Фонотека

Фонотека

Various Artists

Science Fiction Jazz Vol. 6 - Compiled By Minus 8

Mole Listening Pearls, 2001

даунтемпо/фючър-джаз

Роберт Ян Майер е един симпатичен швейцарец, известен повече като диджей и продуцент с името Minus 8. Известен го направи неговата продукция за Compost и една поредица от компилации, наречена Science-Fiction Jazz, посветена на разнообразни музикални стилове в електронната музика, повлияни от джаза. Предишното издание на компилацията бе насочено предимно към даунбийт и чилаут-звученето, сегашното шесто издание се отличава със ясно открояващ се денсхарактер. Миксът на Minus 8 ни люлее в ню-джаз, джази-хаус и латиноритми. Албумът се открива с комплексния звук на Red Rover на Tweak (съгражданин на Minus 8, само че от лейбъла Straight Ahead), преминава през Fedimes Flight на Jazzanova (ремикс на японците Kyoto Jazz Massive), от далечната 91 г. идва убийственото джаз-хаус парче на DJ Smash - Its Nice To Have Money и композицията Blowing Notes на Forum, привличаща вниманието ни с необичайното и твърде иновативно бийт-програмиране. Компилацията не е за изпускане и поради факта, че съдържа доста неиздавани парчета с потенциала да предизвикат сърцебиене у не един фен на денсмузиката. Въпросът, който остава отворен, е: дали тази музика трябва да бъде издавана само през лятото, или с излизането си тя отлага края му за неопределено време.

Bidinte

Iran di Fanka's

Intuition/Nubenegra, 2001

Африка/етно-поп

Ако Kumura бе обещаващ дебют на един млад музикант от Гвинея Бисау, то с втория си албум за испанския лейбъл Nubenegra, наречен Iran di Fanka's, Бидинте оправда напълно очакванията на своите почитатели. Звукът е на изграден музикант със собствен стил. Това, което наистина ни пленява, са чудесните мелодични песни на Бидинте. Песните идват от една страна, разположена съвсем близо до прочутите острови Кабо Верде, а мелодиката им ни подсеща, че носят в себе си същата музикална традиция, както и морната на вълшебницата Сезария Евора. Всички композиции в албума са излезли изпод перото на Бидинте, между тях и Nha Cumbossa - песен, която се превърна в нещо като търговски знак за музиканта - той винаги я изпълнява на концертите си, при това соло, в акомпанимент единствено на воден барабан, нещо, доставящо изключително удоволствие на аудиторията. Албумът може да се гордее и с други потенциални хитове, като например N'Na Dau Um Beijo - парче, което в Испания вече се радва на изключителна популярност. Това, с което се отличават останалите десет композиции, е необичайната лекота, с която музиката се движи между меланхолията по далечната родина (Бидинте живее в Испания) и щастието от живота. За необичайното кросоувър-фламенко звучене допринасят и гост-музиканти като Хорхе Пардо (алт саксофон), Пако Крус (фламенко-китара), Алберто Гамбино (акордеон, пиано). Резултатът е едно много различно, но силно привличащо звучене, на което много трудно можем да устоим.

Art Blakey - A Night In Birdland Vol 1&2

Blue Note, 2001

Джаз/Хард-боп

Поводът да пишем за този запис от 1954 г., освен достойнствата на музиката, е новото издание на албума в Руди ван Гелдър римастер серията. Записът е от януари 1954 г. и групата се състои от Арт Блейки - ударни, Клифърд Браун - тромпет, Лу Доналдсън - алт саксофон, Хорас Силвър - пиано, Кърли Ръсел - бас. Квинтетът на Арт Блейки още не употребява името Jazz Messengers. Той се сформира през 1953 г. и е с доста променлив състав, а клубът Birdland е обичайното място за изява на групата. Още от отварянето си през 1949 г. клубът инсталира радиопредавателна техника за излъчване на представления, тъй като записите на живо не са обичайно явление, заради шума и несъвършенствата на техниката. Но през първата половина на 50-те години звукозаписната техника се развива главоломно, излиза LP-стандартът и едно ново поколение тонрежисьори, най-талантливият от които е Руди ван Гелдър. И така се стига до идеята за запис на този сешън. Първата част е доминирана от великолепното изпълнение на A Night In Tunisia. В програмата на групата впечатление прави присъствието на няколко пиеси на оформящия се флагман на хард-бопа Хорас Силвър - Quicksilver, Split Kick, Mayreh. Във втората част на този live запис преобладават бурните би-боп парчета на Чарли Паркър - Now's the Time, Conformation, а като бонус трак в новите издания е включена и една композиция на Лу Доналдсън - Lou's Blues. Стегнат, вихрен, мощен хард-боп сешън, който би докарал блажена усмивка на задоволство по страните на заклетите джазмеломани.