"България ер" все още проучва възможните действия срещу "Алма тур флай"

Юристите на "България ер" проучвали стъпките, които компанията може да предприеме в спора си с "Алма тур флай", част от групата на туроператора "Алма тур". Това каза изпълнителният директор на на "Българиън авиейшън груп" Пламен Атанасов. Компанията е собственик на "България ер".
От превозвача спряха да обслужват планирани полети с клиенти на туристическата агенция заради натрупан дълг от 3.6 млн. евро. Това блокира няколкостотин чужди туристи на летищата в Бургас и Варна. В същото време "Алма тур флай" е заложено в полза на Емпорики банк за заем от 1 млн. евро и в полза на "България ер" за 5.88 млн. евро и 21.3 млн. долара. От документите в търговския регистър става ясно, че "България ер" има право да поеме управлението и да придобие "Алма тур флай", ако тя не плаща задълженията си, както е договорено.
На въпрос дали авиокомпанията може да поиска обявяването в несъстоятелност на "Алма тур флай" Атанасов отговори, че това е "нормална стандартна процедура". Изпълнителният директор на "България ер" Янко Георгиев оказа да коментира споровете с "Алма тур", защото все още се водели преговори с компанията. Двамата присъстваха на обявяването на договора за съвместно осъществяване на полети между българската авиокомпания и Кралските холандски линии KLM.
Атанасов обясни, че "България ер" е пристъпила към анулиране на полетите по договора с "Алма тур флай" сега, тъй като задълженията на компанията достигнали критична точка. Търговският директор на превозвача Мария Стоянова добави, че авиокомпанията работи с туроператора от три години и постоянно е имало забавяне на плащанията, но сега дълговете станали прекалено много. "Ние имаме задължения, изпълняваме и други полети и трябва да обезпечим оперативната си дейност", добави Стоянова. Тя каза още, че през целия сезон самолетите, резервирани от "Алма тур флай", били пълни, но пари в "България ер" от тези туристи така и не постъпвали.
"Трябва да решим въпроса с останалите туристи и търсим изход, включително и с правителството", каза Атанасов. Според него останалите без превоз туристи нямат билети, които да доказват, че те са пътници на "България ер", а имената им липсвали в резервационната система. Добави, че компанията има ангажимент само към клиенти с превозни документи. Според Атанасов "Алма тур" има право да издава билети за редовни полети на която и да е компания и може да го направи и в случая с блокираните чужди туристи. "Защо туристическата компания не им издаде билети по редовни линии", попита Атанасов. В този случай компанията трябва да плати за резервациите.
Атанасов отново подчерта, че "България ер" продължава да обслужва полетите си до Москва и Санкт Петербург. Търговският директор на превозвача добави, че на седмица се превозват по 5 хил. руски туристи с редовни полети.
Вчера от "България ер" изпратиха официално съобщение по спора, в което се посочва, че сериозни притеснения предизвикват "съществуващи проблеми с обслужването на кредити на групата "Алма тур" към български банки във високия летен сезон - кредит от 8 млн. долара за финансиране на авиационна дейност и кредит от 18 млн. евро за хотелска дейност". Справка в Търговския регистър показва различни цифри от цитираните. Днес от "България ер" не обясниха на какво се дължи разминаването между изнесената от тях информация за дълговете на групата на "Алма тур" и публичната информация в търговския регистър.