Очакванията за добър туристически сезон не личат от резултатите на публичните компании в сектора

Очакванията за добър туристически сезон не личат от резултатите на публичните компании в сектора

Пролетният оптимизъм на редица макроикономисти и хора от туристическия бранш, че страната ни ще бъде облагодетелствана от размириците в арабските държави, пренасочвайки туристически поток към България, не намира почти никакво отражение в консолидираните отчети на публичните компании, опериращи в тази сфера, през първото полугодие.
Големите намаления, които се предлагаха в началото на сезона, доведоха повече туристи, което гарантира успешен сезон, но не и увеличение на приходите. Представителите на бранша продължават да смятат за положително това, че страната ни има имидж на евтина дестинация, особено в условията на криза, тъй като това според тях  ще привлече европейските туристи, които вече няма да могат да посещават по-скъпите места.
Така, въпреки че някои от публичните дружества, работещи в туризма, отчитат увеличение на продажбите, нарастването на разходите е почти винаги по-голямо. Като все още повечето работят на загуба и дори я увеличават на годишна база, с изключение на "Шератон", който излиза на печалба, но не заради увеличени продажби, а поради намаляване на разходите за външни услуги и за лихви по заемите.
Дейността на софийския хотел не е така зависима от сезонността, както на другите дружества, а водещата роля за печалбата имат приходите от нощувки (1.49 млн. лв.), следвани от приходите от отдел "Хранене" (1.11 млн. лв.) и накрая са постъпленията от наеми (672 хил. лв.).
Общата сума на разходите към края на юни е в размер на 3.93 млн. лв., в т.ч. разходи за дейността 2.959 млн. лева и финансови разходи в размер на 969 хил. лв. Като цяло разходите за дейността бележат спад с 272 хил. лв. спрямо същия период на предходната година.
"Св. Св. Константин и Елена холдинг" също не отчита по-добър сезон от миналогодишния, а от намалелите приходи от хазарт идва и по-лошият резултат на холдинга за първото полугодие, когато приходите са 1.5 млн. лв. в сравнение с 3.5 млн. лв. година по-рано.
Близо шест пъти се увеличават и приходите на дружеството от концесиите на плажовете. Холдингът менажира близо 2000 легла, от които над 80% са в бази четири звезди в хотелите "Астера" и "Азалия", а останалите - в обновени три- и двузвездни.
Дружеството отчита заетост, сходна с миналогодишната. От ръководството казват и че са пред въвеждане в експлоатация на луксозни жилищни сгради в комплексите от затворен тип "Есенсия" и "Хармония" .
Курортният комплекс Албена завършва със загуба и понижение на приходите през първото полугодие. Дружеството е натрупало 16.2 млн. лв. отрицателен резултат от януари до юни, с 35% повече, отколкото по същото време на миналата година.
И въпреки че продажбите са паднали с 2.4%на сто за това време до 12.8 млн. лв., разходите за дейността са нараснали с над 14% до 28.5 млн. лв. Увеличението е при похарчените пари за материали, за външни услуги, както и за заплати.
В доклада за дейността от ръководството на "Албена" АД посочват, че през първото полугодие са похарчили с 1.8 млн. лв. повече за обзавеждане и ремонти и с над 1 млн. лв. повече за персонала. Като причина се посочва увеличеният брой на нощувките в комплекса. В отчета и доклада обаче няма информация с колко точно  и от кои пазари идва ръстът.
Съдейки по отчета на "Златни пясъци", началото на сезона там е по-скоро успешно. Продажбите се увеличават с 58% за полугодието, но дружеството продължава да работи на загуба, макар и да я намалява с 23% до 1.54 млн. лв., като разходите му също спадат с 20%.
Цените за почивка в курорта са спаднали с 15-20% в началото на сезона

В най-натоварения месец за морските курорти - август, в Златни пясъци като цяло отчитат, че базата им е над 90% заета. По оценки на браншовици тазгодишният туристически сезон ще приключи с 5-6% ръст в броя на туристите и на нощувките, но без това да се отрази на приходите. Причина за това са ниските цени на ранните записвания.