Телекомите продължават да усещат ефектите на кризата

- Мобилният интернет продължава да е сред най-бързо растящите услуги на компаниите |
С 7.6% са се свили приходите на трите български мобилни оператора за второто тримесечие на 2011 г., показва проучване на "Дневник". "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком" (търговското име на "Българска телекомуникационна компания") продължават да изпитват ефектите от свиването на разходите на потребителите и бизнеса, както и на високата конкуренция в сектора, която сваля цените на услугите им.
За второто тримесечие на годината трите компании са реализирали общи приходи от 669.52 млн. лв., което е със 7.6% под общите им резултати за същия период на миналата година. "Виваком" отчитат 10.1% по-ниски консолидирани постъпления до 215 млн. лв., спадът при "Глобул" е 8% до 198.74 млн. лв., а "Мобилтел", които публикуваха последни финансовите си резултати, отчитат 7.9% по-малко приходи от 255.78 млн. лв.
И печалбите на трите оператора спадат преди лихви, данъци и амортизации, като най-осезаем той е при "Виваком" (над 40.8% до 9.3 млн. лв.). При "Глобул" свиването е 6.8% до 75.46 млн. лв., а при "Мобилтел" - с 8% до 138.77 млн. лв.
Ефектите на кризата
Мобилните оператори продължават да усещат ефектите на кризата върху финансовите си резултати, става ясно от официалните коментари при публикуването на отчетите им. Въпреки че потреблението на услугите им расте, се наблюдава сериозен спад на средния приход от потребител (ARPU), който се отразява на общите приходи на компаниите.
През второто тримесечие ARPU на "Мобилтел" се е свило за пореден път с 14.70% до 14.30 лв. При "Глобул" спадът е 10% до 15.70 лв., а "Виваком" не дава подобна статистика. Официалното становище на бившия държавен телеком обаче е, че всички сегменти на мобилния бизнес на компанията бележат ръст, който е довел до 17% повече постъпления на подразделението до 171.4 млн. лв. за първите шест месеца на 2011 г.
"Регулирането на цените за терминиране води до спад на приходите от свързаност между операторите, а намалялото потребление на клиентите на договор, както и засилената конкуренция доведоха до спад на приходите от трафик и месечна такса", коментираха от "Мобилтел".
Второто тримесечие на 2011 г. е първото, в което компанията консолидира и финансовите резултати на придобитите в началото на годината интернет доставчици "Спектър нет" и "Мегалан". От отчета на компанията става ясно, че приходите й от стационарни широколентови услуги, IPTV и услуги, свързани с фиксирани линии, са в размер на 4.8 млн. евро, а общият брой на абонатите на интернет услугите на телекома е 95.7 хил. Средният приход от абонат на фиксирана линия е 15.7 евро.
Мобилен интернет и пакетни услуги
Сред услугите, които продължават да генерират най-голям интерес от страна на потребителите, е мобилният интернет, категорични са и трите телекома. Отчетът на "Мобилтел" показва над 73% ръст на абонатите на услугата, които вече са повече от 161 хил. души.
През септември се очаква компанията да пусне първата си тестова LTE мрежа в страната (мрежа от четвърто поколение, бел. авт.), а до края на годината мрежата на телекома трябва да бъде ъпгрейдната до стандарта HSPA+, който позволява скорост на връзката от 84 мегабита в секунда до края на годината. Данните на компанията показват, че всеки ден в 3G мрежата й се генерират 6 терабайта трафик.
От "Глобул" отчитат 180% ръст на абонатите си, които използват мобилен интернет, но не коментират колко точно са те. При "Виваком" клиентите, свързани с интернет през мобилна мрежа, са със 125% повече към края на първото полугодие.
Стратегията и на трите телекома е да развиват пакетните услуги, с които да привлекат допълнителни клиенти за новите си услуги и така да диверсифицират бизнесите си. Така при "Мобилтел" се наблюдава преориентиране към стационарния интернет, а "Виваком" добави и телевизия към портфолиото на услугите си в края на август миналата година. Към юни абонатите на тази услуга на компанията са 70 хил. души.
И двата оператора планират да инвестират значителни суми в изграждането на оптични мрежи, с които да осигуряват по-качествен интернет достъп на клиентите си, и влизат в директна конкуренция помежду си в това отношение. "Мобилтел" и "Глобул" от своя страна се опитват да навлязат активно на пазара на фиксирана телефония, като двете компании отчитат съответно 101.2 хил. и 180 хил. клиенти на тези си предложения.
Към края на 2010 г. обаче пакетните услуги генерират едва малко над 3% от пазара, а основен източник на приходи за телекомите е гласовата телефония, показват данните на Комисията за регулиране на съобщенията.
Трите телекома не коментират какви са очакванията им за движението на финансовите им резултати до края на годината.
Финансови резултати на мобилните оператори* | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Приходи | Ръст/Спад | Печалба** | Ръст/Спад | Среден приход от абонат | Ръст/Спад | Брой абонати | Ръст/Спад | |
Мобилтел | 255,78 | -7,90% | 138,77 | -8,00% | 14,3 | -14,70% | 5.3 млн. | 1,00% |
Глобул | 198,74 | -8% | 75,46 | -6,80% | 15,7 | -10% | 4 млн. | 2,10% |
Виваком | 215 | -10,10% | 9,3 | -40,80% | n/a | n/a | 1.6 млн.*** | 34% |
Общо | 669,52 | -7,60% | 223,53 | -9,60% | - | - | - | - |
* за второ тримесечие на 2011 г., в млн. лв. | ||||||||
** преди лихви, данъци и амортизации | ||||||||
*** мобилни абонати на оператора, ръстът е за първото полугодие на 2011 г. |