Apple изглежда безсмъртна на пазара на таблети

Apple изглежда безсмъртна на пазара на таблети

Apple изглежда безсмъртна на пазара на таблети
Компанията, която има повече кешови резерви (75.2 млрд. долара) от американската хазна (73.8 млрд. долара) - Apple, ще бъде лидер на пазара, който сама създаде поне до 2015 г. Това прогнозират анализаторите от Informa, а първите отчети на производителите на конкурентни продукти с операционната система Android и други платформи доказват това твърдение.
Първата по-голяма компания, която отчете вече резултати за второто тримесечие - Motorola - съобщи, че е продала едва 440 хил. таблета Xoom през периода. За това време Apple е успяла да продаде над 9.2 млн., или почти тройно повече спрямо същия период на миналата година. При това компанията едва смогваше на търсенето от страна на потребителите, което означава, че резултатът можеше и да е по-висок.
Apple създаде пазара на таблети преди 18 месеца или по-точно беше първата компания, която осъзна потенциала пред този тип устройства, които бяха забравени от останалите производители на хардуер.
Това дава на Стив Джобс и подчинените му предимството да са първият, който нанася удар, но и конкурентите им не бързаха да се намесят кой знае колко активно на пазара. И докато по изложения и пресконференции се показваха "убийците" на iPad, то те идваха или твърде късно, или пък бяха твърде нефункционални, или твърде скъпи. Или комбинация от тези 3 фактора. Междувременно Apple пусна на пазара iPad 2.
Освен от продажбите на таблети обаче компанията печели и от екосистемата около тях, а именно - приложения и аксесоари. Според анализатора в Deutsche Bank Крис Уайтмор, цитиран от PC World, на всеки iPhone, iPad или iPod Touch има средно 100 долара под формата на книги, музика, филми и инсталирани платени приложения.
А смяната на таблета например означава и поемането на риск от загубата на всичко това. "Потребителите ще сменят производителя само ако открият нещо уникално в предложенията на конкурентите", твърдят от анализаторска компания Gartner. Сравнението е като с ефекта на iPod при mp3 плейърите в началото на века и с iPhone при смартфоните преди 4 години.
И въпреки огромното си предимство Apple все още не може да бъде наречена недосегаема на пазара на таблети. А според анализаторите от Informa царството на Джобс в този сегмент ще продължи максимум до 2015 г.
Според Gartner потенциалът на целия пазар на таблети е не повече от 300 млн. бройки. А в момента има около 30 млн. продадени iPad-а, показват данните на Apple. Ако компанията продължава да се развива в същия дух, след 3 години "безсмъртието" й вече няма да бъде факт, смятат от Informa. Прогнозата идва въпреки факта, че в момента компанията управлява 75% от този пазар.
А основният конкурент при смартфоните - Android - изостава далеч назад от конкуренцията. Въпреки това производителите на таблети с операционната система на Google успяват бързо да наваксат загубеното в технологично отношение, което кара Informa да твърди, че до 2015 г. статуквото ще се е обърнало и Apple ще държи само 38% от пазара.
Според Gartner развитието на ситуацията ще е подобно с разликата, че Apple ще държи 45% от пазара през 2015 г., а с Android ще работят около 38% от продадените таблети след 3 години.
Причина за забавянето на успеха на Android срещу основният му конкурент е разликата с един друг пазар - този на смартфони, където статуквото се обърна на 180 градуса доста по-бързо (виж карето).
"Мобилните оператори се убедиха бързо в качествата на смартфоните с Android и ги приеха с отворени обятия като конкуренти на iPhone и съответно - източници на приходи", обясняват от Informa. Не точно такова е положението при таблетите с операционната система на Google, които имат доста проблеми и са значително по-скъпи от iPad.
Друг е въпросът, че Google внесе допълнителен смут на пазара със своята операционна система Chrome OS и накара производителите да се зачудят коя точно платформа ще бъде приоритетна за компанията - Android или новото отроче, което по дефиниция е създадено за компютри.
Освен Android обаче има и други компании, които ще с опитват да налагат и свои собствени операционни системи на пазара на таблети. Това са Research In Motion (RIM) и Hewlett-Packard, които произвеждат съответно BlackBerry OS и webOS.
И докато стартът на RIM на този пазар беше повече от труден - 500 хил. бройки, то при HP интересното тепърва предстои, тъй като първият таблет на компанията се появи на пазара в началото на месеца. Така че интересното на този пазар тепърва предстои.
Android води убедително при смартфоните

За разлика от пазара на таблети, където изостава, при смартфоните Android води убедително на конкурента си Apple, показват данните на анализаторите от Nielsen за юни. Статистиката на компанията показва, че смартфоните с операционната система на Google държат 39% срещу 28% за Apple. BlackBerry OS на RIM е на трета позиция с 20% от пазара, с Windows Phone 7 и Windows Mobile OS на Microsoft заедно управляват 9% от продажбите. Пазарният дял на Android се е увеличил с 8.3 процентни пункта от април до юни, показва още статистиката. Според Nielsen при производителите на хардуер обаче преднината на Apple е огромна, тъй като iPhone държи 28% от продажбите. HTC продава 20% от смартфоните в САЩ, следва от RIM, Motorola и Samsung.