Нова идея: Застраховките на туроператорите - процент от оборота
- Все още няма конкретни предложения за размера |
Максималният праг по застраховката "Професионална отговорност", която са длъжни да сключват туроператорите, да бъде обвързан с процент от оборота на съответната компания. Тази идея предлагат от туристическия бранш след случая с финансовите проблеми на туроператора "Алма тур", заради които стотици българи не успяха да реализират пътуванията си.
В момента идеята е на много ранен етап и предстои да се обсъдят варианти за конкретните проценти. При евентуално приемане промяната би станала бързо, тъй като е необходима корекция единствено в наредба на икономическото министерство, коментираха туроператори.
В момента туроператорите сключват застраховка за отговорност в полза на своите клиенти според оборота си, като има фиксирани суми. Така например при компания с оборот от пътувания до 50 хил. лв. застрахователната сума е 15 хил. лв., а при оборот между 400 и 500 хил. - 100 хил. лв.
Максималната застраховка е за 200 хил. лв. и важи за компаниите, чийто оборот е над 1 млн. лв. Такъв е и случаят с дружеството "Алма тур". На този етап обаче не е ясно дали тези 200 хил. лв. ще бъдат достатъчни за възстановяване на сумите за пътуванията на всички туристи, които няма да могат да ги осъществят. В случай че това стане, част от клиентите ще трябва да търсят обезщетения по съдебен ред.
Според новата идея застраховката за професионална отговорност трябва да бъде процент от оборота за пътувания, а не фиксирана сума. В този случай оборотът трябва да се контролира или чрез клетвена декларация, или чрез заверка от одита, като по този начин фирмите ще носят отговорност, коментира председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова, цитирана от БТА.
По неофициална информация на "Дневник" все още няма конкретни предложения какъв да бъде точният процент, нито са водени разговори със сдружения на застрахователи. Покрай случая с "Алма тур" се появи в публичното пространство и идеята за увеличение на фиксираните прагове при застраховките.
В европейските държави се ползват три вида гаранции в полза на клиента при пътувания. Моделът на сключване на застраховки, който е въведен и в България, е най-често срещаният. Съществува още възможност туроператорите да учредяват банкова гаранция в полза на пътуващите, както и да се създаде гаранционен фонд, в който фирмите от бранша да внасят средства.
Именно такъв фонд задейства Финландия, за да прибере блокираните туристи по Черноморието, клиенти на "Алма тур". На този етап вариантите за въвеждане на банкова гаранция и гаранционен фонд не се обсъждат в България, коментираха туроператори пред "Дневник".