Продажбите на телевизионни игри трайно се покачват
Все още обаче участниците на този пазар у нас са малко. В световен мащаб най-популярни са конзолните игри на "Сони", японската компания "Нинтендо", а вече и "Майкрософт". Българската компания "Пулсар" внася само софтуера за игрите на "Сони", а "Нинтендо" все още няма представител у нас. Компанията на Бил Гейтс пък подготвя световните геймъри за своето навлизане и в този пазарен сегмент с конзолата Хбокс (която се появи на пазара през март). Наскоро обаче директорът на българския офис на "Майкрософт" Теодор Милев съобщи, че не очаква новият продукт да се появи на българския пазар по-рано от началото на следващата година. "Това е един много млад продукт на "Майкрософт", който в бъдеще сигурно ще има по-нови версии. Можем да очакваме, че това ще бъде най-продаваното компютърно устройство за игра в близко бъдеще", прогнозира Красимир Лалов, продуктов мениджър за "Майкрософт" в "Акт софт" ООД, дистрибутор на продуктите на софтуерната компания у нас.
"Плейстейшън 2" се наложи у нас през последната година. "Сони" пусна новата версия игри през 1999 г. Тогава се смяташе, че това е революция на пазара на конзоли, защото компанията направи новите си продукти триизмерни, с което спечели много почитатели. Това се доказва само от продажбите в Англия за година и половина - около 5.6 млн. броя.
"Съчетанието на DVD-устройство, CD и телевизионна игра прави "Плейстейшън 2" още по-търсени, защото марката "Сони" е позната и като производител на качествена техника", обясни Босев. "Цената на самата конзола е около 650 лв., но високата цена не е пречка за търсенето, защото тя е многофункционална", смята той.
Босев посочи като една от причините за по-високите продажби понижението в света на цените на "платинената" колекция на "Сони". Преди месец от "Сони" обявиха намалението, като игрите от тази колекция вече струват 60 лв. Когато един продукт се продаде в обем над 1 млн. копия, той става платинен и производителят намалява цената наполовина, обясниха търговци. В България продаваните "платинени" заглавия са шест - Gran Turismo 3, Dead Or Alive 2, Moto GP, Tekken Tag Tournament, Formula One 2001 и This is Football 2002. Тези заглавия са добре познати на геймърите и се отличават с впечатляващ реализъм на анимацията, обяснява посетител на клуб "Плейстейшън 2".
При конзолните игри не съществува с такава острота и проблемът с пиратството. "Много скъпо излиза копирането на игра за конзола", обясни Босев. Според него хората, които си купуват телевизионни игри, държат на качеството. Производителите на конзоли наблягат и на защитните средства в устройствата, които все по-трудно се поддават на хакерски атаки.
- - -
Цените на конзолните игри в света падат
"Сони" намали цените на "Плейстейшън" със 17%, съобщи в. "Уолстрийт джърнъл". Така цената им стана 299 евро. "Майкрософт" бързо ги последваха с идентично намаление на цената на Хбокс. Това е второто намаление на цените, което "Майкрософт" прави, след като през март анонсира излизането на конзолната игра Хбокс.
Говорителят на "Нинтендо" обаче заяви пред информационните агенции, че корпорацията няма намерение да променя цената на конзолата "Гейм кюб" за Европа, която се продава по 199 евро.