Студеното туристическо лято
Основания за оптимизъм специалистите намериха в информациите на Световната търговска организация и МВФ. Според тях още през 1998 г. туризмът излезе на първо място в световния износ на стоки и услуги - $532 млрд., или 7.9% от общия световен износ, възлизащ на $6.738 блн. През 1950-1999 г. обемът на туризма е нараствал средно със 7% годишно - много повече от световната икономика като цяло. СТО предполага, че в близките десетилетия темповете, с които се развива този пазар, ще се запазят. През 2020 г. броят на пътуванията ще се увеличи 2.2 пъти в сравнение с 2000 г. - от 698 млн. на 1.561 млрд. Още по-значително - 4.2 пъти, ще нараснат приходите - от $476 млрд. до $2 блн.
Резервациите намаляват
До този момент обаче оптимистичните прогнози не се потвърждават. 2002 г. се очертава трудна, смята Жан-Клод Бумгартен, президент на World Travel and Tourism Council (WTTC), организация, която обединява компании от бранша. По пресмятанията на експерти на организацията терористичните актове от 11 септември са намалили търсенето на туристически услуги през 2001 - 2002 г. със 7.4% и загуба на 10 млн. работни места в сферата. Отново според данни на организацията загубите ще бъдат възстановени едва през 2003 г., когато в отрасъла ще бъдат разкрити 6.4 млн. работни места, а ръстът ще нарасне с 6%. През последните десет години общият растеж беше 4.5%.
На Стария континент две страни основно "емитират" туристи - Германия и Великобритания. Те са и най-засегнати от намаляването на пътуващите. Спадът на покупките на туристически пакети доведе до загуби от 24.8 млрд. евро в Германия и 21.2 млрд. във Великобритания за 2001 - 2002 г.
Из сектора като че ли вилнее чума. "Положителната тенденция, която се очерта през март и април, отново тръгна надолу след атентата в Джерба", казва говорителят на най-голямата европейска травълагенция "Томас Кук". Експлозия на туниския остров отне живота на 19 души, от които 14 германски туристи. В края на юни групировката направи с 11.1% по-малко резервации, отколкото през същия период на миналата година.
Новопридобитите навици на клиентите да решават в последния момент дестинацията на ваканцията си също вбесява традиционните туроператори. За разлика от онлайн-колегите им, които си хвърлят шапките от радост. Френският сайт Lastminute. com/Degriftour, който търгува в интернет със самолетни билети и резервации за хотели, е увеличил продажбите с 25%.
Традиционните ваканционни държави защитават териториите си
В страните, изхранващи се традиционно от туризъм, също скубят коси. Испанската индустрия предвижда за тази година спад на летовниците от 12.7% и приходи за $409 млн. За първи път от десет години хотелите и агенциите свалят цените в разгара на сезона. Те вече са оценили положението като катастрофално. И с основание. На балеарските острови пазарът спадна с близо 15%. Канарските острови ще бъдат посетени от 10% по-малко туристи. Въпреки че се въздържат до го обявяват официално, туроператорите смятат, че цените на нощувките ще спаднат между 10 и 20%. На архипелага испанските хотелиери се опитват да привличат клиенти, като свалят цените с близо 10%. Marsans, пътническата агенция, която продава туристически пътувания предимно за Испания, обяви, че предлага туристически пакети за островите с намаление между 30 и 50%. Ще бъдат предложени 100 000 такива пакети.
Намаления предлагат и италианските туроператори. В разгара на сезона хотелите по италианското средиземноморско крайбрежие свалят цените между 10 и 20%
Испанските анализатори обясняват кризата в отрасъла не само с отлива на американски туристи, които предпочитат след 11 септември да не прелитат океана, но и с новопоявилите се играчи в бизнеса.
Младите лъвчета
Турция вече претендира за своето място в туризма. През първите пет месеца страната е била посетена от 3.551 млн. души, което е увеличение с 3.6%, сравнено със същия период на м.г. Въпреки че ръстът се образува основно от увеличения брой български туристи +126%, с 29.46% са се увеличили посетителите от Гърция, с 25.81 - туристите от Германия.
Холандия също очаква рекорден брой посетители. Заявки за летуване в кралството са направили 1 млн. германци, около 500 000 британци, 200 000 белгийци и почти толкова американци. Индустрията смята да спечели тази година от туризъм 1 млрд. евро.
Като от нищото на туристическия пазар се яви Китай. Пекин обяви миналия месец, че за миналата година от туризъм в страната са постъпили $18 млрд.
Централноевропейските държави също се опитват да се намесят в голямата игра. Повечето от предпоставките са налице - страните са евтини, с добър климат и природни дадености. Въпреки че стагнацията в бизнеса не подмина и този район - Унгария регистрира 7% спад на туристи извън Европа само януари - април 2002 г., или 7.8 млн. души, а Полша регистрира 59% заетост на местата в хотелите - професионалистите са оптимисти. Те смятат, че на мястото на американците и японците ще дойдат европейски туристи. Сравнително по-слабият туристически поток все пак донесе на Варшава $2 млрд. приход. Унгария разчита и на пистата за Формула 1, която веднъж годишно привлича сериозен туристически поток, което създава много работа на хотелиерите в средата на август. Тогава цените стигат върха си, а всички места на десетки километри от събитието са резервирани месеци по-рано. Миналата година от туризъм в страната са влезли $4.14 млрд. Засега Чехия залага основно на Прага. Историческият център на града е прекрасно възстановен след годините на немара по времето на комунизма и се радва на един от най-високите проценти на хотелска заетост със 71% за миналата година според "Андерсен консълтинг".
Сред малките лъвчета на индустрията е и Хърватия, която се опитва да привлича туристи с дългото си и прекрасно адриатическо крайбрежие. В туристическата си стратегия Загреб залага на посетители от Европа и околните държави вместо на САЩ и Далечния изток. "Деветдесет и пет процента от нашите гости идват с коли и от близките до нас страни", казва зам.-министърът на туризма Гордана Бороевич. Хърватия и Словения, които единствени в Централна Европа притежават морски курорти, залагат на техния потенциал. След края на войната в средата на 90-те интересът към Хърватия нарасна и броят на посетителите се увеличи с около 60 % за последните две години. Според хърватското министерство на туризма тази година се очаква ръст от още 5-10%. Приходите на страната от бранша за миналата година са били $3.4 млрд.
Въпреки светлото бъдеще на новите туристически държави обаче анализаторите все още не отписват традиционните ваканционни дестинации. Според тях добрата новина е, че пътуванията в чужбина стават по джоба на все повече хора.