Снимки трябва да спрат фиктивните технически прегледи

Снимки трябва да спрат фиктивните технически прегледи

Снимки трябва да спрат фиктивните технически прегледи
Три снимки – в началото, средата и края, ще документират годишните технически прегледи на автомобилите, съобщи новият изпълнителен директор на агенция "Автомобилна администрация" Валентин Божков по Би Ти Ви. Пунктовете, където вече са били констатирани нарушения или има сигнали, че заобикалят закона, ще бъдат снабдени с оборудване за видеоконтрол в реално време.
С проверките ще се занимава специално звено за мониторинг и превенция, а идеята е да се пресече практиката на нереалните прегледи. Божков уточни, че ще бъде въведено и персонализиране на отговорността, за да се знае кой е преценил, че даден автомобил е изправен. Очаква се нововъведенията да станат факт до края на годината.
Въвеждането на видонаблюдение в техническите пунктове беше заложено в Закона за движение по пътищата още миналата година. В него беше записано, че пунктовете трябва да бъдат свързани с информационната система на "Автомобилна администрация", която да получава в реално време информация за резултатите от тях. Първоначалният срок за изграждането на системата беше есента на 2010 г.
По повод манипулаците на тахографските шайби Божков заяви, че проблемът може да се реши с въвеждането на дигитални тахографи, с каквито са снабдени всички нови товарни автомобили и автобуси. Според европейските правила, въведени и в българското законодателство, в страната от 2007 г. е задължително поставянето само на цифрови тахографи. Аналогови могат да ползват само автомобилите, които са били оборудвани с такива преди тази година, а при подмяна заради повреда например задължително се слагат дигитални устройства.
Божков заяви, че се готви и служебна проверка на всички разписания, за да не се налага на шофьорите на рейсове да превишават скоростта, за да ги спазят.
По-строгият контрол ще бъде осъществен и с въвеждането на минимални интервали на движение между различните спирки, за да се избегне преследването на превозвачите. Съобразяването с интервалите по дублиращи се маршрути беше записано в закона за автомобилните превози преди месеци, като определянето им трябва да стане с наредба на министерството на транспорта. Новите разписания обаче по закон ще влязат в сила от началото на 2013 г. В началото те ще засегнат само около 280 от общо 2700 разписания, а по-масово правилото ще се прилага към 2016 г. Причината е, че действащите към момента на въвеждане на интервалите договори не могат да бъдат развалени и така новите условия за маршрутите, които се изпълняват по силата им, ще важат при подписването на нови споразумения между общините и превозвачите.
Божков съобщи, че се готвят промени в наредбата за превоз на пътници, които да задължат всички фирми, извършващи автобусни превози, да разполагат с медицинско лице. Неговата задача ще е да преглежда шофьорите преди всеки курс и да преценява дали те са в достатъчно добра кондиция, за да седнат зад волана. Промените в наредбата ще бъдат въведени максимално до месец, каза Божков. За такава промяна настояват и част от браншовите организации в сектора, тъй като според тях прегледите, които и сега се задължителни, се правят фиктивно.