрочен план пазарът на горива не би трябвало да почувства недостиг. Всяка от фирмите има оперативни резерви, които оперативни резерви биха могли спокойно в рамките на около триседмичен период да покрият нормалното потребление. Ако отнемането на лиценза продължи по-дълго време и създаде затруднения в търговията, ние като петролна асоциация, ще обмислим мерки за увеличаване на вноса с цел компенсиране на липсващите количества. Според повечето търговци не би трябвало да се стигне до увеличаване на цените. Ако обаче на пазара настане паника, за което според нас няма условия, може да се окаже, че пазарните условия рязко ще се променят.

Камелия Славейкова, изп. директор на "Шел България"
Не бихме искали да се ангажираме с прогноза дали тази ситуация ще доведе до повишаване на цените на горивата, тъй като това зависи както от продължителността на ограничителните мерки по отношение на данъчните складове, така и от пазарното поведение на отделните субекти. Що се касае до "Шел България", компанията ще продължи да изпълнява своята политика на конкурентно ценообразуване, съобразявайки се с търсенето и предлагането.

"OMV България"
"OMV България" приветства и спазва всички мерки, които целят намаляване на незаконната търговия в сектора на горивата. Компанията спазва изискванията на закона и компанията в срок е направила необходимите инвестиции за монтиране на измервателни уреди в данъчните си складове.

Койчо Русев, председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт
Спирането на работа на "Лукойл Нефтохим" е неприятно, но няма да предизвика ръст на цените и недостиг на пазара на горива. Спряното производство ще бъде компенсирано от търговците, включително и от "Лукойл България", с внос. Освен това по закон търговците, производителите и държавата трябва да поддържат резерв от горива за 90 дни.