Седем техногенни катастрофи, които заплашват Русия в близко бъдеще

Техногенните катастрофи (предизвиквани от износване на техника, лоша поддръжка, недостатъчна квалифицикация на обслужващия персонал – бел.ред.) в Русия през последните няколко години са се превърнали в нещо нормално, пише руското издание РБК. С всяка изминаваща година остаряващото техническо наследство на СССР заплашва все повече и повече Русия. Най-големите аварии през последните няколко години включват трагедията на Саяно-Шушенската ВЕЦ, взривът на метан в мината "Распадская", потъването на кораба "Булгария", падането на няколко стари самолета и т.н.
Основните причини за техногенните катастрофи според специалистите са износената инфраструктура, зле подготвените специалисти и просто нормалните физични закони.
"Катастрофи имаше, има и ще има, но в по-голямо количество", смята директорът на института за изследване на природните и техногенните катастрофи към Удмуртския университет Владимир Колодкин, цитиран от РБК. Причината за това е рязкото увеличение на населението на Земята – два пъти само за последните 40 години. Думите на експерта се потвърждават и от статистиката, като числото на техногенните катастрофи значително се е увеличило от края на 70-те години на миналия век. Още преди края на 2011 г. техногенните катастрофи в света са нанесли рекордни икономически щети.
По молба на РБК Владимир Колодкин разказва за 7 бедствия, които могат да се случат в Русия в близко бъдеще. Освен природните стихии, които могат да предизвикат горски пожари или цунами в Далечния Изток, руснаците трябва да се пазят и от транспортни инциденти, аварии на петролопроводите, хидротехническите и ядрените обекти.
1) Транспортни аварии
През 2011 г. в Русия има необичайно много транспортни инциденти. Освен потъването на кораба "Булгария", в страната имаше и 11 авиокатастрофи, последната от които бе падането на самолет ЯК-42, на борда на който беше почти целият отбор на хокейния клуб "Локомотив". Въпреки тези аварии, ситуацията в транспортната сфера в Русия остава същата и по думите на експерти, проблеми ще има и занапред.
Средната възраст на руските самолети е 21 години, а почти 2/3 от гражданските летища в страната имат нужда от спешен ремонт и модернизация. Средната възраст на влаковете е 20-25 години, а 16% от железопътната мрежа има нужда от ремонт. Ситуацията по руските реки е още по-притеснителна – средната възраст на круизните кораби е 45 години.
Прогнозите за бъдещето не са оптимистични. Председателят на Междуправителствения научен съвет за извънредни ситуации в държавите от ОНД Николай Махмутов отбелязва, че някои катастрофи се повтарят всяка година.
"Например на железопътните линии всяка година влаковете дерайлират предимно през зимния период. Много от малките авиокомпании от друга страна нямат възможност да поддържат самолетите си в условията на икономическата криза, а квалификацията на пилотите не е достатъчно добра. За нуждите на водния транспорт на практика не се строят нови кораби, защото няма финансиране", коментира Махмутов.

2) Хидротехнически аварии
След аварията на Саяно-Шушенската ВЕЦ в Русия възникват много съмнения около сигурността на подобните хидротехнически съоръжения в страната. Експерти призовават да се обърне внимание на старите водни съоръжения, които в случай на авария могат да доведат до хиляди жертви.
Причините за авариите могат да бъдат превишените нормативни срокове на експлоатация и несъответствие на хидротехническите обекти към нормите за безопасност. Част от язовирните стени пък не са подготвени да издържат на големи природни бедствия. Общо в Русия има 350 хидротехнически съоръжения, от които 100 са ВЕЦ, разположени на големи водохранилища.
"Трябва да се притесняваме от аварии на язовирите по Волга и големите реки в Сибир, които могат да доведат до милиони жертви", предупреждава експертът по глобални катастрофи Алексей Турчин, цитиран от РБК.

3) Разлив на нефтопродукти
Русия продължава да е една от главните производителки на петрол в световен мащаб. Катастрофата в Мексиканския залив и последвалия петролен разлив показват на света, до какви последствия за екологията и икономиката може да доведат подобни аварии.
Причините за проблеми по петролопроводите в Русия могат да бъдат остарелите тръби, екстремалните климатични условия и неопитността на руските петролни компании. В страната работят 28 големи нефтопреработващи заводи, а нефтопроводите са с дължина около 50 000 км. Статистическите данни сочат, че между 1 и 3% от добивана нефт в Русия се губи в резултат на аварии.
"Може да очакваме големи разливи на нефт и нефтени продукти. През последните десет години системата у нас продължава да старее", смята ръководителят на програма на "Грийнпийс" в Русия Иван Блоков, цитиран от РБК.

4) Аварии в комуналните услуги
Авариите в сферата на комуналните услуги в Русия са хронически. Всяка зимата руснаците си припомнят остарелите системи за отопление и водоснабдяване, построени във времената на СССР. Райони и понякога цели градове остават без вода и парно. Стига се и до падане на сгради, които от десетки години не са били проверявани или ремонтирани.
Причините за това са старият жилищен фонд, остарялото обрудване, екстремалните климатични условия, недостигът на финансиране и неефективността на управляващите комуналната инфраструктура компании. От ремонт в Русия се нуждаят близо една четвърт от тръбите за топла и студена вода.
В прогнозите на министерството на извънредните ситуации на Русия за 2011 г. се предвижда "увеличаване на броя извънредни ситуации, в резултат на аварии в комуналните системи, включително и електроенергетиката".
Основната проблема за Вячеслав Гуменюк, съпредседател на московската организация "Жилищна солидарност", е неефективното управление на комуналните системи, липсата на конкуренция и контрол.

5) Атомни аварии
Аварията през март в японската АЕЦ "Фукушима" напомня на света за позабравената заплаха от ядрена катастрофа. Социологическо проучване на "Левада център" показва, че атомната енергетика е на второ място сред фобиите на руснаците. На първо място е страхът от замърсяването на околната среда и глобалното затопляне.
В момента в Русия действат 10 АЕЦ, като се планира изграждането на още 8. "Ядрените обекти в Русия остаряват, а има и немалко въпроси за качеството на част от персонала", смята Иван Блоков. По оценки на "Грийнпийс" всяка година в Русия има по около 10 инцидента в атомните електроцентрали, при които се изключва реактора и се задействат предпазни мерки.

6) Спирания на електроподаването
Плачевното състояние на руската енергетика може да доведе до поредните големи спирания на електроподаването. Подобни спирания на тока парализират живота на милиона хора в градовете, водят до големи икономически загуби, а понякога и до смърт. Причините за това са остарялото оборудване, липсата на резервни мощности и лошото състояние на електропреносната мрежа.
След няколкото големи спирания на тока през изминалите години в Русия, сега се отделя голямо внимание на модернизацията на електроцентралите. Въпреки това в част от тях все още се използват турбини от началото на миналия век.
Сред най-големите спирания на електроподаването в Русия са аварията в станция Чагино през 2005 г., което води до последователно спиране на тока в Москва, Подмосковието, Калужска и Тулска област. Много московчани остават заклещени в метрото и биват евакуирани. На 20 август 2010 г. в Ленинградска област аварира подстанцията "Восточная", което води до спирането на тока за близо 2.5 милиона души.

7) Пропадане на мини
Авариите на минни шахти в Русия се случват много често, при това почти всяка от тях взима човешки жертви, посочва РБК. Понякога самите миньори се шегуват, че професията им се състои в разрушаване на построеното от тях.
От началото на 90-те години на миналия век в Русия са се случили над 40 аварии в миньорската индустрия, в които са загинали хора. Най-голямата от тях беше аварията в мината "Распадская" през 2010 г., когато след взрив на метан блокира 300 души. Спасителите успяват да извадят 276 миньори при първото си спускане. По време на второто спускане на спасителите в мината се случва втори взрив на метан, в резултат на което загиват 91 души.
В Русия има около 4 трилиона тона въглища, което е приблизително 1/3 от световните запаси на твърдото гориво. През 2010 г. в страната са работили 91 мини и 137 открити находища. След трагедията в мината "Распадская" обаче се наблюдава и оптимистична тенденция по подобряване на контрола над експлоатацията на добивните съоръжения.
