Летище Балчик - експресна поръчка от премиера

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Летище Балчик - експресна поръчка от премиера

 
Дневник
 
Погледната от въздуха, пистата на военното летище край Балчик изглежда като крайградски булевард, дълъг почти 2.5 км. Освен нея върху терена му от близо 4000 дка има 106 различни постройки, складова база за гориво-смазочни материали, пътеки за рулиране и стоянки за самолети, показва справка на Министерството на отбраната (МО). 
Догодина по това време тук би трябвало да слизат и да се качват шарени тълпи туристи, избрали за лятната си ваканция Северното Черноморие, защото летището ще бъде преобърнато в гражданско. Ремонтът и допълнителните строителни дейности трябва да приключат за 9 месеца (до май 2012) въпреки пречките пред осигуряване на парите за 40-милионната инвестиция.
Трансформацията на авиобазата край Балчик беше превърната в топ приоритет лично от премиера. Стенограмите на две правителствени заседания (от 6 юли и 3 август) свидетелстват, че по тази тема Бойко Борисов не приема никакви съображения, споделени от министрите му за начина на бъдещо концесиониране, за забавянето на държавните инвестиции и съответно ремонта на базата. В разговорите в кабинета липсват икономически аргументи какъв ще е ефектът от ново гражданско летище на 50 км от варненското - има ли нужда, какви биха били предимствата му, ще има ли интерес от оператори, които да го управляват, на каква цена.
Класическият подход би включвал първо да се възложи анализ и дори първоначален бизнес план и тогава да се вземе решение. Малко по-бързият вариант би бил летището да се обяви на концесия и така да се измери пазарният интерес към проекта и да не се натоварва бюджетът с непредвиден разход (подобна идея предлага зам. финансовият министър Владислав Горанов на 6 юли).
Подходът на премиера е да се действа веднага, като министрите се разберат дали паралелно да се търси концесионер или след това.
На скорост
Месец по-късно вече има създадено държавно дружество "Летище Балчик" ЕООД с капитал 390 000 лева, ясно е, че негов директор ще бъде Андрея Андреев (бивш шеф на летище Варна, а след това и на летище Пловдив). Той беше представен на 18 юли от регионалния министър Росен Плевнелиев, който обяви, че започва и строителството на ново асфалтово шосе с широчина девет метра, който трябва да е входната артерия от пътя Варна-Дуранкулак към летището . В транспортното министерство има работна група, която движи проекта. Оттам обаче отказаха да коментират пред "Дневник" темата.
Обсъждането на летището на правителственото заседанието на 3 август отново възроди въпросите има ли някакъв частен интерес зад експресната поръчка на премиера. Възможно ли е Борисов вече да е водил преговори и да има ясен бъдещ концесионер, който ще поеме Балчик, и затова се бърза толкова с тази инвестиция (на практика тя би могла да остане и за бюджет 2012, което ще забави проекта с около половин година) или наистина иска да създаде алтернатива в региона.
Публично ясните аргументи на премиера са да разбие монопола на летище Варна ("умишлено години наред не е пускано, за да може да има монопол и всички туристи за Северна България да минават през летище Варна"). Както и да създаде надеждно резервно летище в региона ("така е буренясало и така не се поддържа по никакъв начин. Аз нарочно веднъж кацнах на него, щеше да се разпадне самолетът") и да се подобри обслужването на пътниците и да се засили конкуренцията ("хората да могат да избират къде да кацат. Да се намери сериозен оператор, който да гарантира всичко това.
Това веднага ще активизира и собствениците на другите летища да си ги превърнат от селски кокошарници, каквито са в момента, в нормални летища"). В момента "монополът" (по премиера) на варненското и бургаското летище се осъществява от един оператор - "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" АД. Собственици на капитала му са германската компания "Фрапорт" АГ и дружеството "Еърпорт сървисиз", собственост на "Химимпорт" чрез едноличното акционерно дружество "Молет".
Намеренията звучат добре, времето ще покаже дали ефектът ще е такъв и заслужава ли си е държавната инвестиция. 
Бъдещето на "една поляна"
По силата на петгодишен договор за съвместна дейност с военното министерство след август 2006 г. летището край Балчик е било използвано от "Албена" АД . Тогава изпълнителният й директор Красимир Станев заяви, че е готов да инвестира няколкостотин хиляди лева за ремонт, а летището да бъде използвано за излитане и кацане на малки самолети до 7 тона.
Сега той  твърди, че вече няма никакъв интерес, ако държавата не положи грижи за него. "Как мога да имам интерес към една поляна? Това не е летище!" Станев твърди, че по договора му с МО на летището са кацали много малки самолети в светлата част на денонощието, тъй като то не е оборудвано за кацане през нощта, при ниска облачност или в мъгла. "А потенциалът му е много по-голям", обяснява той. В момента "Албена" АД има две лицензирани летища - край Приморско и край с. Лесново (в района на София), за което имаше по-големи инвестиционни намерения.
"Лично аз нямам интерес в този бизнес! Но по принцип, колкото повече летища, толкова по-добре за всички оператори. Това ще понижи цените на летищните услуги, а освен това ще развие и качеството им", коментира Красимир Гергов, който официално се води основател на две от трите голф игрища в региона - Blacksearama и Thracian Cliffs, и има бизнес интереси в тях.
Собствениците на голф комплексите бяха "заподозрени" за лобирали за летище Балчик, защото премиерът сподели идеята, докато откриваше Thracian Cliffs в началото на този сезон. Според Гергов операторът на другите две морски летища във Варна и Бургас не би трябвало да има нищо против появата на още едно в Балчик: "Аз съм говорил с тях и то няма да попречи по никакъв начин на техния бизнес. Проблемът е друг - държавата трябва да субсидира летищата във Варна и Бургас, за да могат там да бъдат премахнати летищните такси. Така полетите до тези две дестинации ще поевтинеят и повече граждани на европейските страни ще могат да си позволят за летят дотук за лятната си почивка", смята Гергов.
Един от възможните ефекти с бъдещото летище е, ако то има по-ниски цени на обслужване на авиокомпаниите и по-ниски летищни такси, това да направи по-изгодни и билетите до него и да привлече нискобюджетни превозвачи. Допълнително би намалило част от разходите на турооператори, които превозват туристите си от Варна към по-северните курорти.
И да, и не
"Звучи абсурдно, каза обаче Венцислав Танчев, собственик на "Сънтурс", която представлява две от най-големите тур операторски компании в Европа - "Май травел" (My travel) и "Алтурс" (Alltours). Дори летищата на Кьолн и Дюселдорф се намират на по-голямо разстояние едно от друго, при положение че и двете са в провинция Северен Рейн-Вестфалия с над 18 млн. население". Той е скептичен: Нищо чудно съвсем скоро да стане ясно, че към концесията няма интерес и за това цената, на която ще бъде отдадено, трябва да бъде свалена още след първия конкурс. После сделката ще бъде сключена на загуба."
Противоположна позиция заема Валентин Йосифов, зам.-председател на Съюза на инвеститорите в туризма и управител на "ТУИ България": "Няма туризъм без инфраструктура. И в това отношение не трябва да има никакво съмнение в правилната политика на това правителство да изгражда аутобани и магистрали. От същия положителен ъгъл трябва да разглеждаме и намерението на кабинета да създаде летище, алтернативно на съществуващите в момента."
Никой не коментира и един стар факт. В приетия през май 2009 г. "Предварителен проект на Общия устройствен план на Варна" в раздела "Въздушен транспорт" пише: "В по-далечна перспектива би могло да се търси изнасяне на летище Варна на север, като най-удачно е използването на военното летище в Балчик предвид добрите качества на пистата. За целта летището трябва да се прехвърли към гражданско въздухоплаване подобно на летище Русе и др".
Изготвянето на документа бе поръчано от община Варна на дружеството "ТПО Варна ЦППБО" АД, което също както и близо половината от дяловете на компанията, управляваща летище Варна, е част от групата около "Химимпорт". От пресслужбата на "Фрапорт туинстар еърпорт мениджмънт" отказаха да коментират темата с кратко съобщение: " В момента компанията е заета единствено с работи си за развитието на двете си летища във Варна и Бургас, където изпълняваме мащабна инвестиционна програма."
Писти в бъдеще
Други бивши военни летища в България, които не се използват за нуждите на Военновъздушните сили и които, ако има бизнес смисъл, биха могли да бъдат преоборудвани за граждански цели, са:
Запасно летище - п с. Соколаре, община Бяла Слатина, област Враца.

Летищният комплекс край гр. Добрич

Летищен комплекс Чешнигирово край Садово

Летище Мусачево край Елин Пелин

Летище Доброславци, в района на Нови Искър

Летищен комплекс Стара Загора

Летище Малево край Хасково

Летище Узунджово край едноименното село

Летище Тенево в община Тунджа

летище Равнец край Бургас

Пистите за излитане и кацане, както и прилежащата им инфраструктура обаче са скъпо струващи съоръжения и по тази причина за рехабилитирането и сертифицирането им като граждански летища, в съответствие с нормативните изисквания, е нужен значителен финансов ресурс, уточняват от военното министерство.
По темата работи и Зорница Латева