Износът на български текстил за Европа намалява

Износът на български текстил за Европа намалява

След като десет години се движеше по кривата на успеха, износът на текстил от България за Европейският съюз (ЕС) през 2002 г. отбеляза спад от 7% спрямо предходната година. През 2001 г. експортът ни за ЕС е бил 1.070 млрд. евро, а през 2002 г. - 975 млн. евро, сочат данните на Асоциацията на износителите на облекло и текстил.

Експортът към европейските страни представлява над 80% от общия износ на текстил и текстилни изделия на България.

Причината за този спад се крие в силно фрагментирания сектор, неясната визия на предприемачите относно реалната пазарна ситуация и в повечето случаи пасивната им маркетингова политика, обясни Роберт Александрийски, председател на организацията.

Според него липсата на адекватна държавна търговска политика към най-големите ни конкуренти на пазара - Китай и Турция, е задушила малките и средните производители.

В България няма никакви количествени ограничения при вноса на текстилни стоки и няма нетарифни бариери, които да го ограничават. Страната обаче не среща реципрочност и някои държави използват тази отворена политика в интерес на своите индустрии.

Предприемачите настояват държавата да провежда ответна политика със страните, които търгуват с текстил тук.

Износът на български текстилни стоки към европейския пазар не е ограничен от квоти. Ограничения има за експорта към САЩ и Канада. Според данни на Министерството на икономиката обаче те почти не се изпълняват. Причината е пазарната преориентация на текстилопроизводителите ни. Те предпочитат европейския пазар, защото близостта му предполага по-бързо изпълнение и доставка на поръчката. От друга страна, нашите производители са изместени от конкурентите си на американския пазар. Към него в последно време се насочиха много компании, които произвеждат в Карибския регион.

Квотите за износ със САЩ са по силата на споразумението за облеклото и текстила на Световната търговска организация и ще действат до 2004 г.

Българският текстилен производител се сблъсква и с проблеми като срив на вътрешния пазар вследствие на нерегламентирания внос, сива икономика и липса на оборотни средства.

Преодоляването на кризата в текстилния бранш е възможно чрез консолидация на отрасъла, която да доведе до по-добра конкурентоспособност на българските производители, смятат заетите в този сектор. Необходимо е по-малките фирми в бранша да се слеят, защото сега те са много на брой. На този етап обаче производителите не са успели да изготвят стратегия за развитие и да определят акцентите в нея.

Делът на текстилните изделия в общия износ на България от 10% през 1996 г. е нараснал до 24% за 2002 г. Делът на българските производители на вътрешния пазар не надвишава 20%. Търговията с облекло и текстил в страната е около 3 млрд. лв. годишно. Секторът е сред основните работодатели с над 7% от заетите в страната.

-----------------------------

От 10 до 12 октомври в "Интерекспо център" - София, ще се проведе изложение на компаниите от текстилния бранш. В него ще вземат участие 75 фирми производители на текстил, облекло, аксесоари и доставчици на услуги с техните купувачи от България и Европа. Организатор е Асоциацията на износителите на облекло и текстил. Проявата, специализирана за професионалистите от сферата на производството, услугите и търговията с текстилни стоки, се прави с подкрепата на Германското дружество за техническо сътрудничество (GTZ).

Съпътстващата програма от конференции е под наслов "България - текстилен център в Европа" и включва презентации и лекции от международно признати производители, консултанти и експерти.