Шест клъстъра ще получат еврофинансиране

Около година след обявяването на процедура за развитие на клъстъри от фирми, която се финансира с около 29.3 млн. лв. по оперативната програма "Конкурентоспособност", вече са одобрени шест проекта. Финансирането по тях ще се използва за развитие на административната им структура и привличане на повече членове.
Нито една от организациите на фирми и научни звена не е поискала пари за инвестиция в някакъв проект. Това става ясно от информация за одобрените проекти, публикувана на страницата на управляващия орган на програмата. Шестте проекта ще получат общо около 1.1 млн. лв. по програмата.
Само един от подадените проекти при първото набиране на предложения е отхвърлен. Първоначално неодобрените бяха два, но от "Индустриален клъстър електромобили" обжалвали решението и впоследствие отново са върнати в процедурата, а предложението им е одобрено.
Проектът им е на стойност 274.9 хил. лв., като 205.7 хил. от тях ще бъдат осигурени по програмата, а останалите са собствени средства. От организацията обясниха пред "Дневник", че ще използват парите за административното си укрепване, набиране на персонал, участие в обучения и семинари и за привличане на още членове.
"Имахме административни трудности, докато проектът бъде одобрен. Работим по него от началото на годината. Някой от комисията, която разглеждаше проектите, беше проявил повече субективизъм", обясни председателят на организацията Илия Левков.
Целта на клъстъра е да обединява фирми и научни организации, за да се създаде среда за производство на електромобили или части за тях. Сред успешните проекти на организацията според Левков е този за създаването на нов вид акумулатор, по който работят "Монбат" и Българската академия на науките.
Най-голямо финансиране по програмата – почти 336 хил. лв., получава "Морски клъстър България". "Основни цели на клъстъра са създаване на условия за благоприятно развитие на морската индустрия в България, обединяване усилията на всички браншове за повишаване конкурентоспособността на този отрасъл, популяризирането му на национално и международно равнище, интегриране в международната транспортна мрежа", пише на сайта на организацията.
В нея членуват компании, които се занимават с търговско и транспортно посредничество, корабостроене и ремонт, корабно снабдяване. От сайта на организацията става ясно, че е създадена по проекта по предприсъединителната програма ФАР.
Сред другите одобрени проекти са два туристически клъстъра и един за облекло и текстил. Повечето от тях са били подпомагани и по други европейски програми.
Според експерти от агенцията за малките и средните предприятия, която разглежда проектите, проблемът при този вид организации е, че някои обединяват фирми с лошо финансово състояние, което може да доведе до закриване на клъстъра преждевременно. По правилата на програмата, след като изпълнят двегодишните си проекти, клъстърите трябва да работят поне още три години.
В противен случай парите, които са получили, трябва да бъдат върнати. В момента в агенцията разглеждат още един проект на клъстърна организация, подаден при второто набиране на проекти, а схемата няма краен срок за кандидатстване и все още е отворена.
Кой какво взема Клъстър за достъпен туризъм - 270.2 хил. лв. "Индустриален клъстър електромобили" - 205.7 хил. лв. Клъстър "Металолеене" - 135.9 хил. лв. "Варна уелкъм клъстър" - 78.5 хил. лв. Специализиран клъстър институт по облекло и текстил - 271.9 хил. лв "Морски клъстър България" - 336 хил. лв |