Програма за действие на правителството - енергетика и енергийни ресурси

Програма за действие на правителството - енергетика и енергийни ресурси

СЪСТОЯНИЕ

Енергийният отрасъл към момента е регулиран от няколко закона като Закона за енергетиката и енергийната ефективност, Закона за използуване на атомната енергия за мирни цели, Закона за концесиите, Закона за околната среда и други. Върху енергийния отрасъл оказват влияние и редица международни документи и договори, по които България е страна, като Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните страни членки и Република България, Закона за ратифициране на Договора към Енергийната енергийна харта и на Протокола за енергоефективност и свързаните с това природозащитни аспекти, Виенската конвенция за гражданска отговорност при ядрена вреда, Конвенцията за ядрена безопасност и други.

България внася около 60 % от необходимите енергийни ресурси, основно под формата на нефт и природен газ. В енергетиката на страната доминираща роля играе производството на електроенергия от местни, нискокачествени лигнитни въглища и от ядрено гориво. Страната внася и част от въглищата, използувани за добив на електроенергия и в други сектори на икономиката.

България има най-нисък брутен вътрешен продукт на глава от населението и най-високо специфично потребление на енергия на единица БВП в сравнение с останалите страни, кандидатки за членство в ЕС. Производството на електрическа енергия на жител от населението за Р.България е около 4900 киловатчаса на жител при 6470 киловатчаса на жител за Европейския съюз.

Географското разположение на страната я прави естествен транзитен възел за енергийни доставки от Русия и Каспийския район за южна Европа и от Азия за централна и западна Европа.

Електроенергийната система на България има добре балансирана структура на електропроизводството:

От термични централи на местни и вносни горива около 48% от цялото електропроизводство,

От ядрена енергия около 44% от цялото електропроизводство, и

ВЕЦ около 8% от цялото електропроизводство, което обуславя нейната стабилност.

Икономическите показатели на електроенергийната система се влияят слабо от най-нестабилните в ценово отношение вносни енергоносители.

1. Електроенергетика

Продължава преструктурирането на НЕК, което се състои в разделяне на дейностите по производство, пренос и разпределение на електроенергия, като са създадени независими електропроизводствени търговски дружества, 7 независими електроразпределителни търговски дружества и Национална електропреносна компания, в която се включват електропреносното предприятие, Централно диспечерско управление (ЦДУ), системните хидроенергийни каскади и ТЕЦ "Марица изток 3".

2. Въгледобив

Състоянието и развитието на местния въгледобив се разглежда в светлината на стратегическото й значение за сигурността на енергийните доставки.

Извършено беше технологично и икономически обосновано преструктуриране на въгледобива. Закрити са девет нежизнеспособни рудника и са определени 5, в които производството постепенно ще бъде прекратено. В други 3 мини ще бъдат ликвидирани нежизнеспособните участъци и дейности. Останалите 7 мини ще бъдат подготвени за ускорена приватизация. Разработва се проект за развитие на добива на лигнитни въглища в района на Марица-изток и ще се търси съдействие от международни институции за технологично обновяване, ефективност, опазване на околната среда и финансиране на развитието на добива.

3. Топлоснабдяване

Изпълняват се програмите за финансово оздравяване, намаляване на държавните субсидии и повишаване на ефективността. Приет е "План за действие за преструктуриране на търговските дружества от системата на топлофикациите" за създаване на конкурентни акционерни компании с общинско участие и привличане на чуждестранни инвеститори.

Извършва се ликвидиранe на губещи и закриване на несвойствени дейности, съпътстващи основната дейност по производство и пренос на топлинна енергия.

Целесъобразно е топлофикационните дружества да станат част от комуналната система на общините. Необходимо е да се определи най-целесъобразното разделение на държавната и общинската собственост. Търсят се възможности за увеличаване дела на комбинирано топло- и електропроизводство.

4. Газоснабдяване

"Булгаргаз"ЕАД към края на 2000г. няма просрочени задължения към Държавния бюджет, Националния осигурителен институт, доставчици, банки и др. Предстои отделянето на активите по разпределение на природен газ и създаване на регионални газо-разпределителни компании с участие на стратегически частни инвеститори, с цел развитие на вътрешния пазар на природен газ. Към настоящия момент "Булгаргаз"ЕАД поддържа разделно счетоводство по пренос, транзит, разпределение и съхранение на природен газ. Предстои търсене на решение за приватизация като форма на ефективно управление. Държавата има интерес да запази собствеността върху транзитната и преносната мрежа на високо налягане.

ПРИОРИТЕТИ

Водещ общ приоритет в работата на ДАЕЕР е осигуряване на условия за стабилно енергийното развитие и енергийната сигурност на страната и гарантиране на снабдяването на потребителите с електрическа и топлинна енергия, природен газ и твърди горива при ефективно използване на енергията.

При упражняване на своите правомощия в съответствие с действащото законодателство, председателят на ДАЕЕР, неговите заместници и съответната администрация ще се ръководят от следните основни принципи:

законност;

максимална прозрачност;

ефективност в работата.

Основните приоритети в работата на ДАЕЕР за 2001 2005 г. са:

I. РАЗВИТИЕ НА СЪВРЕМЕНЕН КОНКУРЕНТЕН ЕНЕРГИЕН ПАЗАР;

II. АКТУАЛИЗАЦИЯ НА СЪОТВЕТНОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО, ХАРМОНИЗИРАНО СЪС ЗАКОНОДАТЕЛСТВОТО НА ЕС С ЦЕЛ СЪЗДАВАНЕ НА РЕАЛНИ УСЛОВИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА КОНКУРЕНТЕН ЕНЕРГИЕН СЕКТОР;

III. ПРИВЛИЧАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИ И ПРИВАТИЗАЦИЯ В ЕНЕРГЕТИКАТА;

IV. ЕНЕРГИЙНИ ДОСТАВКИ ПРИ МИНИМАЛНИ РАЗХОДИ;

V. ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ;

VI. НАСЪРЧАВАНЕ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ВЪЗОБНОВЯЕМИ ЕНЕРГИЙНИ ИЗТОЧНИЦИ;

VII. ИНТЕГРИРАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА ЕНЕРГИЙНА СИСТЕМА И ЕНЕРГИЕН ПАЗАР С ЕВРОПЕЙСКИТЕ.

VIII. ОСИГУРЯВАНЕ НА ЯДРЕНА БЕЗОПАСНОСТ И БЕЗОПАСНО УПРАВЛЕНИЕ НА РАДИОАКТИВНИТЕ ОТПАДЪЦИ И ОТРАБОТЕНОТО ЯДРЕНО ГОРИВО.

І. РАЗВИТИЕ НА СЪВРЕМЕНЕН КОНКУРЕНТЕН ЕНЕРГИЕН ПАЗАР

Цели:

Създаване на условия за либерализация и конкуренция чрез привеждане на цените в съответствие с производствените разходи и прекратяване на кръстосаното субсидиране с темпове, отчитащи покупателните възможности на потребителите и повишаване на ефективността на отрасъла, промяна на модела за достъп до мрежата, привличане на стратегически инвеститори, създаване на ясна регулаторна рамка.

Задачи:

Паралелно с развитието на подходяща нормативна рамка, ДАЕЕР намира за необходимо да обсъди и предложи съответна актуализация на подготвените вече стратегически документи, които имат съществено значение за развитие на българския енергиен сектор на пазарни принципи.

Разработване на пазарен модел.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Подготовка актуализацията на:

- "Националната стратегия за развитие на енергетиката и енергийната ефективност до 2010 г"., приета от Министерския съвет през 1998 г.

- "Стратегия за развитие на централизираното топлоснабдяване за 2000 2005 г., приета с РМС № 582 от 03.08.2000 г. и съответен План за действие/;

- "Актуализиран план за действие и подготовка на въгледобивния подотрасъл за ускорена приватизация"- РМС №356/19.06.2000г.;

- "Програма за преструктуриране и финансово оздравяване на "Булгаргаз" ЕАД", приета с РМС № 471 от 30.06.1999 г.;

- "План-график за преструктуриране и финансово оздравяване на "Булгаргаз"ЕАД", приет с РМС № 671 от 27.10.1999 г.

Изготвяне на проект на стратегия за приватизация за съответните дружества от системата на енергетиката и в срок до края на 2001 г. ще го внесе в Министерския съвет за утвърждаване с цел последващото и приемане от Народното събрание;

Либерализиране на вътрешния пазар от началото на 2002 г. чрез въвеждане на регулиран достъп до преносната и разпределителните мрежи, при ред и условия определени от Министерския съвет;

Въвеждане на диференцирани, разходно ориентирани цени на природния газ по групи потребители от 1 януари 2002 г.

Дългосрочен период до края на 2005 г.

Поетапно отваряне на пазара съгласно съответната нормативна рамка.

ІІ. РАЗВИТИЕ НА НОРМАТИВНАТА РАМКА

Цели:

Създаване на условия за либерализация и конкуренция в енергийния сектор.

Осигуряване на адекватна институционална рамка в областта на енергетиката.

Създаване на условия за стимулиране на инвестициите в сектора.

Създаване на условия за намаляване на енергоемкостта.

Създаване на условия за стимулиране на възобновяеми енергийни източници.

Задачи:

Подготовка на Закона за изменения и допълнения на ЗЕЕЕ.

Продължение на подготовката на подзаконовата нормативна уредба.

Подготовка на нова концепция на ЗЕЕЕ в пълно съответствие с Европейското законодателство.

Подпомагане на действуващото законодателство.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Подготовка изменения и допълнения на Закона за енергетиката и енергийната ефективност с оглед решаване в реалистични срокове на неотложни задачи.

Необходимостта за горното произтича от факта, че редица регламентирани в закона срокове за изпълнение вече са изтекли.

Активно участие в разработването на подзаконовите нормативни актове, които имат пряко отношение към развитието на енергийния сектор, и които намират своето основание в ЗЕЕЕ;

Наредби за образуване и прилагане на цените и тарифите на електроенергията, топлоенергията и природния газ.

Подготовката за трансформацията на ведомството в министерство. В тази връзка, освен съответното изменение в ЗЕЕЕ, ще се подготвя и проект на устройствен правилник на бъдещото министерство.

Наредба за реда и условията за отваряне на енергийния пазар.

Подготовка на проект за закон, регламентиращ натрупването на 90-дневни запаси от нефт и петролни продукти.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Разработване на подзаконови нормативни документи:

- Наредба за условията и реда за финансирането и изграждането на електропроводни линии и други съоръжения за присъединяване към разпределителната или преносната мрежа на жилищни цивилни сгради, училища и други социални обекти;

- Наредба за устройството и безопасната експлоатация на преносните и разпределителните газопроводи, на съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ;

- Наредба за условията и реда, при които се осъществява дейността на операторите на преносната и разпределителните системи за природен газ;

- Наредба за определяне на вида и начините на ограниченията на производители и потребители на електрическа и топлинна енергия, природен газ и петролни продукти при въвеждане на ограничителен режим;

- Наредба за условията и реда за топлоснабдяване и прекъсването му за оперативното управление на топлоснабдителната система и за присъединяването на потребителите.

Ревизиране на концептуални постановки в ЗЕЕЕ, предопределящи в дългосрочен план развитието на енергийния сектор.

ІІІ. ПРИВЛИЧАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИ И ПРИВАТИЗАЦИЯ В ЕНЕРГЕТИКАТА

Цели:

Привличане на инвестиции за технологично обновление на енергетиката.

Осигуряване на дълговременна стабилна работа на всички системи в енергетиката.

Създаване на пазарни условия и реална конкуренция в сектор енергетика.

Насърчаване на енергийната ефективност.

Осигуряване на необходимата степен на опазване на околната среда.

Задачи:

Осигуряване на капиталови ресурси за ефективно развитие на българската енергетика, гарантиращо висока ефективност и надеждност на съоръженията за производство, пренос и разпределение на природен газ, електро- и топлоенергия.

Изпълнението на изискванията за предстоящото присъединяване на страната ни към Европейския съюз, в това число и създаване на конкурентна среда и пазарни условия в областта на енергетиката.

Гарантиране надеждността на енергийната система, отчитайки темповете и методите на раздържавяване в областта на енергетиката.

Продължаване дейността по техническа ликвидация.

Действия:

С цел постигане на максимална ефективност, бързина, законосъобразност и прозрачност на процеса, раздържавяването в енергетиката ще се осъществи от Агенцията за приватизация с екипи, в които ще има представители от ДАЕЕР.

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Приватизация на малки ВЕЦ (обособени части от НЕК ЕАД);

Приватизация на дружества с несвойствени дейности, обслужващи добива на въглища, термичните и водни електроцентрали;

Рехабилитация на ВЕЦ "Батак".

Средносрочен период до края на 2002 г.

Приватизация на отделени от АЕЦ "Козлодуй" дружества;

Рехабилитация на ТЕЦ "Марица-изток 3" блокове 1-4 с две сероочистващи инсталации;

Завършване на приватизацията на малки ВЕЦ (обособени части от НЕК ЕАД);

Рехабилитация на ВЕЦ "Алеко";

Завършване на приватизацията на дружествата с несвойствени дейности, обслужващи добива на въглища, термичните и водни електроцентрали;

Приватизацията на електроразпределителните дружествата;

Започване раздържавяването на ТЕЦ;

Започване раздържавяването на Топлофикационните дружества.

Дългосрочен период до края на 2005 г.

Строителството на Хидроенергийна каскада "Горна Арда;

Изграждане на яз."Яденица" увеличаване на обема на долния изравнител на ПАВЕЦ "Чаира";

Изграждане на ХВ "Цънков камък";

Изграждане и въвеждане в експлоатация на заместваща мощност 600 MW в ТЕЦ "Марица изток 1".

ДАЕЕР ще предприеме необходимите действия в периода 2003 2005 година да завърши раздържавяването в енергийния сектор като се предвижда запазване на държавния контрол върху стратегическите преносни мрежи и АЕЦ "Козлодуй"ЕАД.

ІV. ЕНЕРГИЙНИ ДОСТАВКИ ПРИ МИНИМАЛНИ РАЗХОДИ И ЗАПАЗВАНЕ НАДЕЖДНОСТТА НА ЕНЕРГОСНАБДЯВАНЕТО

Цели:

Осигуряване на условия за стабилно енергийно развитие и енергийна сигурност на страната, гарантиране на енергоснабдяването на потребителите при минимални разходи и запазване на надеждността.

Задачи:

Създаване на реални условия за изпълнение на предвидените в ЗЕЕЕ изисквания към енергийните дружества, свързани с обслужване на интересите на обществото.

Осигуряване на надеждно и стабилно електроснабдяване в страната и създаването на възможности за постоянен износ на електроенергия в съседни страни.

Преценка на необходимостта от изменения в подзаконовата нормативна уредба, свързана с резервите от енергийни горива.

Усъвършенствуване на системите за контрол на търговските дружества.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Предприемане на необходимите действия за приключване на преструктурирането на търговските дружества и отделянето на несвойствените дейности;

Анализ и прогноза за потреблението на нефт и петролни продукти във връзка с въвеждане на европейското изискване за поддържане на резервни запаси от нефт и петролни продукти.

Приемане на вътрешни правила за финансов контрол.

Изграждане на междусистемни електропроводи:

- Рехабилитация и модернизация на електропреносната система високо напрежение;

- Изграждане до края на 2001 г. на втори междусистемен електропровод 400 kV България Република Турция.

Ускорено въвеждане на системата за индивидуално регулиране и отчитане на топлинната енергия при потребителя;

Усъвършенстване на системата за заплащане на сметките чрез ясни договорни и нормативно уредени търговски отношения.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Изграждане на междусистемни електропроводи:

- 400 kV България Република Македония;

- 400 kV България Република Гърция.

Усъвършенстване на системата за социално подпомагане на домакинствата с ниски доходи чрез пренасочване на субсидиите от производителите към потребителите;

Подкрепа на държавата за изпълнение на инвестиционни проекти за постигане на производството на топлинна енергия с най-малки разходи;

Въвеждането в експлоатация на газовото находище "Галата" в Черно море;

Рехабилитация и модернизация на газопровода за пренос на природен газ през територията на Румъния за Република Българи;

Рехабилитация, модернизация и разширение на подземното газово хранилище "Чирен";

Проучване на възможностите и при интерес изграждане на ново подземно газохранилище в района на с. Мирово за нуждите на транзита.

Дългосрочен период до края на 2005 г.

Насърчаване изграждането на модули за комбинирано, ефективно електро- и топлопроизводство и постигане на по-оптимални цени на топлинната енергия;

Изграждането на междусистемна връзка между българската и румънската национални газопреносни системи в участъка гр. Левски (България) Турну Мъгурели(Румъния);

Предпроектното проучване за изграждане на магистрален газопровод за пренос на природен газ от Средна Азия през Турция и България за Централна и Западна Европа;

Рехабилитация и модернизация на националната газопреносна система;

Развитие на газификацията посредством създаването на самостоятелни местни и регионални газо-разпределителни дружества;

Развитие на обществено битовото газоснабдяване и газо-снабдяването на малки и средни предприятия;

Проекти за проучвания за нефт и газ на територията на страната и в българската акватория на Черно море.

V. ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ

Цели:

Националната стратегия за развитието на енергетиката и енергийната ефективност до 2010 година е изградена върху основната цел на държавната политика по енергийна ефективност, свързана с намаляване разхода на горивата и енергията при преобразуването или употребата им за производство на стоки и услуги и запазване полезната енергийна стойност на енергийните носители при добива, преобразуването, производството, преноса, разпределението и съхранението им.

Рационалното и ефективно използуване на горивата и енергията в целия цикъл "производство-крайно потребление" е един от основните приоритети в общата енергийна политика на страната в краткосрочен и дългосрочен план.

Предвид съществуването на специализирана държавна институция, която провежда държавната политика в областта на енергийната ефективност (ДАЕЕ), усилия на ДАЕЕР в областта на енергийната ефективност ще бъдат насочени в инфраструктурните предприятия за обществено обслужване (централизирани отоплителни системи и енергопроизводствените предприятия).

Задачи:

Намаляване загубите при генериращите мощности, преноса и разпределението на топлинната и електрическата енергията;

Намаляване разходите за енергоносители.

Действия:

Подпомагане процеса на усъвършенстване на законодателството в тази област;

Създаване интегрирана организация за енергийно управление в дружествата от енергетиката;

Подобряване състоянието и режимните изисквания на генериращите мощности: реконструкция и модернизация на съществуващи енергийни мощности; монтирането на системи за управление и контрол на технологичните процеси, повишаване степента на автоматизация на всички нива;

Подобряване състоянието и режимните изисквания на преносните и разпределителни системи;

Разширения на съществуващи енергийни съоръжения с високоефективни енергопроизводствени технологии;

Изграждането на нови енергийни модули за комбинирано производство на топлинна и електрическа енергия;

Повишаване на енергийната ефективност във въгледобива насочено към добива в мини със съсредоточена модерна високопроизводителна миннодобивна и транспортна механизация.

VІ.НАСЪРЧАВАНЕ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ВЪЗОБНОВЯЕМИТЕ ЕНЕРГИЙНИ ИЗТОЧНИЦИ

Цели:

Подобряване на конкурентноспособността, сигурността на енергоснабдяването и защитата на околната среда;

Приспособяване на енергетиката към принципите на пазарната икономика, преструктурирането на енергийния сектор;

Установяването на ясна политика за развитие използването на ВЕИ на икономически жизнена основа, оптималното използване на съществуващите ресурси;

Подобряване на рационалното потребление на енергия, диверсификацията и обезпеченост на доставките, опазването на околната среда и разкриване на нови работни места.

Задачи:

Поетапно усъвършенстване на законодателството в съответствие с нормите и стандартите на ЕС, като се отчитат и реалностите на българската действителност и потенциала на страната.

Достигане в дългосрочен план Европейските изисквания относно дела на възобновяемите енергийни източници от общото потребление на енергия;

Достигане в дългосрочен план Европейските изисквания относно дела на възобновяемите енергийни източници от общото потребление на енергия;

Повишаване сигурността на доставките и енергийната независимост на страната чрез максимално използуване потенциала на възобновяемите източници;

Стимулиране на инвестиции в изграждането на мощности за използуване на алтернативни източници на енергия.

Действия:

Средносрочен период до края на 2002 г.

Подготовка на нормативната рамка с цел насърчаване прилагането на интегрирани решения при изграждане на водоснабдителни системи с прилагане на малки и микро ВЕЦ.

Стимулиране използуването на геотермални източници, чрез институционална подкрепа и усъвършенствуване на нормативната уредба.

Дългосрочен период до края на 2005 г.

Реализирането на дългосрочна стабилна рамка за развитието на ВЕИ, покриваща политически, законови, административни и пазарни аспекти;

Изготвяне на Отраслова програма за развитие на ВЕИ с цел поощряване използването на възобновяемите енергийни източници за енергопроизводство и подготовката на инвестиционни проекти за използване на ВЕИ в България;

Подобряване използването на потенциала на евтината и екологична кинетична енергия от речните ни басейни, водоснабдителната и хидромелиоративната система в България за производство на електрическа енергия;

Комбинираното използване на топлинната енергия на геотермалните извори за производство на топлинна и електроенергия;

Комбинираното използване на биомасата (добивана от агро-култури, дърва и отпадъци от горската промишленост, битови отпадъци и нови енергийни култури за производство на топлинна и електроенергия);

Използване на слънчевата енергия с изграждане на слънчеви термични системи за отопление и/или топла вода за жилищни, обществени и стопански обекти, фотоволтаични системи в строителната конструкция, покриви, фасади на сгради, фотоволтаични инсталации за включване към електро разпределителната система;

Използване на вятърната енергия за производство на електроенергия с вятърни генераторни системи на типични по разположение местности.

VІІ. ИНТЕГРИРАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА ЕНЕРГИЙНА СИСТЕМА И ЕНЕРГИЕН ПАЗАР С ЕВРОПЕЙСКИТЕ

Цели:

Осъществяване присъединяването на Българската енергийна система към Европейската и създаване на общ енергиен пазар.

Задачи:

Покриване на техническите изисквания за присъединяване към единния енергиен пазар.

Либерализиране на пазара на електроенергия и природен газ и премахване на монопола.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Приключване подготовката и официално представяне в рамките на Междуправителствената конференция за присъединяване на Р България към ЕС на българската преговорна позиция по глава 14 "Енергетика" ;

Отваряне на Глава 14 "Енергетика" в преговорите с ЕС;

За осигуряване на стабилни позиции на Р България в преговорите й с ЕС по Глава 14 "Енергетика" е необходимо да бъдат изпълнение следните две основни законодателни действия:

- Разработване и приемане от МС до декември 2001г. на Наредбата за свободен достъп, която определя конкретните нива на отваряне на пазара, графика на преминаване към тях, както и условията, на които трябва да отговарят привилегированите потребители с право на регулиран достъп до мрежата;

- Разработване до 31.12.2001г. на проект за съответен раздел от Закон за управление на кризи или специален закон, който регламентира натрупването, съхранението и изразходването на 90-дневните задължителни запаси от нефт и петролни продукти съгласно нормативната уредба на ЕС в тази насока. За целта ДАЕЕР ще си сътрудничи активно с ДА "ДР и ВВЗ", която ще изготви приемлив за икономиката на страната график на натрупването на запасите и изграждане на необходимите за съхранението им складови съоръжения и ще разработи основните насоки на проектозакона, включително схемата за финансиране натрупването на запасите и разпределението на отговорностите по тяхното натрупване, съхранение и изразходване. Оценка на годишните нужди на страната от нефт и петролни продукти ще бъде извършена от ДАЕЕР до 15.10.2001г.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Промяна на ценовата политика;

Ценовата политика ще бъде насочена към формирането на прозрачни цени на енергията, базиращи се на разходите, и пълно премахване на кръстосаното субсидиране. Тя ще гарантира националния интерес чрез добре претеглен баланс между интересите на производителите и потребителите. За целта при изготвянето на Проект за ЗИДЗЕЕЕ ще бъдат осъществени необходимите нормативни условия за укрепване на административния капацитет и независимостта на ДКЕР, осъществяваща икономическо регулиране на енергийните търговски дружества, извършващи дейности в условията на естествен монопол.

Предоговаряне на договори за доставка на енергийни ресурси;

Поетапна либерализация на пазарите на електроенергия и природен газ.

Ще бъдат осигурени нормативните, финансово-икономически и технически предпоставки за отваряне на пазарите на електроенергия и природен газ до 10% в началото на 2002г. като първа стъпка към поетапното му отваряне до изискваното ниво при присъединяването на страната към ЕС. Следващите нива на отваряне на пазара, графикът на преминаване към тях, както и условията, на които трябва да отговарят привилегированите потребители с право на регулиран достъп до мрежата, ще бъдат определени в Наредбата за свободен достъп, която следва да бъде разработена и приета от МС до декември 2001г.

Приключване изпълнението на програма, включваща организационни, технически и инвестиционни мерки, целящи покриване на критериите за енергоснабдяване, установени в рамките на ЕС. За целта вниманието ще бъде насочено основно към:

- Технологично обновление на енергийния отрасъл, гарантиращо висока ефективност и надеждност на съоръженията и системите за производство, пренос и разпределение на електроенергия, природен газ и топлина;

- Повишаване сигурността на енергоснабдяването чрез оптимална диверсификация на горивно-енергийната база и доставките на горива и максимално използване на местните енергийни ресурси, включително тези от възобновяеми енергийни източници.

- Изследване и реализиране на потенциала за намаляване енергоемкостта на икономиката и бита;

- Провеждане на целенасочена политика за насърчаване на енергийната ефективност, като се съблюдават изискванията и достиженията на ЕС и страните членки в тази област;

- Създаване на благоприятни условия за привличане на чуждестранни инвестиции;

- Извличане на максимална изгода за страната от благоприятното й разположение между богатият на нефт и газ каспийски регион и пазарите в Средна и Западна Европа чрез активизиране на участието й в инструментите по инициативата Европейска Енергийна Харта, свързани с транзита на енергийни материали и продукти.

- Изграждане на необходимите допълнителни междусистемни връзки с електроенергийните системи на съседните страни за създаването на единен електроенергиен пазар на Балканите. Последното ще даде възможност за нов подход при възстановяване на паралелната работа в югоизточната част на енергийната система на Европа и изграждането на транс-европейска електроенергийна мрежа и пазар на електроенергия.

Дългосрочен период до края на 2005 г.

Успешно приключване до края на 2003 г. на преговорите за пълноправно членство в ЕС по глава "Енергетика".

В хода на преговорния процес ще бъдат внимателно анализирани представените от ЕК въпроси и препоръки относно позицията на Р България и ще бъде търсен оптимален баланс между тях и изискванията на националните интереси, произтичащи от специфичните особености на националната енергетика, за да бъдат намерени най-добрите решения в подготовката на страната за членство в ЕС.

VІІІ. ОСИГУРЯВАНЕ НА ЯДРЕНАТА БЕЗОПАСНОСТ И БЕЗОПАСНО УПРАВЛЕНИЕ НА РАДИОАКТИВНИТЕ ОТПАДЪЦИ И ОТРАБОТЕНОТО ЯДРЕНО ГОРИВО

Цели:

Обезпечаване сигурността и надеждната работа на атомната централа.

Задачи:

Осигуряване на ядрената безопасност в съответствие с установените за това международни изисквания.

Безопасно управление на радиоактивните отпадъци и отработеното гориво в съответствие с установените за това международни изисквания.

Действия:

Краткосрочен период до края на 2001 г.

Изпълнение на програмите за модернизация и рехабилитация на блокове 5/6 и 3/4 на АЕЦ "Козлодуй";

Влизане в действие на Комплекс за преработка на радиоактивни отпадъци;

Подписване на споразумение за финансиране на проекта за изграждане на сухо хранилище за отработено ядрено гориво.

Средносрочен период до края на 2002 г.

Завършване на програма за рехабилитация на блокове 3/4 и подписване на споразумение с ЕК за срок за експлоатацията им след 2005 г.;

Готовност за безопасно извеждане от експлоатация на блокове 1 и 2 на АЕЦ "Козлодуй"

Създаване на Държавно предприятие за управление на радиоактивни отпадъци.

Дългосрочен период до края на 2005 г.

Завършване на програмата за модернизация на блокове 5/6 на АЕЦ "Козлодуй";

Завършване на сухо хранилище за отработено ядрено гориво.