Нова рекламна кампания на "Бенетон" възмути Ватикана
Италианският производител на дрехи "Бенетон" започна вчера нова рекламна кампания, която предизвика скандал, още с тръгването си, съобщи агенция "Франс прес". Инициативата е под надслов UNHATE, бори се срещу омразата във всичките й форми и в нея се използват фотоколажи с целуващи се световни лидери.
Под натиска на Ватикана от кампанията беше свален фотос, в който устни са долепили папа Бенедикт XVI и имамът на джамията в Кайро и един от лидерите на сунитския ислям Ахмед ал Taйеб. Двамата са в обтегнати отношения, особено след като светият отец изрази солидарността си с жертвите на нападението в коптската църква в Александрия.
От "Бенетон" изразиха съжаление, че въпросната снимка е наранила толкова силно чувствата на вярващите.
"Трябва да изразим твърд протест за това недопустимо използване на образа на светия отец, манипулиран в рекламна кампания с търговски цели", каза представителят на Ватикана Федерико Ломбарди. Той добавя, че действията на "Бенетон" показват сериозна липса на уважение към папата и оскърбяват чувствата на вярващите.
"Това е демонстрация как една реклама може да наруши всички правила, за да привлече внимание с провокации", казва още Ломбарди. Той не скри, че Ватиканът обмисля какви действия да предприеме, за да гарантира защитата на образа на папата.
За свалянето на фотоса с Бенедикт XVI се обяви и лидерът на асоциацията на италианските зрители католици Лука Боргомео. "Нима от "Бенетон" не успяха да измислят нещо по-добро", беше неговият коментар.
Макар и вече цензурирана, кампанията със сигурност ще предизвика доста полемики, защото в нея остават колажи, на които Барак Обама се целува с китайския си колега Ху Цзинтао и венецуелския лидер Уго Чавес. На друг фотос устни са долепили израелският премиер Бенямин Нетаняху и палестинският лидер Махмуд Абас.
На този фон "снимката" на целуващите се Никола Саркози и Ангела Меркел е направо невинна. Любопитна подробност е, че в кампанията е трябвало да се използва и снимка на Меркел и Силвио Берлускони, но тя е изтеглена, след като премиерът на Италия подаде оставка.
Плакатите със снимките се появиха вчера в магазини за дрехи на "Бенетон" в цял свят, вестници, списания и в интернет сайтове. Страстна прегръдка между папата и имама за кратко беше показан на банер в Рим, недалеч от Ватикана.
Според Алесандро Бенетон кампанията представлява конструктивна провокация, която иска да покаже какво е това толерантност. Той добавя, че фирмата винаги е правела кампании, които да популяризират в цял свят социални проблеми и хуманитарни каузи.
Бенетон казва още, че чрез целувката – най-универсалния символ на любовта, кампанията иска да насърчи толерантността и в международните отношения.
"Бенетон" не за първи път предизвиква скандали със своите рекламни кампании. По скоро рядкост са случаите, когато те минават тихо и кротко.
Началото е поставено още през 80-те и 90-те години на миналия век. През 1994 г. компанията направи плакати, на които се виждаше новородено момиченце с все още неотрязана пъпна връв. Кадърът беше забранен от властите в Милано.
Още по-скандална е кампанията, заснета от фотографа Оливеро Тоскани, в която има снимка на целуващи се монахиня и свещеник. Най-шокираща е рекламата на "Бенетон" с човешки трупове от различни раси и в различни дрехи. Ще се запомнят и кадрите с три човешки сърца, на които има надписи "бял", "черен", "жълт",