Редакционен: Началото на края за недосегаемите

Редакционен: Началото на края за недосегаемите

Административният съд на София спря предварителното изпълнение на решението на шефа на митниците Ваньо Танов за отнемане на лиценза на "Лукойл Нефтохим Бургас" АД пет дни след издаването му.
По всяка вероятност това съдебно разпореждане ще бъде потвърдено от Върховния административен съд до седмица и "Лукойл" ще продължи да работи, докато траят споровете му с митниците. 
Това развитие на ситуацията беше прогнозирано и не бива никак да омаловажава действията на Агенция "Митници", подкрепени от финансовия министър, а след това и от премиера, която приложи закона към руската компания и с това разби дългогодишното й статукво на недосегаема.
Сега "Лукойл" контраатакува. От една страна, първото решение в съдебния спор изглежда благоприятно за нея, от друга обаче, вади на светло факти, които дават макар и непълна картина на зависимостите на българската икономика от горивото на рафинерията в Бургас.
Отнемането на лиценза "би причинило на компанията значителна или трудно поправима вреда", пише в мотивите на съда, тъй като от доставките на "Лукойл" са зависими освен самолетните полети от България, още и столичният транспорт, влаковете на БДЖ, част от колите на МВР, на Министерството на финансите и още неизвестен брой държавни институции.
С тази зависимост всъщност се опитва да се защитава и компанията. Краткосрочно тя ще бъде тествана през седмицата с доставките най-вече на керосин - "Лукойл" твърдят, че те са единственият производител в региона и недостиг ще има, държавата е спокойна - че няма да има отменени полети и ще се намерят алтернативни решения.
Дългосрочно обаче ефектът трябва да са промени в избора на доставчици и сключването на договори особено от държавните институции - клиенти на "Лукойл".  
Констатацията на административния съд, който само с един поглед върху договорите на рафинерията установи, че на нея се крепи голяма част от трафика в България, прави още по-очаквана и преценката на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която от март насам още се чуди дали има нарушен баланс на пазара на горива.
В началото на юни председателят й Петко Николов, съобщи, че "никъде няма знак, че "Лукойл" злоупотребява с господстващото си положение", защото, ако било така, тези, които купуват, щели да изразят някакво недоволство, а те били много спокойни.
През миналата седмица обаче КЗК се активизира и заседанието й съвпадна по време с отнемането на лицензите на "Лукойл Нефтохим". Огласяването на заключението й все още се чака. Предстоят и резултатите от проверките на митническите инспектори в рафинерията.
Така че каквито и да са резултатите от делото за отнетите лицензи, държавата вече има една победа. Ключова - сигналът, че законите наистина ще се прилагат за всички. И ще трябва да го докаже и със следващи действия в други браншове. А когато това се случва, започват да действат и повече пазарни механизми.