ЕС започва битка за имената на храните си
"Файненшъл таймс" изрази скептицизъм за вероятността защитата на марките по произход да влезе в дневния ред на СТО през есента. На първо място, световните производители ще възразят срещу налагането на световни ограничения в наименованията на храните, тъй като от тяхна гледна точка това би било поставяне на търговска бариера. "Това е все едно ЕС да ни моли да субсидираме техните производители", заяви заместник-директорът на американската патентна служба Джон Дюдъс. На мексиканските преговори САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия ще бъдат най-големите противници на ЕС. Те твърдят, че потомците на европейските имигранти, които преди столетия са ги основали, имат право да произвеждат продукти с името на областта, където са родени предците им.
Европа разшири списъка с претенциите си към защитата на определени стоки в последния момент преди приемането на дневния ред на СТО. Стокът за одобряване на програмата на конференцията изтича в средата на август. Към него беше добавено гръцкото искане за защита на марката за сирене "Фета" и още 7 към първоначалните 12 френски продукта. Между самите държави членки също има спорове за имената на някои продукти: на британската верига супермаркети "АСДА" например беше забранено да етикетира като "пармска" шунката, която внася от Италия, но пакетира сама.
Европа не е сама в битката за защита на търговските марки по произход. Индия отдавна настоява за подобна защита на свои продукти като например някои видове чай, Гватемала за кафето си, а Тайланд за ориза си.
- - -
"Присвоените" марки
Напитки
Бордо
Шабли
Шампанско
Кианти
Коняк
Мадейра
Порто
Шери
Сирене:
Горгонзола
Моцарела
Пармиджано
Рокфор
Стилтън