Европейската комисия започна вчера детайлно разследване на плана за помощ за преструктуриране на българската държавна железопътна компания БДЖ. Брюксел има съмнения дали този план е подходящ, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството.
Европейската комисия започна вчера детайлно разследване на плана за държавна помощ на изпадналата във фактически фалит БДЖ. Брюксел изказа съмнения дали планът ще успее да възстанови дългосрочно жизнеспособността на дружеството. Брюксел се опасява, че огромните финансови средства - около 550 млн. лв., няма да бъдат похарчени ефективно. Новината дойде в момент, в който държавата и синдикатите в железниците ожесточено спорят по параметрите на оздравителния план, който предвижда съкращения на персонал, разреждане на разписанието и спиране на губещи линии. Синдикатите планират ефективна стачка от 24 ноември, но според прогнозите на икономисти тя само ще влоши положението на компанията. Планът за преструктуриране на БДЖ, който Еврокомисията проверява, предвижда приватизация на товарните превози, поскъпване на билетите за пътническите влакове, продажба на вагони и съкращение на около 2 хил. души от сегашните 13 хил. служители. Именно съкращенията са най-спорната точка със синдикатите, въпреки обещанието да се изплатят по 6 заплати накуп на напускащите и ангажимента около 300 души да бъдат наети в софийското метро. Световната банка е готова да отпусне 460 млн. лв. държавно гарантиран заем в подкрепа на компанията, но условието, което държавата поставя, е дружеството са се стабилизира, за да може парите да отидат за инвестиции, а не за погасяване на стари задължения. Именно за да се изпълни това условие, са нужни съкращенията. Днес пък стана известно, че активите на холдинг "БДЖ" са запорирани по искане на фирма "Трансимпекс" АД. Задълженията на железниците към фирмата са 7 464 892.23 лв., като натрупаните лихви са 1 523 231.37 лв., а дължимите такси - над 232 хил. лв. Това обаче е малка част от общите задължения на БДЖ, които надхвърлят 700 млн. лв. Запорът засяга активите на холдинга в дъщерните дружества "Пътнически превози и определеното за приватизация "Товарни превози". От Министерството на транспорта уверяват, че той няма да попречи на приватизационния процес, който е в твърде начална фаза. Частните транспортни компании изказаха безпокойство от кризата в БДЖ и подкрепиха усилията на ръководството да започне реформите. "Ако всичко, което замисляме, се реализира, могат да бъдат усвоени 300 млн. евро от европейската комисия за пътнически превози. Това е крайната цел", коментира председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. "Към тези 300 млн. евро правителството ще има основание да добавя още по 50 млн. капиталов трансфер. С тези средства железниците в България ще изглеждат като модерни и европейски. За да се стигне дотам обаче, първо трябва да спасим дружеството от фалит и да не сме на загуба следващите две години", изтъкна още той. Разследването, което Брюксел започна вчера, все още не е наказателна процедура, но е стъпка към нея. Междувременно България очаква от Еврокомисията да одобри опрощаването на задълженията на железниците, натрупвани преди 2007 г., когато България влезе в ЕС. Вчера от Брюксел напомниха, че България може и да не е нарушила европравилата с това, но засега не е защитила убедително действието си.