"К-19" - архивите са живи
В началото на 60-те години на миналия век балансът на силите достига критична точка. Ядреният арсенал на Съветския съюз може да унищожи два пъти Земята, а оръжията на САЩ - 10 пъти. Съзнавайки силата на противниците си, Москва търси начин да им противодейства и ускорява в максимално производството на стратегически оръжия. Едно от тях е атомната суперподводница К-19, чиято невероятна мощ (три балистични ракети R-13 с 1.4-мегатонни ядрени глави и 8 торпедни цеви) е в състояние да накара американците да се съобразяват с Кремъл. Работата по К-19 обаче се бави и главното командване на съветския флот форсира комплектоването й, но за сметка на съдбоносни технологични и конструкторски компромиси. От поста командир на подводницата е отстранен дори капитан Михаил Поленин (Лиъм Нийсън - "Бандите на Ню Йорк"), който е кумир на своя екипаж и един от най-опитните подводничари във флота. На негово място е назначен капитан Алексей Востриков (Харисън Форд - "Беглецът"), чийто баща макар и изпратен в ГУЛАГ се е превърнал в истинска легенда на военноморските сили. Востриков е наследил най-доброто от баща си, той е офицер с железни принципи и воля и въпреки очевидната прибързаност, успява да пусне К-19 на вода точно по график - в четири следобед на 18 юни, 1961 г. Тържествената церемония преминава при подобаваща секеретност, но е помрачена от една на пръв поглед незначителна случка - бутилката шампанско, с която трябва да бъде кръстена подводницата, остава здрава, а един от матросите тихо възкликва: "Прокълнати сме!".
В крайна сметка К-19 започва първия си курс в Северния ледовит океан. Поленин познава в детайли подводницата и е оставен на борда като помощник на Востриков, но противоречията между двамата се задълбочават с всеки изминал час. Алексей е амбициран да докаже, че нищо не може да спре мисията им, и подлага на изключително изпитание съда и екипажа му. Напрежението достига предела си, когато той заповядва да се потопят на максимална дълбочина - 300 м, след това на скорост да излязат на повърхността, пробивайки еднометровия лед и да изстрелят тестова ракета. Учението завършва успешно и от Москва пристига заповед К-19 да се отправи към Източното крайбрежие на САЩ. Но на 4 юли, недалеч от малка база на НАТО в Северно море, започва кошмарът. Охладителната система на единия от двата атомни реактора, всеки с мощност по 70 мегавата, аварира и температурата в отсека започва драстично да се повишава. Ако тя достигне 1000 градуса по Целзий, ще започне термоядрена реакция, която ще взриви подводницата, а последиците ще бъдат непредсказуеми. Едно обаче е сигурно - след подобен инцидент, вече нищо няма да е в състояние да спре Третата световна война.
Нивото на радиацията във всички сектори стремглаво се увеличава, а шансът за оцеляване намалява. Някой трябва да поеме смъртоносния риск и да влезе в реакторния отсек, за да ремонтира охлаждането. Първият опит се оказва неуспешен, а в близост до К-19 се появава американски разрушител. Когато на борда е извършен преврат от няколко офицери и Востриков е арестуван, Поленин трябва да демонстрира своето мъжество и чест по най-респектиращия начин...
Военната драма "К-19" е особен филм. Първо, защото режисьор е добре познатата Катрин Бигълоу (с него тя държи първенството за най-високобюджетен филм - $100 млн., правен от жена) и, второ - защото е сред малкото холивудски продукции, чиято основна цел не е да величае американската военна мощ, а просто да разказва и доколкото е възможно да търси истината (трагедията с подводницата К-19 е архивирана с гриф "строго секретно" цели 28 години). Прави чест на режисьорката, че не използва традиционните и евтини пропагандни трикове (например да спекулира с думи като комунизъм, агресор, враг и прочее), а изследва чисто човешките измерения на понятията "дълг", "морал", Родина, "патриотизъм"... Освен това Бигълоу успява по уникален начин да придаде атмосфера на драматичните събития от юни 1961 г. Реализмът е пределен (за целта е ремонтирана стара руска подводница, като всеки детайл е пресъздаден с максимална точност), актьорското присъствие е фантастично, а Джеф Кронънует ("Експресно фото", "Боен клуб") и Антъни Нусера ("Смокинг") изнасят запомняща се лекция по операторско майсторство.