Мобилните оператори - новите технологични компании

Мобилните оператори - новите технологични компании

Мобилните оператори - новите технологични компании
Reuters
- Vodafone откри лаборатория в Редууд

- AT&T създаде "Леярна за иновации"в Пало Алто

"Операторите може да са преотстъпили позициите си на разработчиците на операционни системи и производителите на телефони, но сега те също се включват в играта и се фокусират върху разработване на приложения, реклама и плащания"
Тревър Хийли, главен изпълнителен директор на мобилната рекламна платформа Amobee
Фактът, че Apple представи във вторник вечерта новия си iPhone в централата на компанията в Купертино, е поредният знак, че Силициевата долина може да стане Долината на смартфоните, пише в "Файненшъл таймс". Растящата репутация на мястото го прави магнит за мобилни оператори от целия свят, като AT&T, Verizon и Vodafone отвориха центрове за проучване и тестване в Сан Франциско и долината в последните няколко седмици.
"Причината да сме тук е, че това е центърът на света, когато си говорим за иновации", каза Фей Арьоманди, шеф на развойната дейност за Vodafone в САЩ, при отварянето на Xone Lab в Редууд миналия месец.
iPhone на Apple и операционната система на Google – Android, наложиха нови правила за хардуер и софтуер в мобилната индустрия.
Широкото използване на приложения, което и двата продукта носят в себе си, означава, че има състезание между операторите да включат най-новите тенденции и новости първо в софтуера, на фона на ожесточената конкуренция за привличане на разработчиците от Силициевата долина.
Лабораторията на Vodafone позволява на разработчиците да създадат и развият идеите си и да тестват как приложенията и услугите ще се представят на световния пазар благодарение на симулатора, който има.
"Искаме да доведем до пазара тези идеи и да ускорим процеса – надяваме се, че между шест и девет месеца след като създадем и докажем нещо тук, то може да е в ръцете на потребител от някоя от страните, в които оперираме", казва Арьоманди.
Седмица след като Vodafone отвори центъра си, започна работа и "Леярната за иновации" на AT&T в Пало Алто. Операторът също наблегна на нуждата от преход "към интернет разработки, отколкото към скорост на пренос"."Това е част от нашата трансформация – да преминем от телеком към технологична компания", каза Джон Донован, директор "Технологии" в AT&T.
Операторите почувстваха нуждата от промяна, когато технологични компании като Apple и Google станаха все по-влиятелни и производителите на телефони започнаха да се съобразяват с различните операционни системи.
"Те трябва да покажат, че са част от екосистемата. В последната година имаше голяма промяна, когато се оказа, че предоставяният от тях пренос на информация е само празна тръба за данни", смята анализаторът Крис Джоунс от Canalys.
Тревър Хийли – главен изпълнителен директор на мобилната рекламна платформа Amobee (испанската Telefónica купи предишния й собственик Jajah), също забеляза промяна в отношението към операторите. "Доскоро тези компании бяха късогледи и затворени, но сега имат стимули за нови приходи, когато основните им канали за постъпления са в застой и усещат конкуренцията от големите играчи като Google и Apple", казва той.
Мобилните оператори обаче стъпват късно в Силициевата долина в сравнение с производителите на телефони като Ericsson и Nokia, които от години имат развойни центрове там.
"Операторите може да са преотстъпили позициите си на разработчиците на операционни системи и производителите на телефони, но сега те също се включват в играта и се фокусират върху разработване на приложения, реклама и плащания", казва Хийли.
Потребителският пазар на смартфони може и да изглежда раздвоен между App Store и Android Market, но операторите смятат, че все пак могат да предложат първокласни приложения и услуги заради голямото покритие върху териториите, което имат.
Демонстрациите при пускането на центровете от AT&T и Vodafone наблегнаха на комбинациите от услуги, които са възможни да се извършват през мобилните мрежи – например как приложение, което записва резултатите от сутрешното бягане, може да се свърже с това, което дава информация за здравето на човек.
Освен това презентациите доказаха, че мобилните оператори имат потенциал да печелят от подобрената графика за игрите и възможността със смартфоните да играеш в мрежа.
Все още не се знае дали операторите ще успеят да привлекат достатъчно разработчици, но според Арьоманди всички страни могат да спечелят от това. "Бихме искали да имаме достатъчно време, за да се запознаем предварително с приложенията, преди те да излязат на пазара, каза тя. В замяна ние ще им дадем достъп до 340 млн. клиенти в повече от 30 държави по света – така че определено всички ще спечелят от ситуацията."