Летищата имат керосин, но не е ясно докога

Доста противоречиви и неясни сигнали за доставките на керосин се появиха днес. Летищата в София, Бургас, Варна и Пловдив заявиха, че засега имат гориво и няма отменени полети, но категоричен отговор докога ще стигнат запасите им не дадоха.
Някои от авиокомпаниите, изпълняващи полети до столицата, вече зареждат от чуждите аерогари, от които излитат. В същото време от компанията "Лукойл авиейшън", която снабдява над 100 авиопревозвача, заявиха, че отпуснатият от резерва керосин е недостатъчен, а вносът на гориво от други страни - труден.
В петък правителството реши да разблокира 1800 тона самолетно гориво от държавния резерв. Керосинът се съхранява в складове на "Лукойл Нефтохим" и на "Сакса". Според министъра на икономиката Трайчо Трайков количеството е достатъчно за една седмица. След изчерпването му отговорна за осигуряване на доставките ще е "Лукойл авиейшън", която осигурява гориво за авиокомпаниите, каза няколко пъти Трайков.
От министерството на икономиката обаче не обясниха как е изчислено, че 1800 тона керосин ще стигнат за седмица, и препратиха към държавния резерв. Агенцията изчислява среднодневното потребление на гориво, като взема предвид данните на НСИ, на Агенция "Митници", на производителите и на летищата.
От интернет сайта на резерва става ясно, че според агенцията през 2010 г. средното потребление е 200 тона на ден. Данните на НСИ обаче показват, че в България се потребяват средно около 10-12 хил. тона керосин на месец (300 - 400 тона на ден). През лятото количествата са над 20 хил. тона, като юли и август миналата година са били по 27 хил. тона (900 тона на ден). Цялото количество миналата година е било осигурено от "Лукойл Нефтохим", а вносът е бил нула.
От "Лукойл авиейшън" днес заявиха, че са получили заповед за разблокиране на 1397 тона от запасите на "Лукойл Нефтохим", но според тях той ще стигне само за летище Бургас и то за три дни. Според източници на "Дневник" само на него в момента дневно се зареждат по около 700 тона.
"На летищата в Бургас и Варна има гориво и няма отменени полети. Докога ще стигне керосинът зависи от количеството, което се зарежда, и от регулярността на доставките", казаха от компанията "Фрапорт туинстар мениджмънт", която е концесионер на двете аерогари. Оттам добавиха, че операторите на летищата могат да зареждат, но не и да продават гориво, тъй като нямат нужните разрешителни.
Добавиха, че не могат да кажат дали вече се използват количествата от резерва, тъй като информация за това има "Лукойл авиейшън". Летище Пловдив има гориво за още три седмици, казаха оттам.
В понеделник от летище София съобщиха, че горивото от резерва все още не се използва.
"В момента в складовата база на летище София се приемат около 950-1000 тона гориво, собственост на ,,Лукойл авиейшън", казаха от дружеството. Средно на ден от аерогарата се зареждат по 160-180 тона гориво. Доставените нови количества трябва да стигнат за 5-6 дни. Потреблението на летището обаче е намаляло, тъй като някои превозвачи вече зареждали от други летища.
От министерството на транспорта не коментираха твърденията на "Лукойл авиейшън", че отпуснатото от резерва гориво е недостатъчно.
След изчерпване на отпуснатите от резерва запаси има два варианта за осигуряване на гориво на летище София - възстановяване на доставките от "Лукойл авиейшън" след споразумение с правителството или договаряне на доставки от други компании в или извън ЕС. Новите доставчици обаче трябва да бъдат избрани от авиокомпаниите, а наземните оператори - "Летище София", "Суиспорт" и "България еър", могат да зареждат самолетите.
От "Лукойл авиейшън" заявиха, че полагат "максимални усилия" за внос на гориво от други рафинерии, като допълниха, че това ще е трудно заради голямата консумация през лятото.
"Всички производители, към които се обърнахме, подобно на "Лукойл Нефтохим" планират своето производство предварително. В момента проучваме всякакви възможности за внос и изясняваме сроковете, в които можем да доставим гориво до летищата в страната", казаха от компанията.