Американските авиокомпании намаляват полетите заради скъпото гориво

Американските авиокомпании намаляват полетите заради скъпото гориво

Американските авиокомпании намаляват полетите заради скъпото гориво
Reuters
Американските авиокомпании преосмислят маршрутите си, спират полетите по губещи дестинации или намаляват капацитета по други, за да се справят с нарастващите разходи заради скъпото гориво. Това показва проучване на агенция "Ройтерс". Освен това допълнителни услуги и нови маршрути се предлагат само при голямо търсене.
Подобни действия превозвачите предприеха и при свиването на броя на пътниците и товарите през 2008 г. Сега отново прибягват до преразглеждане на маршрутите, въпреки че от миналата година пазарът се възстановява от кризата.
Високите цени на горивата засягат авиокомпаниите по целия свят, като водят до по-малък ръст на броя на пътниците, увеличават разходите и свиват печалбите на превозвачите. Скъпите горива накараха Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA) да промени прогнозата си за печалбата на превозвачите за тази година до около 4 млрд. долара общо, което е спад от 78% в сравнение с 2010 г.
"Авиокомпаниите вече премислят много прецизно всеки маршрут и регион, в който работят", каза Марк Дънкърли, директор на компанията Hawaiian Holdings Inc, която лети от САЩ до Хавай, както и между Хавайските острови. Думите му се потвърждават от решението на големи компании като "Делта Еърлайнс" (Delta Airlines Inc) и "Саутуест Еърлайнс" (Southwest Airlines Co) да намалят част от планираните си по-рано полети. Според анализаторите може да се очаква и още по-голямо свиване на капацитетите. "Вероятно превозвачите ще продължат да намаляват полетите, ако цените на горивото нараснат още или пък търсенето намалее", смята експертът от Dahlman Rose & Co Хелън Бекер. Според нея досега обявеното намаляване на капацитетите може да компенсира цена на петрола от 115 долара за барел. Ако този праг бъде прехвърлен, компаниите вероятно ще трябва да вдигнат цените на услугите си, а това пък ще доведе до намаляване на пътниците.
"Делта" и "Юнайтед Континентал Холдингс" (United Continental Holdings Inc) планират намаляване на международните си услуги, които предоставят съвместно с други компании. На вътрешния пазар от "Делта" смятат да се откажат от по-малко натоварени полети до места, които генерират загуби. Според анализаторите процесът може да продължи и през 2012 г.
Нискотарифната компания "Саутуест" (Southwest) също преразглежда разписанието си и миналия месец обяви, че ще спре полетите от Филаделфия до четири американски града от януари догодина.
Според анализаторите компаниите се изтеглят от пазарите, които им генерират загуби, и търсят начин за развитие в региони, в които авиопазарът расте бързо като Азия и Южна Америка. Статистиката на IATA показва, че в тези региони пътниците нарастват с най-големи темпове. Така "Делта" се насочва към Мексико и Латинска Америка, а Hawaiian Holdings се разраства към Азия, като започва полети до Осака, Сеул и Токио. Вчера от австралийската компания "Кантас" (Qantas) също обявиха намерението си да засилят позициите си на бързоразвиващия се азиатски авиационен пазар, като по този начин се опитат да преодолеят финансовите проблеми на поделението си за международни превози.