Редакционен: Отровни целувки
Агонията на БДЖ продължи с новината, че държавната компания ще загуби половината от най-новите си електрически мотриси, които обслужват тези маршрути, тъй като не изплаща заема, с който са купени. Става въпрос за 25 електрически влака "Сименс", доставени през 2005 г. със заем от германската банка KfW.
Сега тя ще си ги вземе, тъй като от известно време БДЖ не плащала "съществена част от вноските по кредита" от близо 156.5 млн. евро. Така пътниците, имали щастието да се возят известно време в нови влакове, ще трябва отново да се качват в старите "морги", както фолклорът нарича вагоните на БДЖ, най-новите от които са произведени през 70-те години.
Те освен това могат да се окажат и недостатъчно, доколкото доклад на "Криминална полиция" от миналата седмица установи мистериозната липса на над 600 вагона.
Всъщност целият сектор може би е в "моргата", след като финансовият министър потвърди, че железниците били в "технически фалит", тоест нямали пари да плащат на кредиторите си още от 2008 г.
БДЖ е в състояние на неплатежоспособност и свръхзадлъжнялост, се казва и в доклад на държавния финансов контрол. Според него съществува реален риск кредиторите да започнат процедура по несъстоятелност, тъй като към 31 декември 2010 г. дълговете на държавната компания са 795 854 427 лв. От тях банкови заеми са 337.369 млн. лева.
Финансовият министър обаче гледа на тези числа с друг поглед. "Не е възможно да няма БДЖ", каза той, защото БДЖ изпълнявала социална функция.
В същото време Дянков иска от монополиста финансови резултати като от нормален търговец, нещо като принц, превърнат в крастава жаба. Не е ясно кой трябва да я целуне, за да падне магията, но със сигурност не са данъкоплатците. Те колкото повече целуват жабата, толкова тя става по-грозна и крастава.