Федерацията на потребителите атакува договорите за топлинно счетоводство
Договорите на фирмите, извършващи топлинно счетоводство, с абонатите вече са факт, и то след редица преговори. Това, което е общо за всички договори е, че в тях не е представен начинът, по който се формира сметката, смятат от федерацията. Така се плаща нещо, което не е ясно как се е появило. В една от фирмите за топлинно счетоводство обясниха, че вземат показанията на уредите, вида и големината на отоплителното тяло и показанията на водомерите за топла вода. Всички тези данни се отчитат със специален софтуер.
"Потребителите ни питат - като видя показанията на уреда, как да разбера колко ще ми е сметката. Такъв начин няма, защото разпределението на общата сметка става по много сложен начин", коментират от една от фирмите за топлинно счетоводство. Злоупотребите са изключени, защото разпределяме количеството топлина, което е на топломера, добавят представители на избраните фирми. "Топлофикация" е проверила нашия метод на работа и ни е одобрила", казват още от дружеството.
Повечето от фирмите за топлинно счетоводство твърдят, че потребителите могат да избират между няколко кандидати. На практика обаче офертите на всички са почти изравнени.
Според договора за топлинно счетоводство потребителят трябва да осигури достъп до дома си, иначе им се налагат глоби. Правата на абонатите обаче не са регламентирани, смятат от федерацията на потребителите. Те предупреждават, че договорът може да се развали по желание на всяка една от страните с едномесечно предизвестие без връщане на таксите.
Неразрешен остава и въпросът дали е редно потребителите да плащат таксите за отчитане на уредите. Разходите за отчитане на тока и водата остават за сметка на съответните дружества, припомнят от федерацията на потребителите. От дружествата за топлинно счетоводство обаче коментират, че формирането на сметките е свързано с разходи, които трябва да бъдат платени от някого. Таксата е годишна и е около пет лева.