Авиокомпаниите ще получат 85% от въглеродните си квоти безплатно догодина

През 2012 г. авиокомпаниите ще получат безплатно 85% от нужните си въглеродни квоти, а в периода 2013 - 2020 г. този дял ще падне на 82%. Това стана ясно от правилата за разпределяне на безплатните квоти, оповестени от Европейската комисия.
Авиацията ще бъде включена в европейската схема за търговия с емисии от 1 януари догодина. Тогава ще влязат в сила ограничения за въглеродните емисии, които ще засегнат около 4000 авиопревозвача. В това число влизат не само европейски компании, но и всички, извършващи полети от и до страните от ЕС, независимо в коя държава са базирани. По новите правила те ще трябва да разполагат с въглеродни разрешителни за всеки тон СО2, който изпускат.
По данни на Европейската комисия до края на десетилетието общата стойност на безплатните квоти, отпуснати за авиоиндустрията, се очаква да надхвърли 20 млрд. евро по сегашните цени. Еврокомисарят за климата Кони Хедегор заяви, че спестяването им може да донесе на компаниите приходи, които те да използват за модернизиране на флота си, подобряване на горивната ефективност и въвеждане на алтернативни авиогорива.
Изчисления на въглеродния анализатор Point Carbon обаче сочат, че още през 2012 г. авиопревозвачите ще се нуждаят от около 88 млн. допълнителни квоти, които ще трябва да си купят и тяхната стойност ще е 1.1 млрд. евро. Данните на Point Carbon показват, че превозвачите, извършващи редовни полети, ще получат безплатни квоти, покриващи между 20 и 100% от нуждите им за 2012 г.
Включването на всички авиокомпании, извършващи полети от и за Европа, в европейската схема за търговия с емисии предизвика недоволство сред превозвачите извън ЕС. През пролетта на тази година американската въздухоплавателна асоциация (ATAA), подкрепена от Китай, атакува директивата на ЕС в Съда на европейските общности в Люксембург.
Съдът ще се произнесе по спора до края на годината, преди влизането на директивата в сила. Според представители на авиокомпании от ЕС, в случай че изискването за участие на чуждите авиокомпании в европейската въглеродна търговия падне в съда, европейските компании също ще трябва да излязат от схемата, понеже тя би довела до загуба на конкурентоспособност.
Авиокомпании от други страни извън ЕС също протестират, че принудителното им вкарване в европейската схема за търговия с емисии ощетява най-вече превозвачите, базирани по-далеч от Европа. Според тях с тази стъпка Европейският съюз надхвърля правомощията си, налагайки законодателството си над държави, които не са негови членки.
"Колониалната епоха, когато Европа налагаше данъци върху останалата част от света, свърши преди известно време", коментира пред CNN Тони Тайлър, генерален директор на Международната въздухоплавателна асоциация (IATA).
"Дневник" потърси позицията на българските авиокомпании, които са подали заявления за безплатни квоти. До редакционното приключване на броя те обаче не бяха готови да коментират последствията от новите правила, като се аргументираха със сложността на материята и необходимото време за изчисления. От Асоциацията на българските авиопревозвачи съобщиха, че организацията подготвя официално изявление по темата.