Авиошоуто в Бурже беше открито в кризисна ситуация

Авиошоуто в Бурже беше открито в кризисна ситуация

Международното авиошоу в Бурже край Париж беше официално открито вчера в кризисно за световната авиоиндустрия време, съобщиха информационните агенции. Войната в Ирак, разпространението на епидемията на ТОРС, общата икономическа криза и спадащите поръчки на самолети и пътувания подсказват, че едва ли ще се стигне до сключване на големи сделки. Антивоенните настроения на Франция сега "вземат жертвите си", тъй като военното министерство на САЩ отказа да изпрати високопоставени представители на шоуто, а компании като "Боинг" и "Локхийд Мартин" последваха стъпката на правителството и оставиха у дома директорите си. По ирония на съдбата тазгодишното 45-о авиошоу трябваше да бъде тържество на френско-американското сътрудничество, отбелязващо 100 години от първия полет на братята Райт. За пръв път в салона няма да бъдат показани американски военни самолети.

В шоуто, което ще продължи до 22 юни, участват 1700 компании от 38 държави, а очакванията са то да бъде посетено от 500 000 души, което е с около 5 процента по-малко от 2001 г. Ще бъдат изложени 201 самолета срещу 226 преди две години, а 50 от тях ще участват в полети над Бурже срещу 66 през 2001 г. Дебют на шоуто направи Сингапур. В деня на откриването "Ербъс" представи новия си самолет А318. Легендарният "Конкорд" пък кацна за последен път именно при откриването на шоуто в Бурже пред очите на президента Жак Ширак. Президентът на "Ер Франс" Жан-Сирил Спинета подари един от свръхзвуковите пътнически самолети на авиокосмическия музей в Бурже.

Главният изпълнителен директор на "Дасо авиасион" Шарл Еделстен посочи, че авиосалонът се открива в атмосфера на "несигурност и въпроси", както и на спад в поръчките. Той припомни, че на същото шоу през 2001 г. "Юнайтед еърлайнс" поръчаха от "Дасо" 100 самолета "Фалкон", но поръчката беше отменена след атентатите от 11 септември. По време на тазгодишното откриване не беше обявена нито една нова поръчка. Експертите очакват шоуто да се съсредочи върху съперничеството между "Боинг" и "Ербъс", като двете компании трябваше да имат вчера пресконференции, на които да обявят както плановете си, така и последните си поръчки. Според списание "Флайт интернешънъл" авиокомпанията на ОАЕ "Емират еърлайнс" ще обяви голяма поръчка, разпределена между съперниците - 26 "Боинг"-а и 33 "Ербъс"-а на стойност 5 млрд. долара за "Боинг" и 3 млрд. долара за "Ербъс". "Катар еъруйс" пък вероятно ще поръча два от бъдещите суперджъмбо на "Ербъс", наречени А380. "Боинг" пък изрази надежди, че 2003 г. ще отбележи началото на възхода на авиоиндустрията след резкия спад, но не подплати очакванията си с реални факти.