11 септември не промени, но сплоти изкуството и шоубизнеса

11 септември не промени, но сплоти изкуството и шоубизнеса

Малко след терористичните атаки на 11 септември 2001 г. американският драматург Дон Делило пише в статия за в. "Гардиън", че трагичното събитие ще промени начина, по който мислим, а писателят Тейлър Бранч казва, че то ще отбележи края на цинизма, черния хумор и иронията.
Но според в. "Ню Йорк таймс" тези прогнози са били отрезвени от реалността - последствията от атаките така и не са се отразили на изкуството и шоубизнеса, въпреки че са ги направили по-обединени.
Изданието отбелязва, че десетилетие след като похитените самолети се врязаха в кулите близнаци, отношението към тероризма остава отворено за свободни интерпретации. Въпреки че след атаките много от екшън филмите започват да се издават с предупреждението, че заради случилото се на 11 септември определени зрители могат да се разстроят от видяното, това не е ограничило сцените на насилие в тях.
Във филмовата индустрия темата за 9/11 и последвалите войни в Ирак и Афганистан беше последно в центъра на сюжета на наградения с "Оскар" "Войната е опиат". На театралната сцена в Ню Йорк актуално заглавие продължава да е пиесата Black Watch, базирана на многобройни интервюта с войници в Ирак.
След 11 септември в литературата излизат множество документални и художествени книги, поглеждащи към трагедията през коренно различна призма една от друга – като най-значими в. "Вашингтон пост" нарежда спечелилата награда на "Ню Йорк таймс" Falling Man на Дон Делило, In The Shadow of No Towers на носителя на "Пулицър" Арт Спигелман и "Прозорци към света" на френския писател Фредерик Бегбеде, който всъщност не е свидетел на атаките - създателите на тези романи изданието определя като хора, които са се опитали да опишат необяснимото.
Комикс, част от изложба на Арт Спигелман In The Shadows of No Towers през 2006 г. в Бруклинския музей на изкуствата, посветена на 9/11 и реакциите на артистите към случилото се.
Associated Press
Комикс, част от изложба на Арт Спигелман In The Shadows of No Towers през 2006 г. в Бруклинския музей на изкуствата, посветена на 9/11 и реакциите на артистите към случилото се.
Според някои критици е минало твърде малко време, за да могат събитията и последствията от тях да бъдат осъзнати, като "Ню Йорк таймс" дава за пример Толстой, написал "Война и мир" 50 години след настъплението на войските на Наполеон в Русия.
В бързината си да дефинират и предложат своя поглед върху случилото се писателите и режисьорите не хвърлят нова светлина върху него, а разказват за събитията, докато се опитват да си ги обяснят с миналото. Много от книгите по темата следват структурата на други – Saturday на Иън Макелън е често определяна като модерна версия на "Мис Далауей" на Вирджиния Улф, а The Reluctant Fundamentalist на Мохсин Хамид - като създадена по примера на "Пропадане" на Албер Камю.
Изкуството и шоубизнеса не са постигнали единен поглед върху случилото се на 11 септември, но те са направили влиятелните си фигури по-обединени в действията си. По-малко от месец след атентатите музиканти като Пол Маккартни, Кийт Ричардс, Мик Джагър, Дейвид Бауи, "Ху" (The Who) и Джей Зи изнесоха мащабен концерт в двайсетхилядната зала "Медисън скуеър гардън".
През следващата година Брус Спрингстийн издаде концептуалния албум The Rising, по-късно награден с "Грами". В него изпълнителят на Born In USA и Philadelphia споделя чрез музиката някои от размислите си за трагедията, като това е един от малкото албуми, които всъщност засягат темата директно, без благотворителен елемент или като част от съвместна проява.
Филмовата индустрия пък реагира със създаването на кинофестивала "Трайбека". Той е иницииран от Робърт де Ниро, продуцентката Джейн Розентал и инвеститора Грег Хаткоф през 2002 г. в чест на пострадалия от атаките едноименен квартал. Събитието събира три милиона посетители всяка година и представя над хиляда продукции.
Майкъл Мур
Associated Press
Майкъл Мур
В света на киното темата за 11 септември е най-вече засягана в документалните филми, а от тях в средата на първото десетилетие на 21 век огромно внимание привлече "Фаренхайт 9/11" (2004) на Майкъл Мур. Лентата, лансираща теорията за участие на правителството на САЩ в атентатите и силно критикуваща Джордж Буш, впоследствие спечели "Златна палма", а бившият президент - "Златна малинка" за най-лош актьор.
В. "Монреал газет" дава сериала "24" с Кийфърд Съдърланд като пример за продукция, вдъхновена и дори използваща настроенията около случилото се. След атентатите целият сценарий е преработен, за да може действието да се развива след тях. Според изданието повече от всякога телевизията се стреми да отрази реалността, но в опитите си тя е достигнала до реалити шоутата. И за това също има причина - досега всички герои са били във филмите, всички до един измислени.
Според Кейт Левин, член на комисията по културата в Ню Йорк, нищо не е различно след 11 септември и със сигурност артистичната общественост гледа към същите теми и въпроси. Но може би под друга призма.