Италия вероятно ще приватизира първо ютилити и транспортни фирми

Обещаното от италианското правителство ускоряване на приватизацията ще бъде насочено към местните компании от сектора на обществените услуги и транспортните фирми, а не толкова към държавните дялове в най-ценните компании т.нар. сини чипове. Това твърдят експерти, цитирани от агенция "Ройтерс".
Под натиска на почти паническите продажби на пазарите, които изстреляха нагоре доходността на италианските облигации, премиерът на Италия Силвио Берлускони обеща да ускори пакета от строги икономически мерки, който предвижда и приватизация.
Целта е да се осигурят средства за балансиране на бюджета до 2013 г.
Правителството все още не е уточнило какво ще бъде продавано, но министърът на финансите Джулио Тлемонти призна, че Европейската централна банка (ЕЦБ) е поискала мащабна приватизация на ютилити компаниите. Предполага се, че това е едно от поставените от ЕЦБ условия, за да започне в понеделник да изкупува италиански облигации и да не позволи задълбочаване на дълговите проблеми на страната.
Италианските медии твърдят, че сред разглежданите от Рим активи, които да бъдат предложени за продажба, са пощенските услуги, железопътния транспорт, както и дялове в контролираните от държавата публични фирми като например енергийния гигант "Ени" (Eni) и компанията от отбранителния сектор "Финмеканика" (Finmeccanica).
Анализаторите обаче се съмняват, че правителството ще бъде готово да се раздели с корпоративните си "перли", като се има предвид колко ожесточено досега то се съпротивляваше на възможността стратегически активи да попаднат в чуждестранни ръце.
Вместо това експертите очакват общините, контролиращи какво ли не - от местни електроцентрали и газови компании до автобуси и автомобилни пътища, да бъдат първите, които ще се разделят със собствеността си в полза на частни инвеститори.
ВиК компаниите обаче няма да попаднат в списъка, тъй като на референдум през юни италианските граждани категорично се противопоставиха на плановете за тяхната приватизация.
"Не смятам, че ще има някакъв интерес към предлагането на пазара на скъпи активи. Приватизацията ще засегне предимно доставчиците на общински и транспортни услуги, които са контролирани от общините", прогнозира Марко Вали, икономист в италианската банка "Уникредит" (UniCredit). Според него от техническа гледна точка всичко е възможно, но въпросът е кое има стратегическо значение и кое не.
"На този етап от политическия дебат, не виждам намерение от страна на държавата да предложи за продажба корпоративни дялове", допълва Вали, цитиран от "Ройтерс".