Брюксел: Европарите не стигат за всички заявени магистрали

Европейската комисия не възнамерява да спира плащания за инфраструктурни проекти в България, но парите по оперативната програма "Транспорт" може да не стигнат за всички заявени проекти и финансирането на част от тях да остане за след 2014 г. Това обяви пред БНР Тон ван Лиероп, говорител на еврокомисаря по регионалната политика Йоханес Хаан.
"Не планираме да режем, отказваме или прекратяваме никакви плащания. Може обаче внезапно да се окаже, че има твърде много проекти - по причини, свързани с планирането и финансите", каза Ван Лиероп. Той обясни, че пари за тях вероятно ще има през периода 2014 - 2020 г.
Вчера Европейската комисия обяви своите предложения какво да се финансира приоритетно след 2013 г. Брюксел ще се съсредоточи върху социалните въпроси и безработицата.
Инфраструктурните проекти няма да са толкова важни, колкото бяха през този програмен период, и затова има опасност България да получи много по-малко пари за пътища, отколкото проекти са планирани. Бюджетът на програма "Транспорт" сега е 1 млрд. евро.
Тон ван Лиероп все пак успокои, че и занапред ще има пари за инфраструктура, "особено за държавите, които трябва да наваксват".
Говорителят на еврокомисаря по регионалната политика каза, че конкретно засегнати от изчерпването на средствата ще са магистралите "Струма" и част от "Тракия". "Проблем с финансирането по програма "Транспорт" специално за магистралите няма", реагира веднага министърът по еврофондовете Томислав Дончев.
Според него в изказването на Ван Лиероп има "някаква доза недоразбиране и неяснота, доколкото ние трябва да разсъждаваме за всеки от проектите за различните магистрали по различен начин". Дончев подчерта, че няма проблем с финансирането на "Тракия", тъй като това е проект с одобрена апликационна форма от Брюксел.
Апликационната форма за "Струма" все още не е постъпила в Еврокомисията, но това ще се случи през следващите седмици, каза министърът.
Думите му обаче бяха опровергани от строителния министър Лиляна Павлова. Пред БНР тя потвърди, че "средствата в размер на 1 млрд. евро, които страната усвоява за пътища, няма да стигнат за всички приоритетни проекти".
Тя допълни, че участъкът от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще трябва да остане за след 2014 г. Проблемът при него е, че само 13-километровият тунел под Кресненското дефиле ще струва 1 млрд. евро. Плащанията за магистрала "Тракия" обаче са гарантирани, увери Павлова.
Назначен е нов зам. регионален министър Членът на управителния съвет на пътната агенция Николина Николова беше назначена вчера от премиера за зам.-министър на регионалното развитие. Тя зае мястото на напусналия Георги Прегьов. В съобщението от правителството не се уточнява какви ресори ще има Николова, но в пътната агенция тя отговаряше за европроектите и комуникацията с Брюксел. Новият зам.-министър има впечатляващо образование - завършила е "Харвард бизнес скул" в САЩ, учила е в Института по публична администрация в Маастрихт, Регионалния институт за административна реформа в Нант, магистър е по право от Университета за национално и световно стопанство. |
Какво се строи по "Струма" - Първият етап на магистрала "Струма" от Долна Диканя до Дупница, чието строителство вече започна, се изпълнява от консорциум на италианската компания "Импреза" и българските "Главболгарстрой" и "Пътстрой 92". Участъкът, дълъг 17 километра, ще струва 58.5 млн. лв. и трябва да бъде завършен до края на 2012 г. - Предстои търгът за втория етап на магистралата от Дупница до Благоевград, дълъг 34 километра. Тази част също трябва да е готова до края на следващата година. - За проектант и строител на финалната, четвърта отсечка на магистралата - от Сандански до ГКПП Кулата, беше избрана гръцката компания "Актор". Участъкът от 15 километра ще струва 56 млн. лв. без ДДС. - За най-проблемния участък - Кресненското дефиле, обаче още няма финансиране, тъй като той е изключително сложен и скъп. |