Екоавтомобили 2.0
Близо две години след като започна тестовете на електроавтомобилите Mini E, германският производител BMW Group представи нова линия екологични коли – i.
За разлика от малките си предшественици, 750 от които са поверени на шофьори от различни страни за проверка на качествата им, двата нови автомобила на BMW – i3 и i8, градски електромобил и спортен зареждащ се (plug-in) хибрид, ще карат по "нова писта".
Двата модела, чиито прототипи бяха показани за пръв път пред публика миналата седмица във Франкфурт, не са познатите от последните години електрически модификации на стандартните автомобили с двигатели с вътрешно горене. Електромобилът i3 ще бъде пуснат на пазара през есента на 2013 г., а хибридът i8 – през 2014 г., обявиха от компанията.
Електромобилът i3 е съвсем различно возило – за пръв път новото "гориво" - електричеството, е поставено в центъра на концепцията и това драстично променя нещата. Като начало двата автомобила са по-леки.
Електромобил от ново поколение и спортен хибрид
Както познатите вече електромобили, изисканият четириместен i3 е замислен като градска кола – той е изцяло с електрическо задвижване и с автономен пробег 150 километра. Новото е т.нар. LifeDrive архитектура, приложена и в хибрида i8 – купето (life - модулът) е почти изцяло от карбон (пластмаса с въглеродни влакна, CFRP – Carbon Fibre Reinforced Plastic), а ходовата част, където е разположена и батерията, е основно от алуминий.
Само карбонът смъква 250-350 килограма от теглото на колата, останалата част от "вталяването" на колата е поверена на алуминия. "Тази кола поставя началото на масовото производство на автомобили с каросерия от карбон. Това е революция в автомобилния дизайн", изтъкна директорът на BMWза развойната дейност Клаус Дрегер.
И двата модела са с напълно открит дизайн - прозрачен матиран таван и странични прозорци, започващи доста под линията, откъдето обикновено се очаква да започват.
Въпреки тежката литиево-йонна батерия благодарение на леките материали теглото на i3 e 1250 килограма, което удължава пробега на колата и я прави по-маневрена.
Батерията, която е солиден аналог на познатите от мобилните телефони и други устройства батерии, е разположена в ходовата част на колата, освобождавайки пространство за 200-литров багажник. Тук тя изпълнява и функцията на балансьор на автомобила, придавайки му нисък център на тежестта.
Обезопасена е с алуминиеви елементи при катастрофа. С устройство за бързо зареждане тя се зарежда до 80% за час. Батерията е изчислена да захранва колата през целия й живот и не се налага смяна, уточни Дрегер.
Eлектромоторът с мощност 170 конски сили и максимален въртящ момент 250 Нм (за разлика от двигателите с вътрешно горене електрическите могат да развият този максимум още при старта) е монтиран на задната ос. BMW i3 ускорява от 0 до 60 км/ч за около 4 секунди, а до 100 км за по-малко от 8 секунди.
Теглото на спортния хибрид BMW i8, също с четири места, е 1450 кг. Той е съчетание от двете задвижващи концепции. Предната му ос се задвижва от модификация на електромотора на i3, а задната - от мощен 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор с мощност 222 конски сили и въртящ момент до 300 Нм.
Хибридът достига максимална скорост 250 км/ч и може да измине до 35 километра само на електричество. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 5 секунди, а средният разход на гориво е под 3 литра за 100 км.
Умна мобилност
Логично е, че заради изцяло прозрачните купета, когато колите не са в движение, бързо биха се превърнали в сауни в страна, южно от Германия. Това теоретично неудобство се елиминира с едно от многобройните специални софтуерни приложения за управление на автомобила – чрез смартфон от дистанция може да бъде настроена системата му за климатизация, както и да бъде регулирана температурата на батерията на i3, така че да е в оптимална кондиция за старта (което се отразява на разстоянието, което ще измине с едно зареждане).
Колата е снабдена с Proactive Front Protection – система за превенция на произшествията на пътя. Чрез вградена в нея камера се изчислява рискът от сблъсък, когато отпред има друга кола или пешеходец. Тя предупреждава водача със звуков сигнал, а в случай на риск за пешеходците, когато скоростта е до 60 км/ч, автоматично спира колата.
Друго улеснение е помощникът за паркиране – доста полезна система за градска кола като i3. При сложните маневри тя освобождава шофьора от многобройните смени на предавките, спирания и подавания на газ и ги изпълнява автоматично.
Екологични от фабриката
BMW Group оглавява за шеста поредна година класацията на "Дау Джоунс" за устойчива индустрия (Dow Jones Sustainability Index) в категорията автомобилостроене не случайно. От няколко години компанията например непрекъснато усъвършенства своята Efficient Dynamics - оптимизации, намаляващи въглеродните емисии на двигателите. Двата нови автомобила ще са "черешката" на екологичното производство на BMW.
На база енергийния микс на Европейския съюз (по данни от ЕС 25 – преди присъединяването на България и Румъния) компанията е изчислила, че дори да се зарежда с конвенционална електроенергия от въглищни централи за целия си жизнен цикъл, електромобилът i3 ще отделя с 1/3 по-малко емисии от стандартен автомобил в същия сегмент. Ако се зарежда с възобновяема енергия – от вятърни или хидроцентрали, емисиите ще са наполовина.
Малкият отпечатък на i3 и i8 ще се дължи до голяма степен на процеса на производството им. Около 80% от алуминия, вложен в двата модела, ще са или рециклирани, или произведени с възобновяема енергия. Карбонът идва от фабрика на компанията в градчето Моузес лейк в САЩ, което отдавна се захранва изцяло с хидроенергия. Четвърт от цялата пластмаса в колата пък ще е рециклирана или ще е с растителен произход, т.е. от възобновяеми ресурси.
И двата автомобила, както и бъдещите попълнения от суббранда i ще се произвеждат в специален завод в Лайпциг, който беше открит в началото на тази година. Компанията планира с оптимизации на производството да намали наполовина консумираната енергия, а с изграждане на вятърни паркове в района да си набавя 100% от електричеството от възобновяем източник. До 2013 г. в завода ще бъдат инвестирани 400 млн. евро и ще бъдат разкрити 800 нови работни места.