Стивън Браун, Tuxedomoon: Концерти като този в България ни карат да се чувстваме отново млади

Стивън Браун, Tuxedomoon: Концерти като този в България ни карат да се чувстваме отново млади

Американската експериментална формация Tuxedomoon изнесе впечатляващ концерт в разпродадения Модерен театър. Дългоочакваната среща на групата, смесваща елементи от пост-пънк, джаз и електронната музика, с българската публика беше повече от емоционалната: музиката беше често тиха, интровертна и мрачна, а аплаузите бяха толкова силни, сякаш на сцената стои хитова рок група, а концертът не се провежда в театър.
"Много се радваме, че сме тук. Опитвахме се да организираме концерт в България в продължение на години", каза основателят Стивън Браун, който отдели няколко минути на dnevnik.bg, въпреки натрупаната умора от шоуто и дългия път, заради който групата пристигна в София броени часове преди да излезе на сцената. "Знаехме, че имаме публика тук, тъй като през годините сме получавали много имейли от фенове, които пишат, че непременно да дойдем в София. Така че идеята, че това е място, на което би се получил успешен концерт, вече беше в главите ни. България е непозната страна за нас, но това е забавната част от турнетата. Миналата година бяхме в Скопие. Да свирим на места, на които не сме били преди, ни действа изключително освежаващо, като подмладяване."
По време на двучасовия концерт, групата изпълни песни от почти всички периоди на 35-годишната си история, включително от първите си албуми и сингли, датиращи от времето, когато всички музиканти живеят и творят в Сан Франциско – град, който обикновено не е асоцииран с мрачна атмосфера. "През 70-те Сан Франциско беше много креативно място, до голяма степен все още е. Тогава се появиха много експериментални групи. "
В началото музикантите започват да експериментират с всеки инструмент, който им попадне, а първите им записи са в духа на набиращата скорост електронна музика. При Tuxedomoon тя е погледната през призмата на музикалното им образование и влияние от класическите композитори. "В началото не беше лесно, трудно открихме публиката, която да ни заобича, но впоследствие нещата потръгнаха. В града имаше много странни и особени групи, не бяхме само ние лудите. Късметлии сме, че започнахме пътя си на това място и в тази среда."
А как група, която твори в пето десетилетие вижда съвременната музика? "Всичко зависи от това какво харесваш, нали? В момента слушам основно музика на композитори от 20 век. Колкото до модерната, голяма част от нея звучи като едно постоянно рециклиране на стари идеи – от 60-те, 70-те и 80-те. Предполагам, че колкото повече остаряваш, толкова повече сравняваш и съпоставяш, трудно е да намериш нещо ново. Разбира се, всяко поколение взима нещо от предишното, човешко е. Но не харесвам имитациите. Затова продължавам да слушам оригиналите."
Браун не спря да свири на синтезатора си, дори когато по средата на една от песните стойката му се срути. Сред инструментите, на които той свиреше по време на концерта, бяха саксофон и китара.
Браун не спря да свири на синтезатора си, дори когато по средата на една от песните стойката му се срути. Сред инструментите, на които той свиреше по време на концерта, бяха саксофон и китара.
Най-известната песен на Tuxedomoon, In A Manner Of Speaking, беше оставена извън сетлиста – въпреки успеха й, за който засвидетелстват кавъри от Мартин Гор (Depeche Mode) и Nouvelle Vague, те не я изпълняват от напускането на певецът и актьор Уинстън Тонг. И все пак защо от богата им дискография, това е песента, която е оставила такъв отпечатък върху толкова много хора. "Все пак това е доста добра песен, не е ли така?", казва Браун с уморена усмивка преди да разпише още няколко плочи и дискове на фенове, някои от които гледащи ги за първи път, а други - за първи път от години. Влиянието на дългогодишните музикално-визуалните експерименти Tuxedomoon върху по-нетипичната страна на съвременната музика беше видно и тук - сред публиката, варираща от хора на около 20 години до такива, които бяха прехвърлили 60, бяха голяма част от членовете на българските алтернатив групи, диджеи, музикални редактори, фотографи.
Групата излезе в състав Блейн Л. Райнингер, Стивън Браун, Питър Принсипъл, Люк ван Лайшаут, всеки един от които сменящ поне по два инструмента по време на изпълнението си. Част от формацията е и ексцетричният актьор и режисьор Брус Гедулдиг, отговорен за мизансцен частта на шоуто.
Tuxedomoon пристигнаха по покана на Der Circle, организирали концертите в София на New Model Army, Clan of Xymox, Брендан Пери от Dead Can Dance и Уейн Хъси от The Mission.