Едно бурно начало

Мобилната индустрия е една от най-бързо развиващите се в света. Само за справка - ако преди 4 години някой беше казал, че ще има мобилна игра, която да е свалена от над 40 млн. потребители и да се разпространява през специален онлайн магазин, той сигурно щеше да бъде възприет като визионер. С навлизането на смартфоните обаче немислимото стана възможно и сега индустрията се дърпа напред от нови сили, а не от гласовите разговори. А най-интересното тепърва предстои. |
- През 2015 г. в света ще има повече потребители на мобилен интернет, отколкото такива на компютър |
Вярвате или не, само преди 4 години или преди появата на iPhone мобилната индустрия беше нещо съвсем различно от това, което е в момента. С пускането на първия си телефон през 2007 г. Apple буквално стана причина за една малка (или не толкова) революция.
И 4 години по-късно смартфонът вече не е скъпа играчка, достъпна само за висшите ешелони на корпоративния свят, а е ежедневие, използвано от над 1 млрд. души по света - от подрастващите, за които социалните мрежи са всичко, през обикновените, средностатистически потребители и така до вече споменатите лидери на малки, средни и големи компании.
А самият телефон заприличва все повече на компютър, което става причина малко или много за обединението на тези два толкова различни помежду си преди години свята. Сега те са почти едно и не могат да живеят един без друг.
Развитието на мобилната индустрия доведе до статукво, в което компании, нямащи нищо общо с мобилните телефони, да се превърнат в основни играчи. Изключваме Apple, които са най-големият производител на смартфони в света. Google, Microsoft и още много имена използваха на една нова сцена, на която малко или много диктуват правилата в момента.
Защото лидерът в онлайн търсенето например е автор на най-продаваната мобилна операционна система Android, която държи над 45% от пазара през второто тримесечие на 2011 г. А наскоро Google придоби един от най-големите производители на смартфони в света - Motorola Mobility.
В края на годината се очакват и първите продукти на обединението между Microsoft и Nokia, които се съюзиха, за да наложат Windows Phone 7 като трети основен играч на пазара на мобилни операционни системи.
Паралелно с развитието на мобилните телефони и платформите за тях станахме свидетели и на още едно развитие - на потребителите, които все по-често се обръщат към мобилния интернет като услуга. А с развитието на мобилния интернет на хоризонта се появиха и още един вид мобилни устройства - таблетите, чиято основна цел е да са непрекъснато онлайн.
И докато за потребителите това е повече от прекрасна новина, за телекомите тя представлява заплаха. Защото мобилният трафик расте не с дни, а с часове, което изисква големи инвестиции от мобилните оператори. А последните са заплашени и от частична загуба на водещата си роля за мобилната индустрия, отново заради Google и Apple.
Двата гиганта, а и много други предоставят т.нар. over the top услуги, т.е. техни собствени продукти, разпространявани през мобилните мрежи на операторите. Всичко, изброено дотук, показва завързаното положение, в което се намира мобилната индустрия. А интересното в нея предстои тепърва.
Мобилният телефон в реалния свят
На практика мобилният телефон става все по-близък до ежедневните нужди на собственика си и му асистира в тях. Намирането на ресторант или хотел, навигация, ориентиране в културната програма, четене на новини, социализиране - това са само част от функциите, които всеки смартфон изпълнява без никакви проблеми. Смартфоните обаче ще стават все по-свързани с всекидневния онлайн живот на потребителите.
Причина за това твърдение е все по-масовото навлизане на технологията Near Field Communication, която позволява осъществяването на транзакции през смартфона. Всъщност услуги като мобилен портфейл не са новина в страни като Япония от години, но идва моментът, в който мобилните разплащания ще са достъпни и извън една от най-технологичните нации в света.
А до 2013 г. около 20% от всички смартфони в света ще са оборудвани с NFC и ще генерират около 50 млрд. долара оборот само в рамките на 12 месеца. Освен за плащане обаче смартфоните ще бъдат използвани и за различни програми за лоялност, трупане на отстъпки и бонус точки и т.н.
Предвид това развитие на технологиите, до които смартфоните имат достъп, повече от логично е да еволюират и самите смартфони, които в момента далеч не са най-удобното нещо на света. Но не се знае - може в най-близко бъдеще да се получи така, че благодарение на развитието на изкуствения интелект потребителят да има директна комуникация с мобилното си устройство през хендсфри например. И да контролира и използва всичките му функции.
Интернетификация
Един от най-важните (а защо не и най-важният) елементи от навлизането на смартфоните обаче е мобилният интернет, който играе все по-важна роля. И според различни проучвания още през 2015 г. в света ще има повече потребители на мобилен интернет, отколкото на компютър.
Една от причините за това са развиващите се държави, в които немалка част от потребителите имат само смартфон за връзка с интернет. Той е по-евтин от компютъра, по-достъпен е и е по-удобен за пренасяне, което допринася за този му успех.
Навлизането на мобилния интернет обаче означава и голямо предизвикателство и за мобилните оператори, и за онлайн компаниите, които вече започнаха да се преориентират към това поле на действие. Пример е Google, които се опитват да затворят кръга при телефоните - от производството на софтуер (Android), предлагането на система за електронни разплащания (Google Wallet), а наскоро се сдобиха и с Motorola Mobility.
И въпреки че официалната причина за това придобиване да са патентите на американската компания, звучи нереално Google да се бръкне с 12.5 млрд. долара и да не се възползва от това, че придобивката му е създала едни от най-търсените Android устройства на глобално ниво.
Всичко това показва, че въпреки бурното си развитие през последните няколко години най-интересното в мобилната индустрия тепърва предстои. Така че се облегнете удобно и гледайте.