Фармацевтичните фирми ще бъдат проверявани по-често за нелоялна реклама

Етичната комисия към Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България (производители и вносители на оригинални лекарства) вече ще може да се самосезира и да проверява производителите и вносителите на лекарства за нелоялна реклама. Това съобщи днес председателят на асоциацията Деян Денев.
Това ще се случи с промени в етичния кодекс на асоциацията. Кодексът съществува от 2006 г., а наскоро беше подписан и от Съюза на българските медицински специалисти, което задължи и медиците да го спазват. Кодексът е задължителен само за членовете на тази асоциация, които са 24, но сред тях са най-богатите компании, които най-често спонсорират медици за научни конференции.
Кодексът предвижда всички научни събития, които фармацевтичните компании организират или спонсорират участие на лекари, да са с ясна научна цел. През последните години не е позволено съответната локация да е туристическа дестинация. Документът предвижда още лекарите да могат да получават от фармацевтичните фирми малки подаръци до 40 лв. и до два броя лекарствени мостри от най-малките опаковки.
Преди промените в кодекса етичната комисия можеше да проверява компаниите само след подаден сигнал. За 6-те години, откакто действа кодексът, годишно са постъпвали само по 5 сигнала, и то предимно от една фармацевтична компания срещу друга. Те са отнасяли само до съдържанието на информационните материали. Не е имало сигнали за действия, които са застрашавали живота на пациентите, уточниха от асоциацията. В бъдеще етичната комисия ще може да се самосезира от информация в медиите например.