Заради свитото потребление собственикът на Zara чака спад в продажбите

Заради свитото потребление собственикът на Zara чака спад в продажбите

Заради свитото потребление собственикът на Zara чака спад в продажбите
Reuters
Inditex, най-големият търговец на дрехи в света, обяви, че през последните няколко седмици се забавя растежът на продажбите след като резултатите за полугодието на компанията надвишиха прогнозираните. Това допринася за страховете, че задълбочаващата се дългова криза в Европа влияе отрицателно на потреблението, съобщава "Ройтерс". 
Испанската група, която е най-известна с марката си Zara, съобщи, че продажбите са нарастнали с 9% за периода от 1 август до 17 септември. В предишните шест месеца увеличението е било 13%.
Според анализатори все още не е ясно какво ще се случи с второто полугодие предвид влошаващата се макроикономическа обстановка на континента. Редица европейски търговци сигнализираха за влошаващи се условия за търговия в последните месеци, докато доходите на потребителите се смаляват от високите цени, замрелия растеж на заплатите и правителствените мерки за затягане на държавните харчове. Френската верига за храни Carrefour също даде сигнал миналия месец за очаквано свиване на печалбите, а веригата магазини за облекла Esprit излезе с 98% спад в продажбите за приключилата фискална година.
В сравнение с повечето компании, Inditex се представя забележително добре, отчасти заради голямото ѝ разрастване в развиващите се пазари, както и поради факта, че компанията произвежда повечето си стоки там, където ги продава и не е толкова повлияна от растящите надници в основни производствени центрове като Източна Азия.
Нетната печалба на Inditex скочи с 14% до 717 млн. евро през първото полугодие. Продажбите на компанията са 6.2 млрд. евро през периода, а маржът на брутната печалба падна само с 1% до 58.4 – по-малък от очаквания спад. Според анализатори от Citi годишната печалба на Inditex ще се вдигне с 3-4% до 2.55-2.58 млрд. евро. Все пак други анализатори са притеснени от 25% растеж в запасите, които според тях могат да доведат до корекции надолу през второто полугодие.
Inditex, която е намалила присъствието си на испанския пазар от 40% преди няколко години до 26% в момента, съобщи, че ще продължи разширяването си в бързо растящите развиващи се пазари като Южна Африка, Тайван, Грузия, Азербайджан и Перу в идните месеци. Групата пусна и всичките си осем марки онлайн, като в края на октомври ще започне интернет продажби в Япония.