Износът на български текстил за Европа намалява
Експортът към европейските страни представлява над 80% от общия износ на текстил и текстилни изделия на България.
Причината за този спад се крие в силно фрагментирания сектор, неясната визия на предприемачите относно реалната пазарна ситуация и в повечето случаи пасивната им маркетингова политика, обясни Роберт Александрийски, председател на организацията.
Според него липсата на адекватна държавна търговска политика към най-големите ни конкуренти на пазара - Китай и Турция, е задушила малките и средните производители.
В България няма никакви количествени ограничения при вноса на текстилни стоки и няма нетарифни бариери, които да го ограничават. Страната обаче не среща реципрочност и някои държави използват тази отворена политика в интерес на своите индустрии.
Предприемачите настояват държавата да провежда ответна политика със страните, които търгуват с текстил тук.
Износът на български текстилни стоки към европейския пазар не е ограничен от квоти. Ограничения има за експорта към САЩ и Канада. Според данни на Министерството на икономиката обаче те почти не се изпълняват. Причината е пазарната преориентация на текстилопроизводителите ни. Те предпочитат европейския пазар, защото близостта му предполага по-бързо изпълнение и доставка на поръчката. От друга страна, нашите производители са изместени от конкурентите си на американския пазар. Към него в последно време се насочиха много компании, които произвеждат в Карибския регион.
Квотите за износ със САЩ са по силата на споразумението за облеклото и текстила на Световната търговска организация и ще действат до 2004 г.
Българският текстилен производител се сблъсква и с проблеми като срив на вътрешния пазар вследствие на нерегламентирания внос, сива икономика и липса на оборотни средства.
Преодоляването на кризата в текстилния бранш е възможно чрез консолидация на отрасъла, която да доведе до по-добра конкурентоспособност на българските производители, смятат заетите в този сектор. Необходимо е по-малките фирми в бранша да се слеят, защото сега те са много на брой. На този етап обаче производителите не са успели да изготвят стратегия за развитие и да определят акцентите в нея.
Делът на текстилните изделия в общия износ на България от 10% през 1996 г. е нараснал до 24% за 2002 г. Делът на българските производители на вътрешния пазар не надвишава 20%. Търговията с облекло и текстил в страната е около 3 млрд. лв. годишно. Секторът е сред основните работодатели с над 7% от заетите в страната.
-----------------------------
От 10 до 12 октомври в "Интерекспо център" - София, ще се проведе изложение на компаниите от текстилния бранш. В него ще вземат участие 75 фирми производители на текстил, облекло, аксесоари и доставчици на услуги с техните купувачи от България и Европа. Организатор е Асоциацията на износителите на облекло и текстил. Проявата, специализирана за професионалистите от сферата на производството, услугите и търговията с текстилни стоки, се прави с подкрепата на Германското дружество за техническо сътрудничество (GTZ).
Съпътстващата програма от конференции е под наслов "България - текстилен център в Европа" и включва презентации и лекции от международно признати производители, консултанти и експерти.