"Челси" е английският шампион в интернет
"Челси" оглави класация на клубовете във Висшата лига за начина, по който използват социалните мрежи и интернет за общуване със своите фенове.
Лондончани изпреварват в подреждането "Ливърпул", "Арсенал" и "Тотнъм", докато шампионът "Манчестър юнайтед" заема едва 8 позиция според проучване на технологични консултанти от LEWIS Communications.
Проучването разглежда редица фактори като брой на последователи в Twitter и Facebook, ниво на комуникация с феновете, лекота на онлайн достъп, развитие на приложения за телефон и др.
Въпреки че има повече от 20 милиона фенове във "Facebook", носителят на рекордните 19 титли на Англия събира едва 207 точки, колкото има и "Нюкасъл".
Феновете на "Юнайтед" са близо три пъти повече от тези на втория в това подреждане - "Арсенал", който има 7.6 милиона. "Челси" (7.4 милиона) и "Ливърпул" (7.2 милиона) допълват голямата четворка, а петият "Манчестър сити" има малко над 1 милион фенове.
Останалите клубове във Висшата лига изостават значително, като събират общо около 1.7 милиона фенове във Facebook. Около 860 хиляди от тях са привърженици на "Тотнъм". Единственият клуб, който няма официална страница в социалната мрежа, е "Болтън".
Според проучването "червените дяволи" използват популярния сайт за социални контакти главно за излъчване на съобщения и много по-малко, за да ангажират последователите си. Тази тенденция се вижда ясно в Twitter. Там "Юнайтед" има едва около 47 хиляди последователи.
За сравнение, "Арсенал" имат почти 1 милиона последователи, "Ливърпул" - около половин милион, а последователите на "Челси" са 415 хиляди. Единственият елитен клуб в Англия без профил в сайта за микроблогинг е "Суонзи".
Новакът във Висшата лига е и отборът, който заема последно място в класацията на LEWIS със 122 точки. Останалите тимове под "чертата на изпадащите" са "Блекбърн" (157) и "Болтън" (125).
Въпреки че загубиха борбата за титлата с "Юнайтед" през миналия сезон, "Челси" значително превъзхожда своя съперник в интерактивното общуване с феновете.
Лондончани ежедневно публикуват в своите Facebook и Twitter страници, а освен това са единственият отбор заедно с "Уулвърхемптън", който има пресзона в официалния си уебсайт. "Челси" има също официален канал в YouTube, както и група в сайта за споделяне на снимки Flickr.
"Астън вила" и "Уест бромич" пък са единствените клубове в английския елит, които имат официални страници в Linkedln.

Футболистите на "Манчестър юнайтед" все пак печелят убедително надпреварата за последователи в Twitter. Уейн Рууни е най-популярният футболист в мрежата за микроблогинг, като има 1 720 890 последователи. Неговият съотборник Рио Фърдинанд е втори с 1 556 347 последователи.
Единственият друг футболист в Англия, който минава границата от един милион последователи, е нападателят на градския съперник "Манчестър сити" Серхио Агуеро. Аржентинският национал има 1 065 276 последователи в Twitter.
Четвърти по брой последователи е Джак Уилшър от "Арсенал" с 925 411. Още двама играчи на "Юнайтед" намират място в челната десетка. Майкъл Оуен е пети с малко над 700 хиляди последователи, а Нани е седми с близо 620 хиляди. ("Манчестър юнайтед").
Meжду тях се нарежда друг играч на "артилеристите" - Робин ван Перси, а челната десетка се допълва от Джоуи Бартън ("Куинс парк рейнджърс"), Самир Насри ("Манчестър сити") и Луис Суарес ("Ливърпул"). Давид де Хеа от "Манчестър юнайтед" е вратарят с най-много последователи в Twitter - 305 969.
"Социалните мрежи преобърнаха изоснови начина, по който хората общуват със света около тях. Това ясно си личи в областта на спорта. Благодарение на платформи като Facebook и Twitter феновете могат да се свържат със своите любимци по начин, който досега не беше възможен", споделя Алекс Кауф, дигитален стратег на LEWIS Communications.
"Важно е обаче клубовете не просто да използват тези социални канали за излъчване на своите послания, но и да отворят автентичен диалог с феновете, за да отговорят на техните запитвания и жалби, колкото се може по-бързо и възможно най-ефикасно", казва още Кауф.
Употребата на социалните мрежи от футболистите в Англия обаче доведе и до няколко сериозни скандала. През това лято Джоуи Бартън напусна "Нюкасъл" и премина със свободен трансфер в "Куинс парк рейнджърс". Една от основните причини беше поредица от публикации в Тwitter, в които той критикуваше остро ръководството на "свраките".
Звездата на "Манчестър юнайтед" Уейн Рууни пък предложи на потребител в сайта да премерят сили в импровизиран бой, след като последователят написа, че английския национал е "грозно и дебело малко човече" и "ще му разбие главата".
По-рано през годината Райън Бабел стана първият играч, глобен заради публикации в Twitter. Бившият футболист на "Ливърпул" беше задължен от футболната асоциация да плати 10 хил. паунда, след като публикува колаж на съдията Хауърд Уеб с фланелка на "Манчестър юнайтед". Бабел се нахвърли на Уеб след двубой с "червените дяволи", загубен от "Ливърпул" с 0:1 заради много спорна дузпа срещу Димитър Бербатов.
20-годишният нападателят на "Ливърпул" Нейтън Екълстън направи скандално изказване в своя блог на 11 септември, когато се навършиха 10 години от терористичните атаки в САЩ.
"От огромно значение е клубовете да имат ясна стратегия за използването на социалните мрежи и да дадат насоки на своите играчи и служители кое е правилно и кое не. Огромната популярност на играчите и отборите във Висшата лига предизвиква интереса на феновете от цял свят и това води до подобни скандали. Ако отборите не успеят да се справят с това, рискуват да си вкарат голям онлайн автогол", завършва Кауф.