ЕС започва битка за имената на храните си

ЕС започва битка за имената на храните си

Хиляди международни компании ще бъдат принудени да сменят етикетите на своите хранителни продукти, ако Европейският съюз /ЕС/ убеди Световната търговска организация /СТО/ да приеме нови правила за защита на марките по произход, съобщи "Файненшъл таймс". Списъкът от продукти, за чиято защита Еврокомисията ще настоява пред СТО, беше представен в петък пред държавите членки и съдържа 18 вида алкохолни напитки, три вида месо и 13 вида сирена. Брюксел ще настоява да се спре производството в чужбина на хранителни стоки с традиционни европейски имена като шампанско, бордо, божоле, горгонзола, моцарела и други. "Имената на нашите стоки бяха присвоени и си ги искаме обратно", обясни говорител на Еврокомисията в петък. Той припомни, че заради производството на пармска шунка в Канада производителите на същия продукт от областта Парма са били принудени да рекламират своята стока като "супершунка", за да запазят мястото си на рафтовете на магазините.

"Файненшъл таймс" изрази скептицизъм за вероятността защитата на марките по произход да влезе в дневния ред на СТО през есента. На първо място, световните производители ще възразят срещу налагането на световни ограничения в наименованията на храните, тъй като от тяхна гледна точка това би било поставяне на търговска бариера. "Това е все едно ЕС да ни моли да субсидираме техните производители", заяви заместник-директорът на американската патентна служба Джон Дюдъс. На мексиканските преговори САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия ще бъдат най-големите противници на ЕС. Те твърдят, че потомците на европейските имигранти, които преди столетия са ги основали, имат право да произвеждат продукти с името на областта, където са родени предците им.

Европа разшири списъка с претенциите си към защитата на определени стоки в последния момент преди приемането на дневния ред на СТО. Стокът за одобряване на програмата на конференцията изтича в средата на август. Към него беше добавено гръцкото искане за защита на марката за сирене "Фета" и още 7 към първоначалните 12 френски продукта. Между самите държави членки също има спорове за имената на някои продукти: на британската верига супермаркети "АСДА" например беше забранено да етикетира като "пармска" шунката, която внася от Италия, но пакетира сама.

Европа не е сама в битката за защита на търговските марки по произход. Индия отдавна настоява за подобна защита на свои продукти като например някои видове чай, Гватемала за кафето си, а Тайланд за ориза си.

- - -

"Присвоените" марки

Напитки

Бордо

Шабли

Шампанско

Кианти

Коняк

Мадейра

Порто

Шери

Сирене:

Горгонзола

Моцарела

Пармиджано

Рокфор

Стилтън