"Дачия" газифицира "Дъстър"

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Дачия" газифицира "Дъстър"

Първият кросоувър в гамата на "Дачия" - "Дъстър", който вече намери добър прием у нас, отскоро се продава и с фабрична газова уредба. Автомобилът се задвижва от 1.6-литров мотор с мощност 105 к.с., който освен на пропан-бутан може да работи и на бензин.
Водачът избира на какъв вид гориво да кара с натискане на бутон, разположен в близост до скоростния лост. Бутилката за пропан-бутан, изработена от стомана с висока устойчивост, е монтираната на мястото на резервната гума, като по този начин "не краде" от багажния обем. "Дачия Дъстър" LPG е снабдена серийно с клапани срещу връщане на гориво,  за спиране на притока на газ при инциденти и за лимитиране на пълненето на бутилката до 80%. Монтирани са също ограничител на дебита, редуктор на налягането и предпазен клапан.
За съжаление версията на пропан-бутан се предлага само за модификациите с предно предаване на кросоувъра, като оскъпяването е 1550 лева с ДДС при идентично оборудване. Така цените на "Дъстър" LPG- тръгват от 22 090 лв. с ДДС, като автомобилът може да ползва и данъчен кредит.
На газ автомобилът харчи малко повече, отколкото на бензин (9.1 срещу 7.1 л/100 км в смесен цикъл), но заради разликата в цените на двете горива изминаването на 100 километра на пропан-бутан излиза с около пет лева по-евтино (12 срещу 17 лева ориентировъчно). В тази си версия кросоувърът е по-екологичен, но както е известно, това в България не носи финансови ползи.
Иначе на газ "Дъстър" се държи на пътя не по-зле, отколкото на бензин, убедих се при теста на автомобила. По книжка ускорението до 100 км/ч става с 1 секунди по-бавно (12.8 срещу 11.8 секунди), но в реални условия това не се усеща. Добро впечатление ми направи и фактът, че дори на пропан-бутан моторът позволява влизане в червената зона на оборотомера, нещо което често е проблем за автомобилите с допълнително монтирани газови уредби.