Високите цени и бюрокрацията спъват електромобилите

В кое да инвестираме първо – в електромобили или в зарядни станции. Ако няма от първите, няма смисъл от вторите. Ако няма достатъчно места за зареждане, покупката на електрическо возило е като да имаш джиесем апарат в страна без мрежа. Имат ли бизнесът и обществото достатъчно силна нужда и средства, за да инвестират едновременно във все още скъпите коли и в инфраструктурата?
Изход от главоблъсканицата, подобна на спора за кокошката и яйцето, търсиха днес участниците в конференцията "Електрическите превозни средства като фактор за устойчиво градско развитие", организирана от в. "Капитал", Българската асоциация "Електрически превозни средства" (БАЕПС) и Индустриален клъстър "Електромобили" (ИКЕМ).
Според министъра на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков, който откри форума, въвеждането на автомобили на ток и колонки за зареждане трябва да става паралелно. За да се насърчат модерните технологии, от 2014 г. определен дял от автомобилния парк на администрацията ще е електрифициран - институциите ще могат да купуват екоколите чрез зелени обществени поръчки.
В момента малък градски електромобил струва около 70 000 лв. От икономическото ведомство предлагат още да се дава премия при покупката на нова кола на ток, да се възстановява ДДС, а паркирането да е облекчено.
Специална работна група към министерството обмисля да предложи общи цели за навлизане на екоколите, но това ще е трудно, тъй като не се знае какъв точно ще бъде общият им брой в Европа до 2020 г., обясни Юлиян Николов, директор на дирекция "Икономическа политика" във ведомството.
От догодина китайският автомобилен завод в Ловеч, който получи сертификат за инвеститор клас "А" и може да разчита на държавна подкрепа при изграждане на съпътстваща инфраструктура, ще разполага и с технологии за производство на коли на ток, загатнаха от икономическото министерство.
"В момента, в който са налице данъчните стимули и зарядната инфраструктура, заводът ще може да започне да произвежда", убеден е Николов. В началото на седмицата министър Трайков коментира, че България по-скоро трябва да се фокусира върху производството на отделни електрически и електронни компоненти, защото съществуват традиции в тази сфера.
Едно от приложенията на новите возила може да е в таксиметровите компании. По думите на Николов през следващите години електромобилите могат да заместят такситата на газ, защото синьото гориво ще започне да се облага с акциз на основата на калоричността му.
На форума представители на бизнеса коментираха, че вместо поощрения за автомобили, щадящи природата, властите ги посрещат с множество бюрократични спънки. Всяка зарядна колонка трябва да минава като сграда по реда на Закона за устройство на територията.
"Режимът за инсталиране на зарядна станция е като за мол", оплака председателят на ИКЕМ Илия Левков. Оказва се, че в българското законодателство няма ясно определение за това що е елекромобил или зареждащо устройство. Въпреки че в понеделник министър Трайков съобщи, че до няколко седмици в София ще бъдат поставени първите зарядни станции за електромобили, предприемачите на конференцията не бяха чували за проекта.
От няколко месеца Никола Газдов от фирма "Ренърджи" се опитва да инсталира няколко зарядни колонки за около 100 000 лв. в столицата. Те обаче не могат да бъдат поставени на терени, които са публична собственост. Дори при заявеното намерение да дари съоръженията, Газдов среща нежеланието на общината да се занимае с въпроса.
В някои случаи обаче да караш возило на ток вече е изгодно. Изчисленията на Камен Василев от БАЕПС показват, че електрически бус с до 600 килограма полезен товар спокойно може да разнася доставки например до хранителни магазини в рамките на града. "При 100 километра дневен пробег електрическите превозни средства стават по-изгодни от тези с двигатели с вътрешно горене", твърди Василев.
Докато работниците товарят или разтоварват дадено камионче, то може да се свърже в мрежата на съответния магазин и да премине в режим за бързо зареждане. Вечер може да се зарежда на пълни цикли. Подобна е и идеята на Христо Христов от компанията "Шнайдер електрик", според когото автомобилите трябва да зареждат, докато временно са спрели или са паркирани, а не умишлено да спират за зареждане.
Френският опит
Френски експерти обясниха, че също са се сблъсквали с проблеми, но нещата са потръгвали. "В Париж също искат строително разрешително за зарядна станция", каза Дидие Мажинед от "Болоре". През декември компанията ще пусне новата услуга Autolib - 250 електромобилчета Bluecar "за кратък наем" във френската столица.
Когато стигнат до дестинацията си, парижани ще могат да паркират возилото или да го оставят на някоя от 250-те зарядни станции. Идеята е до края на 2012 г. Париж да разполага с 3000 бройки от Bluecar. Община Ла Рошел развива електрически транспорт от над 30 години. Електрически автобуси отвеждат до центъра хората, които са паркирали колите си в покрайнините на града, и така се избягва натовареният трафик.
Предлагаме и превоз през залива на общината с корабчета на ток, разказа Жак Молар от местната администрация. През 2009 г. на две от корабчетата са монтирани слънчеви панели, които осигуряват около 20% от консумираната енергия. От няколко месеца в Ла Рошел експериментират с т.нар. електрически киберавтомобили, които разполагат с камери и GPS-и, но не и с шофьори. Превозните средства транспортират пътниците на принципа на маршрутките. Засега няма инциденти, подчертава Молар.