Сериозните инвеститори са на уиски*

Сериозните инвеститори са на уиски*

Сериозните инвеститори са на уиски*
Предимството на дестилериите, които са публични компании е, че както и при пивоварните, има широка продуктова гама и разпространение на пазарите по цял свят. Разнообразните марки и видове алкохол (в т.ч. и разнообразни по качество и цена) гарантират, че независимо от икономическия цикъл и доходите на потребителите компаниите ще осъществяват продажби. Това пише в свой анализ Евтим Тренков в блога на инвестиционния посредник "Елана трейдинг".
В публикацията се посочва, че компаниите в сектора са изключително малък брой в световен мащаб и приемат ролята на основен доставчик за супермаркети, специализирани магазини и заведения. Сравнително слабата конкуренция и широкия достъп до множество пазари допълнително подкрепят продажбите на компаниите от сектора на дестилирания алкохол. Средната консумация на глава от населението от нациите с най-висока годишна консумация (Ирландия, Финландия, Англия, Русия, Австралия, Дания, Германия, Чехия, Италия и Франция) е 10.96 литра. Липсват обаче по-конкретни данни за точната консумация на твърд алкохол в световен мащаб. Продажбите на компаниите обаче дават достатъчно добра представа.
 
Brown-Forman Corp. е американска дестилерия. Основана е през 1870 година в Кентъки. По-известни продукти на компанията са Jack Daniel’s, Pepe Lopez Tequilla, Vodka Finlandia и други. Изключителен плюс за инвеститорите е, че тази компанията държи на традициите. Изплащането на дивидент е регулярно – на всяко тримесечие. През 2011 г. до сега са разпределени 2.24 долара на акция. Трябва да се отбележи, че това не е компания, която е добра за извличане на спекулативни печалби. Цената й се движи с възходящ тренд през последните 3 години и отчита ръст от почти 100%. Движението в кратки интервали е много силно, но в дългосрочен план не е така. Компанията си осигурява и възможност да свали до минимум валутния риск като използва местни дистрибутори за внос на напитките си (включително и в България), които понасят риска или произвежда директно в даден регион.
Diageo Plc е британски производител на алкохол. Компанията е основана през 1997 г. със сливането на Guinness и Grand Metropolitan. Сред най-известните марки, които произвежда и разпространява са уиски Johnnie Walker, J&B, Dimple и Bushmills, водка Smirnoff, ликьора Baileys, бира Guinness и ром Captain Morgan. Diageo направи изключително впечатление през третото тримесечие на 2011 г. със силния ръст на продажбите на уиски, който отчете в Азия. Темпът на повишение на дивидентите за последните 5 години е 5.37% за акциите на компанията в Лондон и 2.70% за акциите, които се търгуват на Нюйоркската фондова борса. Компанията разпределя дивиденти всяко полугодие, което отново я прави идеална за дългосрочна инвестиция. Акциите й също са по-подходящи за дългосрочни инвестиции.   
Beam Inc. е основана на 4 октомври 2011 г. Преди това компанията е известна като Fortune Brands, но продава повечето от бизнесите си и се концентрира върху производството и разпространението на спиртни напитки. Най-известните й марки на българския пазар за Jim Beam и Teachers. Дивидентната политика на компанията също е стабилна, като за разлика от другите две компании тук се наблюдава отрицателен растеж на разпределяните дивиденти. Въпреки това компанията разпределя дивиденти на всяко тримесечие, които са сравнително постоянни и лесно прогнозируеми. Това също прави дългосрочната инвестиция в Beam Inc. лесно управляема откъм парични потоци.
Сред институционалните инвеститори, които държат в портфейлите си акции на трите компании, са JP Morgan Chase, Morgan Stanley и Citigroup, както и инвестиционният фонд Black Rock.
* анализът на Евтим Тренков е публикуван със съкращения и заглавие на редакцията